måndag 18 juni 2018

Race Report Sthlm10 med SM-milen - 39:49 och 7:a i M45 VSM

Är det någon idé att skriva tävlingsrapporter i bloggformat längre? En berättigad fråga men här kommer ändå en race rapport från SM-Milen/Sthlm10 i torsdags. Det här loppet var tänkt som vårens och årets stora A-mål. Loppet där jag verkligen skulle vara i form för att springa en riktigt snabb mil och kunna vara med och konkurrera om VSM-medaljer. Detta var innan livet kom emellan. Jag har inte tidigare satsat eller ens deltagit på Sthlm10/SM-Milen då det tidigare alltid legat för nära Stockholm Maraton.

Hälsporren gjorde att dosen löpningen halverades i maj och under andra halvan av maj joggade jag bara ett pass och ägnade mig istället åt rehab av foten, hemmastyrka och cykling.

Jag funderade på om jag alls skulle springa men hälen blev markant bättre efter att jag började använda inlägg i början av juni och de korta testjoggar jag genomförde framkallade ingen smärta.  Inte de bästa förutsättningarna att försöka springa en snabb mil relativt otränad och med en fot som inte är helt kurant men jag kände mig glad inför tanken på att springa och efter den här våren var det viktigt så jag beslutade mig för att prova. På förhand fanns alla möjliga scenarios med, från att springa på allt mellan 38-45 minuter till att behöva jogga i mål med en irriterad fot eller t o m behöva avbryta loppet.

Jag provade att jogga utan inlägg på väg till Rålamshovsparken vilket gick bra och det gav energi att komma bort till startområdet och träffa lite kompisar och känna sig som en del av löparkollektivet igen, jag insåg då hur mycket jag saknat snacket och stämningen kring lopp!

Starten gick och vi veteraner fick stå längst fram med eliten och blev ivägklappade av de senare startleden. Det gick något för snabbt i början i ca 3:40-fart även om jag tyckte jag höll igen, vi låg fem M45:or väl samlade, bland dem Anders Szalkai som sprang bredvid mig och farthöll sin dotter. De andra gled dock iväg sakta och jag vågade inte gå med med tanke på kuperingen på andra halvan utan hoppades att någon skulle tröttna. De första fyra kilometrarna kändes det bra och avspänt med bra kontroll men sedan blev jag tröttare.

Passerade 5 km på ca 19:35 men sedan gick andra halvan lite långsammare speciellt över Långholmen men höll jämn fyrafart även över Västerbron (fast hur jag än försökte springa fort utför gick det inte fortare) och är ändå nöjd med hur jag disponerade loppet. 

Var ruskigt trött sista kilometern och rädd att inte fixa "ens" sub40, höll t o m på att ge upp 500 m från mål och börja gå i sista uppförsknixen. Endast tack vare att jag hade två tröttnade M45:or inom synhåll orkade jag pressa på. Passerade Richard från IF Linnéa 500 m från mål i en sista farthöjning och det var ohyggligt jobbigt att springa runt istället för rakt fram mot målet. Hade 20 m fram till Jörgen Lindh på sjätte plats men var chanslös på att komma ifatt och sprang i mål på 39:49 vilket räckte till en sjundeplats på VSM M45. Ac 1373 män i stora resultatlistan räckte tiden till 35:e plats och en 65:e plats av 101 resultat i SM-resultatlistan.

Jag är nöjd efter omständigheterna, för brons hade det krävts 38:21 en tid jag nog hade kunnat presterat om jag varit i den form jag velat, så kuperad var inte banan. Nu är jag istället glad för att foten inte gjorde ont, att jag fick känna löpargemenskapen igen och att jag ändå klarade att springa milen under 40 minuter vilket alltid är i alla fall godkänt.


Foten har varit OK efter loppet och jag siktar på ett par veckors lugn uppbyggnadsträning nu med kortare joggpass lite oftare och fortsatt rehab.

2 kommentarer:

  1. Starkt ändå! Kul att se dig i fållan innan.

    Trevlig midsommar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma Mikael! Bra sprunget av dig! Att springa en mil utan att vara i form var inte att rekommendera. :)

      Radera