tisdag 10 januari 2017

Mer ambitioner än mål för 2017

Efter att 2016 summerats sätts nu nya mål och det grovskissas på planer på vägen tid. Jag kommer inte att vara speciellt målstyrd i år, tänker att jag mer har ambitioner än konkreta mål. Defensivt och mesigt kanske ni tycker men efter mitt fantastiska 2014 har jag har haft två dåliga löparår ur ett prestationsperspektiv och då känns detta som en vettigare utgångspunkt istället för att sikta mot stjärnorna.

Jobbet kommer att kräva sitt, vi är en person kort sedan julledigheten och det märks plågsamt tydligt efter bara några dagar på nya året. Dessutom råder osäkerhet då mitt företag köptes av ett annat förra året och nu ska vi gå samman och roller, antal och arbetssätt är ännu otydliga. I det läget är träningen en ventil och behöver inte vara ännu en källa till stress.

Löpningen ska vara rolig. Jag kommer inte springa runt och skratta vare sig före eller under pass och inte heller kommer jag känna träningslust och inspiration inför varje pass men sett över en längre tid ska jag tycka det är roligt. Annars lägger jag tid och kraft på fel sak! Vägen dit tror jag går genom variation och att inte fastna i för mycket distanslunk eller att jaga löpmängd. Hellre lite mindre löpning med mer varierat innehåll.

Jag är ännu så länge bara anmäld till Stockholm halvmaraton i höst men en ambition är att tävla mer än jag gjort både 2015 och 2016. Tänker att jag kommer vara lite opportunist och tävla när det känns bra utan att behöva anmäla mig ett halvår i förväg. Tävling är bästa träningen och det är ett roligt (men jobbigt) avbrott i träningsvardagen och det brukar vara trevligt att träffa folk och prata löpning!

Samtidigt är några av ambitionerna ganska konkreta ändå. Det är klart att jag vill bli lite snabbare igen, jag sprang bara ett millopp förra året och bara ett enda också 2015. Samma kuperade lopp på de ganska mediokra tiderna 38:14 och 38:46, visst sjutton vill jag ner på åtminstone 37 minuter på milen igen, det borde inte vara svårt.


När det gäller maraton har jag inte bestämt mig, jag vill springa och förmodligen blir det Stockholm Maraton igen, det var roligt förra året. Jag är också lite sugen på en plattare höstmara som årets huvudmål om träningen går bra och då ligger Växjö bra till. Om eventuella ambitioner där övergår i ett tydligt tidsmål får tiden utvisa.

Snart öppnar också anmälan till New York Maraton, jag är inkvalad på tid om jag vill och självklart vill jag tillbaka och uppleva det igen. Det lär dock inte bli i år utan något jag sparar till längre fram, kanske när dollarkursen inte är så rekorddyr som nu. Kvaltiderna har blivit generösare sedan 2015 och jag räknar med att kunna fortsätta kvala in regelbundet.


Filmsnutt med 3:20-fart (18 km/h) på
löpbandet precis innan nyår...

Jag ligger bra i fas även om jag inte inbillar mig att jag är i någon toppform. Har fått till bra träning hittills på nyåret, ett lugnt långpass i söndags där jag blev stoppad av polisen (!) i söndags, de ville bara säga "bra jobbat" i kylan, ett bra intervallpass på band och jag kör en utmaning med att göra 50 armhävningar per dag i januari vilket ger mig en bra känsla i kroppen! Träningen går bra och är rolig, so far so good som min gamla engelskalärare alltid tjatade om!

8 kommentarer:

  1. Kul att höra om dina tankar för 2017! Tycker du har ett sunt och bra förhållningssätt, inte alls mesigt. Du har ju alla chanser att uppfylla dina ambitioner och hoppas vi ses på någon tävling i Stockholmstrakten! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stort tack Sigrid!! Hoppas vi ses på någon tävling som sagt!

      Radera
  2. Du springer, tränar och tävlar för dig själv och behöver inte alls försvara dig inför mål eller ambitioner.
    Det är lätt att stirra sig blind på hur andra tränar och hur mycket. Talar för mig själv här (som nu då jag känner lite "stress" över att jag inte kört några fartpass/tempopass/intervallpass än. Men första riktiga tävlingen är i slutet på mars så tid finns?!)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det ju! Jag är oftast rätt duktig på att inte jämföra med andra men visst händer att jag också "trillar dit". Anledningen till att jag kör en del fartpass nu (på band) är ju som vanligt att jag gillar variationen. Att enbart jogga lugna pass utomhus över en längre period är skönt men blir för tråkigt tycker jag, det är ju roligast att springa fort :-) Trevlig helg!

      Radera
  3. Trevlig helg!
    Får se om jag har tålamodet att springa lungt på vägen till förskolan idag :)

    SvaraRadera
  4. Du har en sund inställning och är väldigt bra på att uttrycka den också. Det är lätt att ha höga ambitioner och lägga press på sig själv. Ibland får man bromsa upp, så är det för mig just nu. Själv har jag inte gjort så många pass i år - men de jag har gjort har känts väldigt bra. Just där vill jag befinna mig...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket Jan Mikael! ja, träningen ska inte bli en stress eller ytterligare belastning, i alla fall inte någon längre period, då tror jag man är fel ute som motionär!

      Radera