måndag 8 januari 2018

Mål 2018

Löparåret 2018 har börjat bra och årets övergripande mål är att inte jaga mängd utan istället fokusera på ett optimalt innehåll på varje pass varvat med vila istället för att slentrianmässigt ge mig ut och springa distans som kanske inte ger så mycket. Jag tycker redan jag är rätt bra på att variera och kanske också optimera träningen men självklart finns det förbättringspotential.

Jag har tidigare berättat att det inte blir något någon mara 2018 utan fokus kommer ligga på kortare distanser men för att bli konkret så kommer här mina löparmål inför 2018:

  • VDM-medalj M45 1500m (april eller maj). Ett realistiskt mål som också kittlar lite och det vore förbaskat kul att inneha VDM-medalj både på maraton (Ett guld och ett silver i M40 ligger hemma i garderoben redan) och 1500 m. Ett delmål på vägen blir veteran-DM inomhus (IVDM) på 1500 m i januari men där ställer jag inga medaljkrav på mig själv utan ser det som en läroupplevelse. 
  • Topp-5 i M45 på VSM 10 km landsväg (juni). Jag är dålig på milen! Har alltid tyckt det är en svår distans, obehaget varar länge och jag har tävlat sparsamt på 10 km de senaste åren och ofta sprungit för fegt och bekvämt. Sett till resultatnivån  på SM-milen kan en topp 5-placering vara inom räckhåll om jag höjer mig lite. Det blir dessutom min första VSM-start. Att ta en VSM-medalj är ett långsiktigt mål men det finns riktigt många duktiga löpare i M45 och i dagsläget räcker jag inte till på någon distans.
  • Springa bra på Långlöparnas kväll (LLK) och/eller Söder Runt 10 km (juni). Jag har mitt mil-PB från LLK och det är roligt att tävla på anrika Stockholm Stadion. Söder Runt har jag länge varit sugen på då det är en riktigt flack bana men det har aldrig passat tidigare då det ligger så nära Stockholm Maraton i tid. "Springa bra" är såklart ingen bra formulerat mål och i dagsläget betyder det sub 37 någonstans.
  • PB på 5000m. Ett högt satt mål men jag var bara 10 sekunder från i somras. Kanske kan mera snabbhetsträning också göra att jag kan närma mig 17:30 på 5000 m? 
  • Mål till hösten återkommer jag till. I höstas blev jag lite sugen på Lidingö igen men i dagsläget prioriterar jag nog hellre Stockholm halvmaraton, som vanligt, med förhoppningen om att mera fartträning i år också ska ge utdelning på halvmaran. 

Hur rolig jag tycker löpningen är 2018, hur det går med måluppfyllelsen, och livet utanför träningen avgör sedan om det på nytt blir fokus på en mara 2019 eller om jag fortsätter skjuta det på framtiden. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar