onsdag 6 mars 2019

Hur bra är det för löpning där du bor?

Hur bra förutsättningar finns det att träna där du bor? Är det flackt med många valmöjligheter för intervallpass där farten ska vara jämn? Kanske finns det t o m en tartanbana som är tillgänglig? Är det kuperat för backträning? Har du tillgång till natur att träna i eller är du hänvisad till vägar och cykelbanor?

Storlek

Med tiotusen invånare är min hemort en geografiskt ganska begränsad plats. Om jag vintertid springer ett varv i samhällets belysta utkanter utan att behöva ta till pannlampan kan jag få ihop ca 11-12 kilometer sammanhängande löpning. Längre turer än så och pannlampan behövs alternativt får jag snurra runt på olika slingor på vägarna och cykelbanor. Jag använder inte Strava premium med Heatmap men jag tror inte det finns någon gata i centrala Nykvarn jag inte sprungit på.

Min så välbekanta standardmilrunda som alltid finns där när fantasin tryter...

Läge

Ett stort plus och en kommunens stora styrkor man gärna marknadsför. Fem mil från Stockholm finns närheten till många löpartävlingar samtidigt som lugnet på landet råder. Med både järnväg (30 minuter till Stockholm) och närhet till både E20/E4 är det lätt att ta sig hit och härifrån och nära till ganska mycket. Det är t ex väldigt smidigt att ta tåget till lopp i Stockholm.

Tillgänglighet

Kommunen är långt ifrån världsbäst på snöröjning men tätorten har gott om breda cykelvägar där belysningen är bra så vi löpare behöver sällan springa mitt på vägarna och beblanda oss med biltrafiken vilket är ett stort plus!


Cykelbana

Mer cykelbana

ännu mer cykelbana...

Och ännu lite cykelbana längs min vanliga milrunda.

Natur

Ett stort plus. Jag har etapp 17 av Sörmlandsleden 300 m från ytterdörren och ett virrvarr av single-track stigar 150 m från samma dörr där jag med lätthet kan skrapa ihop ca 12 km utan upprepning. Det är nära till en av Sveriges renaste insjöar med flera badplatser och ett naturreservat där jag gärna kombinerar en löprunda med ett svalkande bad sommartid. Det finns också relativt gott om lugna grusvägar på landet för längre rundor även om jag skulle önska mig ännu flera och ofta väljer någon av de tre fyra vanligaste rundorna jag har.

Att springa på en sjö fungerar utmärkt vintertid...

Hällmarker ett par kilometer hemifrån sydväst om tätorten


"Min egen Abborrebacke" har jag norr om tätorten ut mot Mälaren, 400m lång och 40 höjdmeter ligger den som en trevlig bonus 10 km in på en 15-km-runda.


En av många småvägar strax utanför samhället
Sörmlandsleden etapp 17 har jag 300 m från min dörr.

Kuperat

Nykvarn är inte superkuperat och det finns inget alls som med rätta kan kallas berg i omgivningen. Hela orten ligger längs en ås/i en sluttning och det finns gott om både korta och branta backar och då jag bor relativt högt i tätorten får jag uppförslöpning i slutet vilken runda jag än väljer.

Flackt


Se ovan, trots att orten ligger i en sluttning finns vissa flacka partier t ex cykelvägar som lämpar sig för intervallträning men utbudet är begränsat. Någon helt plan sträcka på ca 1000 m har jag inte lyckats hitta efter snart 18 år här. I tisdags sprang jag 6x1000m på cykelbanor och då sprang jag tre varv på en slinga som till lika delar innebär uppför, utför och flackt.

Idrottsbana-/område

Kommunen har ett motionsspår jag nämnt i många blogginlägg - Oxvreten - och en skidklubb. Spåret är rejält kuperat (bra Lidingöloppsträning!) då det lagts i slingor runt en ås men tyvärr bara 2,5 alternativt 4,5 km långt. I anslutning till motionsspåret finns ambitioner för ett sammanhängande område för idrott, två konstgräsplaner för fotboll på en f d industritomt och ett stort gräsfält för fotbollsträning och spontanidrott där skidklubben anlägger spår på vintern finns redan. Någon tartanbana finns tyvärr inte men en sådan finns inritad i översiktsplanen som ska utveckla idrottsområdet på sikt vilket jag hoppas mycket på, även om det inte kommer hända på ännu ett par år. Närmaste tartanbana är Södertälje IP drygt 15 km bort där det också just nu byggs en inomhushall för friidrott där jag hoppas få träna med min klubb Enhörna kommande vintrar.


Backiga Oxvretens skidspår



I lilla men vackra och sjönära naturreservatet Jägarskogen springer jag gärna året om!

Tillgång till organiserad löpträning-/löparklubb

Det finns ingen löparklubb i Nykvarn och skidklubben som hade sin storhetstid på 1980-talet har ingen organiserad träning. Orienteringsklubben SNO (Södertälje-Nykvarn orientering) har vissa gemensamma pass och det är nära till Enhörna som har pass just i Enhörna och i Södertälje. Det finns två lokala gym där ett av gymen har en löpargrupp, dock i liten skala och med fokus på nybörjare. Det finns också en facebooksgrupp för löpning här som jag övertagit administratörsrollen för och jag har gjort några försök att få till gemensam träning men det är väldigt trögt och i bästa fall kommer det ett par personer till de gemensamma passen som föreslagits. Kanske är man rädd att man är för långsam och därmed sinka övriga deltagare, synd i så fall.

Sammanlagt bor jag på en lugn och lantlig plats, där det är nära till mycket, lopp i Stockholm och vacker natur att träna i. Jag uppskattar verkligen att jag har skog och stigar bara 150 meter från min dörr, det är en oerhörd tillgång och som Mackan skrev på sin blogg nyligen, skogen är alltid öppen.

Hur bra är det för löpning där du bor?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar