onsdag 17 april 2019

Tävlingsdebut på Påsksmällen 10 km i Enhörna

Annandag påsk är det dags att nåla fast en nummerlapp på linnet för första gången i år. Jag kommer springa på hemmaplan på min klubbs egen tävling, anrika Påsksmällen 10 km i Enhörna vilket jag ser fram emot, både att representera klubben på hemmaplan och att få tävla igen. Vi ser ut att bli många löpare från klubben i år vilket är extra roligt.

Jag har inte och kommer inte sätta upp något tidsmål, Påskmällen är en relativt kuperad mil som går 50% på grus. Det känns inte som om det var så länge sedan jag sprang det här loppet men när jag går tillbaka och tittar på mina tidigare millopp så ser jag att det faktiskt är hela fem år sedan. Då sprang jag på 37:15 och var i väldigt bra form. Jag är i bra form nu också, har tränat mer vilket jag skrev i förra inlägget och sprang nyligen en inte helt flack testmil själv på 37:37 men jag tänker ändå inte sätta upp något tidsmål utan är framförallt ute efter att få till ett bra lopp med en bra känsla och givetvis kommer jag göra mitt allra bästa för dagen så får vi helt enkelt se vad klockan stannar på. Så ringrostig som jag är på att tävla just nu tycker jag det är ett bättre "tänk" än att sätta upp ett tidsmål och sedan få en negativ upplevelse om det visar sig att jag inte fixar målet.

Överhuvudtaget har jag tävlat sparsamt på 10 km de senaste åren, ett millopp 2016 (38.46), två millopp 2017 (38:20, 37:30) och ett millopp 2018 (39:49) och jag tycker fortfarande att milen är en svår sträcka att disponera men kan jag få en liknande upplevelse som på mitt testlopp nyligen så skulle jag vara mycket nöjd!

För att få känna på fart och förhoppningsvis då överfart så sprang jag ett testlopp på 5 km igår och klockan stannade på 17:32 på en sträcka som är lättsprungen men som jag tidigare använt som testlopp. Känslan var kontrollerad, fast jag såg att det gick ”för fort” så kändes det inte övermäktigt de första tre kilometerna, på den sista kilometern blev jag riktigt riktigt trött de sista sex hundra meterna och var så när att snubbla och ramla på en ojämnhet i asfalten, säkert bidrog tröttheten till det, men jag var givetvis både nöjd och förvånad när jag stängde av klockan då jag aldrig tidigare sprungit fem kilometer så snabbt!

Ikväll joggade jag elva kilometer och sprang några stegringar med lätt och fin känsla och bara lite stelhet i baksida lår men imorgon vilar jag.

Resten av veckan innebär påskfirande med släkten så det blir en vecka med lägre volym och några korta, lätta fartinslag i passen för att förhoppningsvis ställa mig taggad på startlinjen på måndag med fräscha ben!

Har ni inget inbokat annandag påsk och befinner er i 08-land så tycker jag ni ska komma till Enhörna och springa, det är ett anrikt och gemytligt lopp som så många andra lopp en bit ut från storstäderna numera har lite svårt att locka deltagare, jämfört med de trendigare massloppen i städerna. Tack vare att Enhörna är en anrik förening och loppet nu går för fyrtiotredje gången brukar det locka en del elitlöpare men även en del motionärer och det finns både knattelopp och 5 och 10 km att välja på!

Dags att ta på sig "getinglinnet" på måndag!

6 kommentarer:

  1. Lycka till på loppet och glad påsk!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Pernilla och detsamma till dig! Det vore roligt att se dig i Enhörna på måndag! Mycket trevligt arrangerat lopp!

      Radera
  2. Hej Staffan,

    Brukar kika in på din hemsida då och då för inspiration, född samma (?) år 1971 och kapaciteten är ungefär som din upp till halvmara. Lycka till på loppet. Har du tid att kommentera något om Vaporfly? Har också beställt sådana men har lite betänkligheter, dels känns det som inte rätt på något sätt att springa med lätt fjädring. Hur ska jag kunna jämföra mina tider från förr utan hjälpmedel. Kommer användandet av dessa skor göra att det känns långsamt med vanliga flats och hur påverkar dessa skor löparformen?

    Hälsningar
    Mikael

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Mikael, kul att du läser bloggen ibland och tack för kommentar! Jag är också född -71, tack! Det är bra frågor du ställer, saker jag också funderat på, om jag nu skulle sätta ett personbästa med de här skorna, hur kommer jag värdera det, som ett "Vaporfly"-rekord "bara"? Det är inte något jag läst något om från andra användare av skorna och nu verkat det ju som om IAAF kommer tillåta skorna vilket tidigare diskuterats, de är ju trots allt ganska tillgängliga nuförtiden.

      Jag har bara använt dem på fyra pass ännu så länge, på den första joggen kändes de mest ovana och konstiga, på andra passet var jag inte i form och kände absolut inte någon fördel av dem men på de två senaste passen har de varit fantastiska och jag har heller inte varit så sliten efteråt som jag varit om jag sprungit i tunnare skor. Jag misstänker att skorna inte gör allt utan att jag måste träna också :) Jag tycker inte de gör att andra skor känns långsamma eller "döda"/stumma, kanske krävs det bra form för att märka fördelarna med dem? Hur de påverkar t ex löpteknik kan jag inte uttala mig om men helt klart är att skornas fördel framträder som mest i högre farter.

      Blev du något klokare av de här tankarna? Jag tror inte jag vågar använda dem på loppet på måndag då 50% av den banan går på grus och jag rädd sulan kommer slitas mycket då men jag kommer definitivt springa maraton och andra asfaltslopp i dem!

      Radera
  3. Tack Staffan.

    Bra sprunget. Sprang du utan Vaporfly? Tack för dina synpunkter, skönt att det inte känns stummt med vanliga flats.

    Hälsningar
    Mikael

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Mikael, tack, ja jag sprang i mina gamla Nike Zoom Streak, lätta, snabba skor det också och det fungerade bra. Halvan den här banan består av grus och jag ville inte slita på sulan i Vaporfly. Jag har hört lite både ock om hållbarheten, en klubbkompis sprang i Vaporfly och han påstod att hans par behållig "studsigheten" i 200 mil vilket låter helt galet, andra säger att sulan är porös och slits snabbt på grusunderlag.

      Radera