lördag 3 april 2010

Nu kör vi!

Nyss hemkommen från dagens fartlek, det blev 6,1km @4:42 med två km jogg, en tvåhundring och en femhundring på tredje kilometern, 3 stegringslopp på den fjärde, en femte kilometer som en tusing på 3:53 och sedan nedjogg med ett par ytterligare accelerationer. Det blev väl lite längre än tänkt men det var så härligt att springa idag i 3/4-tights och tunn tröja! Känslan var bra i kropp och knopp även om farten blev för hög på de kortare fartökningarna (runt 3:30). Återhämtade mig helt med gångpauser mellan rusherna för att inte köra för tufft nu innan tävlingen på måndag.

Idag var det också utepremiär för mina Brooks-dojjor, som de har längtat :) Självklart ska de följa med och bekänna färg direkt på Påsksmällen! Intrycket efter första utepasset är att vi kommer trivas bra tillsammans. De sitter väldigt tight på foten och känslan är att de är ytterligare ett snäpp förbi DS Trainern på skalan vad gäller lätthet, löpkänsla, tunnhet och tight passform.


Ni kanske undrar över min målsättning på måndag? Jag har ju aldrig varit under 42 minuter på milen så det är klart att det är ett mål för dagen och det känns som jag borde fixa det ganska enkelt. Jag har ju aldrig tävlat på 10 km men efter en bra träningsvår så vore jag dum om jag inte åtminstone sneglade på sub40, känns som det är dags att verkligen spänna bågen och prova. Jag har några bra pass med mig så om jag bara får med mig huvudet och vågar ta i utan att känna och tänka för mycket är det inte en helt orealistisk målsättning. Men, det gäller som sagt att inte tänka och känna för mycket...

Ang upplägg så tänker jag försöka starta första km omkring 4:10-fart, helst inte mycket långsammare, sedan försöka ligga på jämn fart kring 4 min/km för att sedan öka de två sista kilometrarna, senast på den progressiva snabbdistansen över 10km häromveckan hade jag två km kring 3:50 som avslutning...

Imorgon blir det vila från löpningen. Håll sedan alla tummar ni har och skänk mig en tanke kl 12.15 på måndag! Nu kör vi! Glad Påsk!

9 kommentarer:

  1. Smart upplägg, eftersom den planerade inlednings-kilometern (med tävlingsnerver och allt) brukar gå 10 - 25 s snabbare i verkligheten.
    Skämt åsido ska du absolut gå för 39.59; det går säkert bra.
    G. Påsk

    SvaraRadera
  2. Skickar ivag lite lyckoonskningar pa mandag! Tufft mal men du klarar det nog! Lycka till!!

    SvaraRadera
  3. Jag ska hålla alla tummar och sända dig massor av tankar! Fast just 12.15 sover nog jag...8 timmar tidsskillnad nämligen. Men jag är säker på att den skickade energin märks ändå. :-) Kör så det ryker!

    SvaraRadera
  4. Jag väntar med spänning på resultatet imorgon. Snabba skor och ett bra upplägg så måste det gå bra! Som sagt värm ordentligt så att kroppen är med på noterna direkt i starten. Sedan är det bara att ta fram pannbenet och pressa!!! :)
    Heja Staffan!!!

    SvaraRadera
  5. Jag är säker på att det kommer att gå bra, du har ju tränat så bra nu! Jag gissar på 39:50! Kör hårt och spurta på slutet! Heja Staffan!

    SvaraRadera
  6. Ett stort lycka till inför imorgon Staffan! Du kommer att vara stentuff!

    SvaraRadera
  7. Tack alla för allt pepp! Tyvärr blir det ingen Påsksmäll idag, sitter och surar här dunderförkyld och har precis skrivit av mig lite i ett nytt inlägg varför det inte blir någon tävling idag :(

    För en gångs skull är jag nog rätt smart som inte springer idag!

    SvaraRadera
  8. Vad galet! Jag har ju också både Ds Trainers och de där Brooks-skorna :D

    SvaraRadera