onsdag 24 november 2010

Tre Trista Ting - Klass II-varning, Löpband och Nageltrång

Det har inte varit så mycket läsning om inspirerande träningspass här på ett tag men nu är det sluttjatat om förkylning på bloggen. Dock fortsätter jag känna efter innan jag utsätter kroppen för tuffare pass igen.

Off-topic men tycker ni inte att det börjar gå lite inflation i detta med klass II-varningar? Det är möjligt att eventuella läsare i Götaland inte håller med mig men visst, det blåser en hel del och är halt, men det snöar knappt i Nykvarn/Södertälje! Eftersom löpning i förra klass II-varningen säkert bidrog till förkylningen så blev det löpband idag på lunchen. Eftersom distanslöpning på band möjligen är tråkigare än en fotbollsmatch som slutar noll-noll så måste man hitta på något för att inte avlida av tristess. Därför körde jag 2x5km lätt progressivt:
  • 1km 6:00 min/km-tempo, 2km 5:00, 1km 4:30, 1km 4:00-tempo
  • ca 90 sekunders gåvila
  • en andra lite tuffare repetition; 1km 5:30, 2km 5:00, 1km 4:30, 500m 4:00, 300m 3:45, 200m 3:20-tempo (18km/h) följt av långsam nerjogg från femfart ner till 6:00 min/km. Totalt 12,2km, 4:49 i snittfart @178 bpm.

Det kändes kontrollerat så länge jag kom ihåg att skärpa till hållning och löpteknik (upplever ofta att den försämras på löpband) men pulsen skenade som vanligt i den varma lokalen, 190 bpm på första 4:00-kilometern och upp i 200 bpm (!) i slutet i 3:20-tempot med 1% lutning.

Som en konsekvens av någon sekunds ouppmärksamhet så klippte jag tånaglarna för korta i söndags och sprang efter det 14km i mina aningen tighta DS Trainers. Därför har jag nu ett jobbigt nageltrång på vänster stortå vilket inte var skönt att springa med idag trots att jag idag hade mina tjockskor Adidas Sequence som är bättre i storlek. Sådärja, nu har jag visst fått beklaga mig igen...

Någon annan som trotsade eller gav efter för klass II-varningen idag?

17 kommentarer:

  1. Såg ändå ut som ett bra pass att få till på löpbandet! Håller med dig, det är inte speciellt kul att springa på löpband, men vad gör man inte för att få springa...
    Hade dock gärna trotsat klass II-varningen idag men eftersom knät fortfarande inte känns helt hundra fick det bli en vilodag till!

    SvaraRadera
  2. Ja det är väl klart, ler! Finfint vinterväglag! Löpning bedrivs utomhus! /Mats

    SvaraRadera
  3. Håller med om att det är lite trist nu, samtidigt - även nu är varje pass en chans att flytta sina gränser ett litet steg. Det är kanske till och med lättare nu att flytta sina gränser än någon annan tid på året. Ibland flyttar man gränsen bara genom att trotsa vädret och ge sig ut, eller att trotsa nageltrånget och ställa sig på löpbandet.

    Själv tvekade jag rejält innan jag tog mig i väg i går och det blev till slut (märkligt nog) ett av mina bästa (både i känsla och i fart) vanliga distanspass som jag sprungit.

    SvaraRadera
  4. Nä, idag var det bara gymmet men igår var jag ute i snöyran och körde 12x400m. Och imorgon är det åter dags att pälsa på sig. Försöker att in i det längsta att hålla mig borta från löpband, som du själv märkt så blir inte löpsteget det samma när man nöter löpband.

    SvaraRadera
  5. Wow, vilket pass du fick till! Imponerande.

    SvaraRadera
  6. Valde löpbandet. Trots att jag tycker att det är lika tråkigt som - fotboll. :-)
    Snödrev är inte roligt, tycker jag. Dels för att det blankpolerar isen, dels för att bilisterna inte ser mig i snöröken.

    SvaraRadera
  7. Hej Staffan!
    Visst har det gått inflation i varningar för dåligt väder. Jag tror faktiskt att det kan höra ihop med stormen Gudrun som drog över landet för så där 7-10 år sen.

    Vid den tiden fick SMHI mycket kritik eftersom de inte hade varnat för stormen Gudrun så nu varnar det för allt istället...... Kan ibland uppleva att det hellre varnar en gång för mycket istället för en gång för lite.

    SvaraRadera
  8. Hej Staffan!
    Jo, kan hålla med dig att det kastas varningar hit och dit hela tiden.
    Men för min egen del så blir jag jättetaggad att ge mig ut desto sämre väder som utlovas. När jag har värsta motvinden och snöblåsten som pinar i ansiktet kan jag inte låta bli att kolla in i en del hus. Det är såna kontraster att se nån sitta och njuta framför tv:n medans jag njuter i snöstormen, blir ännu mer taggad då (för att inte tala om känslan efteråt:-)
    Det låter dock som jag är ensam om att njuta nu, kanske beror det på att jag är en exilnorrlänning....
    Mvh Micke C

    Mvh Micke C

    SvaraRadera
  9. Bra jobbat på bandet. Har verkligen svårt numera att motivera mig för löpbandsträning, det räcker med cykeltrainer inomhus.

    SvaraRadera
  10. 200 bpm! Det är sannerligen inte dåligt! Visste inte att man kunde ha så hög puls. Bra jobbat! Själv sprang jag 10k i det mest extrema väder man kan tänka sig igår. Och visst var det fantastiskt kul (att komma hem igen).

    SvaraRadera
  11. Klass-varningar finns bara söder om Sundsvall. Här kallar vi det "lite blåsigt" eller "blåsigt", med eller utan snöinslag.

    SvaraRadera
  12. Karin, jodå ett OK pass, och det blir alltid mycket jobbigare på bandet än ute tycker jag!

    Mats, håller med dig, löpning bedrivs bäst ute...nästan alltid. Hoppas på lunchlöpning ute imorgon igen.

    Rätt Roger men jag avstod utelöpning igår för jag ville inte gärna bli förkyld igen. Det är annars härdande just nu och alltid värst när man är inne på väg ut. Väl ute går det oftast bra.

    Adam, 12x400 i det här fästet imponerar, det vågar jag mig inte på i den halkan!

    Petra, tack tack! Länge sedan du kommenterade här nu, welcome back ;)

    Bureborn, en bra jämförelse mellan fotboll och löpband eller hur ;) Nä, förutom halkan så måste man också fundera på hur bra man syns så här års. Cykelbanor separerade från bilar är att föredra om sådana finns.

    Lennart, sådär är det säkert. Gudrun kommer man ju ihåg! Vårt motionsspår här såg ut om om några jättar lekt plockepin med tallarna...

    Micke, jag kan absolut relatera till det du beskriver trots att jag inte är norrlänning. Och känslan efter ett sådant pass ÄR grym!!!

    Odda, det förstår jag, träna dubbla grenar stilla inomhus med bara sig själv eller en trist vägg att titta på...huh så trist!

    John, jodå, jag har 203 som maxpuls vad jag vet men kanske att den faktiskt ligger ännu lite högre...

    Farsan, kan tänka mig det!

    SvaraRadera
  13. Självklart var jag ute! ;-) Och de där klasserna. Håller helt med dig om att det är överdrivet. I många fall tror jag det är ett sätt att skapa rubriker. Livsfarligt egentligen för när det väl ÄR fara så kommer ingen att tro på det... Jag har sprungit i klass 3 varning både här (i vintras) och i Halmstad (orkanvarning) och det gick alldeles utmärkt. Men visst det blåste en del. ;-) Bra jobbat på bandet!

    SvaraRadera
  14. Jag antar att du har gjort någon form av maxpulstest. Hur fick du göra det och hur väl stämmer det överens med verkligheten tror du?

    SvaraRadera
  15. Tack Ingmarie, instämmer med dig, ingen kommer att lyssna när det gäller!

    John, jag har gjort ett eget test utomhus enligt instruktioner jag läst på nätet (marathon.se??)
    lugn uppvärmning följt av progressiv distanslöpning så att det till slut går rejält fort utan att jag hållt på så länge, avslut i längre backe där det gäller att verkligen maxa ut allt. Jag har då kommit upp i 203 båda gångerna!

    SvaraRadera
  16. Det skall jag nog testa på då. Känns dock som man inte bör göra det utan en partner.. :)

    SvaraRadera
  17. John, det kan absolut vara bra med sällskap under ett sådant test. Det är inte alltid man själv förmår pressa sig så hårt. Bra också att göra om testet flera gånger vid olika tillfällen för en större noggrannhet!

    SvaraRadera