tisdag 30 augusti 2011

Livlös Garmin på snabbdistans

Puls är en förutsättning för liv och med tanke på att pulsbältet till min Garmin 305 har strulat någon vecka tycker jag att min Garmin var vid liv ovanligt länge men imorse efter laddning dog displayen knall och fall och inga återupplivningsförsök hjälpte. Trist eftersom jag bara haft klockan i ca 18 månader!

Pulsbandet hade jag klarat mig utan eftersom puls är den funktion jag tittar minst på under och efter passen. Mest vill jag ha information om fart och sträcka, pulsen kan jag numera med relativt god precision uppskatta i en given hastighet, det brukar bara diffa på två till tre slag när jag sedan kollar klockan. Helt utan klocka blir det svårare att klara! Har läst lite om Garmin senaste klocka, 610, som ser fin ut men den är ganska dyr. Min gamla 305:a är istället i detta nu på väg till Garmin på serviceretur, håll tummarna för att det inte tar alltför lång tid.

Garmin 610

I övrigt har det tränats igen, planerar för en hygglig mängdvecka med mina mått mätt med ett långpass i helgen. Jag har inte varit ett dugg sliten efter 5km-loppet i lördags även om jag vilade i söndags. Igår blev det därför en spontan snabbdistans full med löpglädje utan klocka, 9,4km i fart strax under fyra minuter per kilometer, ca 3:53-3:57 min/km någonstans, jag kunde ju inte mäta lika noggrant...med bra känsla där jag fokuserade på andning och att behålla stegfrekvensen fast jag var trött. Det kändes som höst plötsligt, 11 grader på termometern vid niotiden på kvällen, brrr. Skulle sprungit med joggingvagnen idag men strulet med Garmin tog en del tid och kanske blir det först imorgon. Torsdag kväll tror jag det blir 3x3km tröskel, men utan Garmin kanske jag får köra tre gånger tolv minuter istället? Jag är lite småförkyld men inget som gör att jag inte kan träna och inget som påverkade prestationen i lördags.

8 kommentarer:

  1. Åh... jag som just funderar på inköp Garmin ovan nämnda modell. Jag har hittills bara en klocka som mäter puls och tid. Det gör ju vissa saker svårt, t.ex. att intervallträna med exakta tider-hastigheter-längder utanför bana alt. löpband. Får se hur jag ska göra. Du imponerar med dina supersnabba pass som vanligt! ;)

    SvaraRadera
  2. Riktigt bra träningspass Staffan
    Förresten, grattis till segern på 5km-loppet!
    Kanske läge o kolla in ngt annat märke än Garmin. Suunto verkar ok? Värt att kolla då din Garmin redan gett upp.

    SvaraRadera
  3. Jag har en Garmin 405 som dog i förra veckan: det verkade som om det var batteriet det var fel på då ingen laddning skedde. Jag jag lyckas uppdatera mjukvaran i klockan (genom Garmin Connect) och nu fungerar den lika bra som tidigare.

    SvaraRadera
  4. Jonna, Garmin 305 är otroligt prisvärd och att sedan jag råkar få problem med min bör inte påverka dina köp-planer, men det finns ju massor av pulsklockor som mäter puls och tid, om du inte behöver GPS för att mäta sträcka.

    Dubbeltack Johan, nä, Suunto aktar jag mig för har hört mycket negativt om deras modeller, och dessutom ska de vara krångliga att använda och de har inte inbyggd GPS. Den dagen Polar bygger in GPS i sina modeller, då ska jag överväga att byta tillbaka till Polar!

    Per, jag provade med supporten i telefon men datorn fick inte ens kontakt med enheten och då var det enda att göra att skicka in den på service/reparation.

    SvaraRadera
  5. Min 305 la också av helt för nån månad sedan. Googlade fram några hemliga knappkombinationer som skulle resetta den på det ena eller andra sättet, men inget hjälpte... Kopplade i och ur till datorn några gånger men icke. Så precis när jag också börjat kolla in nya modeller pep den igång och allt var som vanligt. Skumt!

    SvaraRadera
  6. Claes, jag provade också en reset genom att trycka på alla möjliga knappar och den fungerade normalt efter det förutom att den inte visade puls men så bara dog den efter laddning. Med supporten i telefon togs beslutet att den måste skickas in för översyn.

    SvaraRadera
  7. MIn Garmin lade också av nyligen. Verkar vara något virus som går just nu ;)

    SvaraRadera
  8. aj ja, Garminvirus alltså, verkar vara högvirulent och med förmåga att smitta på stora avstånd också ;)

    SvaraRadera