fredag 8 mars 2013

Löpskolning och backe med teknikfokus

Vintern ger sig inte utan kamp! Ner till -15 grader nästa vecka, snö och minusgrader så långt prognosen sträcker sig. Nåja, dess öde är utmätt, dagtid är det vårlikt och kung Bore ligger på intensiven och strömförsörjningen till den livgivande apparaturen blir allt svajigare!

Väglaget blir också sakta bättre. Igår kväll sprang jag ett lugnt distanspass på 9km i mina Kinvara där jag aktivt fick bromsa på barmarken för att inte rusa iväg för fort i ren löparglädje. Efter tre kilometer stannade jag på en cykelväg och genomförde för första gången på ett tag ett löpskolningspass. Lite brist på fantasi med vilka övningar jag skulle köra men Runday namnger några av de övningarna jag körde och som också är mina favoriter, nämligen A-och B-studsen i videon nedan. Körde också hälkick, och låg och hög skipping, sprättsteg, lite hopp, översteg och avslutade med några Borzovhopp.



Idag på lunchen återbesök i backen på andra sidan kanalen. En 250 meter (kändes mycket längre, den fortsätter efter högersvängen på bilden!) sugande backe, hundra meter längre men inte lika brant som min vanliga intervallbacke hemma. Fokuserade på bra teknik och flyt i löpningen snarare än att jaga hög fart och hög ansträngning. Det blev snart inte så mycket fokus på teknik men desto mera hög ansträngning med syrakänning redan efter andra intervallen. Ändå totalt 10 vändor i backen lätt avstannande i toppen av backen varje gång p g a trötthet, fart mellan 3:50-4:15 min/km ungefär.  Joggvila ner och 2 min serievila efter 5st. Ett tufft pass och jag var rejält trött i slutet.

Nu helg, min fru jobbar och det blir en hel del innebandy med sonen så löpfritt imorgon och så luftar jag skorna igen på söndag med ett distanspass. Trevlig helg!

2 kommentarer:

  1. Lycka till! Mycket bra blogg.

    SvaraRadera
  2. Dubbelt tack Johan och välkommen hit till bloggen!

    SvaraRadera