onsdag 4 september 2013

Jodå, jag kan fortfarande...

...springa en mil kontrollerat på under 40 minuter själv på träning. Det är ett test jag genomför ibland och det ska vara jobbigt men på ett kontrollerat sätt och precis så kändes det igår kväll. Efter tre dygns löpvila - en vila som delvis var planerad men också förlängd p g a en lätt förkylningskänning och mycket annat att göra - så var det ett par pigga ben som hoppade i favoritskorna Asics Tarther för att testa formen!

Bild från annat tillfälle

Jag vet att min form är bra och det vore konstigt om all kuperad löpning i sommar inte gett både benstyrka och kondition! Men, med inriktning på uthållighet och "halvsnabb" kuperad distans med Lidingöloppet i fokus var det ett tag sedan jag sprang några kilometer i lite högre fart. Träningsdagboken avslöjar att jag sprang 6 x 1000m backintervaller 7 augusti och 4 x 2000m 3 augusti, båda en bit under 4 min/km. Den 9 september sprang jag 3 x 10 minuter i ca 3:50-fart på ett lunchpass. Det är i princip de fartpass jag genomfört i sommar och med en halvmara om tio dagar tänkte jag nu prova lite högre fart igen!



1,5 km uppjogg, lite löpskolning och så iväg. En väldigt kontrollerad känsla inledningsvis även om löpningen kändes ganska kantig. Tekniken satt inte riktigt och upplyftet av vaden efter fotisättning kändes onaturlig. Tröttheten kom och gick under passet men hela tiden kändes det kontrollerat och kilometrarna passerade i jämn fart och jag kunde snart börja räkna ner. I slutet blir jag däremot alltid trött, det är väl hjärnan som vet att passet snart är slut och talar om det för resten av kroppen? Jag tryckte också på lite extra sista kilometern som blev den snabbaste på 3:43. Att springa milen sub40 på träning brukar jag som sagt klara när jag är i form men jag tror inte att jag någon gång tidigare har gjort milen på sub39 på träning och det var en påtagligt nöjd Staffan som joggade ner i den svala och nu mörka höstkvällen med en kvardröjande känsla av bortflyende sensommar!

15 kommentarer:

  1. Jösses... ja man ska helt enkelt inte underskatta sig själv och kanske hård, intensiv och ofta förekommande träning inte alltid är effektivt.
    Bra jobbat!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Martina, nej det ska man inte göra. Tränar man ofta måste man balansera intensiteten och köra ganska många lugna pass, med färre pass i veckan kan man hålla en högre intensitet på alla pass om man mentalt pallar att de flesta pass blir tuffa. Det går att utvecklas ganska långt på det sättet, det finns flera på t ex Jogg.se jag följer som springer mindre än jag men som är klart snabbare!

      Radera
  2. Förstår din nöjdhet - som alltid imponeras jag av din förmåga att pressa dig själv på träning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Sofie, nu var det här inte ett så hårt pass i och för sig, bara på sista kilometern och det känns bra att det faktiskt inte var så hårt!

      Radera
  3. Otroligt bra tid! Imponerande!
    Vad kör du för löpskolning? Kör du någon barfotalöpning som del av det?

    /Morgan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Morgan, jag kör löpskolning ibland i samband med pass, men inte så ofta och inte så långa pass. Jag har en "lista" på övningar jag kör, skipping (höga knälyft, hälkick (kicka sig själv i baken på varje, vartannat eller vart tredje steg, tågång med uppdrag av foten mot rumpan, "A-studs och B-studs", (se, http://wwwfyraochtrettio-staffan.blogspot.se/2013/03/lopskolning-och-backe-med-teknikfokus.html), sidosteg/översteg, sprättsteg (raka ben, landning på framfoten).

      Här är några övningar,
      http://www.marathon.se/tr%C3%A4ning/bra-%C3%B6vningar-f%C3%B6r-l%C3%B6pskolning

      Radera
  4. Härligt att köra ett sådant test, så man håller sig ajour med stoltheten! (:

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis så Andreas! Motsvarande för dig borde väl vara att kunna springa sub18 på 5 km på träning alla dagar i veckan!

      Radera
  5. Fin test du gjorde. Lite avundsjuk att läsa "med kontrollerad fart"... Måste börja själv att träna mot sub40 på riktigt...

    Allt i allt det ser lovande ut (gillar oxå finnas morgonpass :) tack för inspirationen!)

    SvaraRadera
  6. Fin test du gjorde. Lite avundsjuk att läsa "med kontrollerad fart"... Måste börja själv att träna mot sub40 på riktigt...

    Allt i allt det ser lovande ut (gillar oxå finnas morgonpass :) tack för inspirationen!)

    SvaraRadera
  7. Tack själ Karibou! Ja sub40 ska vara kontrollerat normalt för mig så skönt att det var så även nu utan så mycket fartlöpning i sommar. Formen känns bra, vad blir nästa lopp för din del?

    SvaraRadera
  8. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera