torsdag 13 april 2017

Salming RunLab

Detta inlägg presenteras i samarbete med Salming Running

Förra veckan hade jag i samarbete med Salming förmånen att få göra en löpanalys - Salming RunLab i Salming Concept Store i Stockholm. Run lab bygger på motion metrix teknologi med kameror som filmar framifrån, bakifrån, från sida och uppifrån samtidigt man springer på löpband med 36 sensorer fastsatta på kroppen, vilka syns på bilden nedan. Läs mer här om hur det fungerar.


Jag fick en genomgång av hur det går till samtidigt som sensorer tejpades på axlar, armbågar, panna, höft, knä och fötter och sedan fick jag springa på löbandet i tre olika farter, uppvärmningsfart, ungefärlig milfart och "överfart" medans jag blev filmad och mätt.

Efter löpningen utförde Sigrid, löpcoach på Salming Concept Store en analys medans jag bytte om vilket sedan följdes av en ganska detaljerad genomgång av resultaten, resultaten som jag samma kväll hade i min mail i form av webb-rapport med bilder, videofilm, kommentarer och rekommenderade övningar för förbättringar.

Kontentan var att jag redan gör mycket som är bra när det gäller hur jag springer. Jag vet att jag orkar upprätthålla en bra hållning även sent i lopp, att min stegfrekvens är relativt hög och får ofta höra att mitt löpsteg är avslappnat och lätt. Jag fick beröm för min hållning - lean - som var "elitmässig". Fick också beröm för bra stegfrekvens, liten vertikal rörelse, kort kontakttid och överlag ett ekonomiskt och effektivt löpsteg. Sigrid undrade om jag inte skulle testa medeldistans på äldre dar :-)

Därmed inte sagt att det inte fanns saker att förbättra. Såklart. Ett par saker jag kunde jobba med var att slappna av ytterligare i foten i flygfasen och jobba med att försöka få in foten ännu lite mer under tyngdpunkten för att minska bromskraften, att landa helt under center of mass är i princip omöjligt men medans elitreferensen var 10,1 cm (framför center of mass antar jag här) så var mitt värde yttterligare plus nästan 10 cm. Det här kan vara svårt att själv träna på, det gäller att jobba med hållningen och snabba fotisättningar.

De två viktigaste anmärkningarna var på höftens rotation i sidled, höften bör vara rak när foten är längst bak och då behöver sätesmusklerna vara "påkopplade". I mitt fall var aktiveringen ojämn genom de olika faserna i löpsteget, högersidan av sätet var överaktivt vid take-off och vänstersidan inaktiv vid densamma och jag rekommenderas övningar som draken, enbens bäckenlyft och utfall framåt för att bli liksidig i min sätesaktivering. En intressant fundering är om min hamstringsskada från 2015 fortfarande spelar in här, då det var just på vänster sida.

Vinkeln i armbågen var lite väl stor och armpendlingen något låg och jag kunde med fördel minska vinkeln en aning för att få en mera kompakt armpendling. Jag  tycker också att jag är noga med att ha armbågen nära kroppen men ser på videon från testet att jag svänger ut armbågen mer än jag tror, detta fick jag dock ingen kommentar på. Det här är något jag kan öva på medan jag springer!

De tre färgerna representerar mitt rörelsemönster i tre olika farter och de gråa fältet är en "elitreferens", hur elitlöpare som gjort analysen rör sig. Skärmdump från webbrapporten.
Lägg till bildtext
Sigrid utförde Salming RunLab
En sammanfattning över stegfrekvens, markkontakttid m m, samma parametrar som många pulsklockor kan mäta idag men mycket mera detaljerat
 
Överlag tyckte jag det var nyttigt och intressant och gav mycket konkreta tips. Nu fick jag göra den här analysen gratis som en del i mitt samarbete med Salming men tycker ändå att priset på 1295 kr absolut kan vara värt pengarna om man vill utveckla sin löpning vidare och definitivt så om man som löpare ofta är skadedrabbad. Då visar det mycket detaljerade återgivningen av resultaten tillsammans med träningsråden mycket tydligt vad som eventuellt är fel och vad man kan göra åt det! Salming RunLab finns tillgängligt på Salming Concept Store på Kungsgatan i Stockholm City och i Askim i Göteborg!

4 kommentarer:

  1. Skulle va kul att se lite video från testet om du får dela med dig på något vis?

    SvaraRadera
  2. Vet inte hur jag jag fixar det tekniskt. Videon går inte att spara ner. ;)

    SvaraRadera
  3. Kul att höra dina tankar om analysen! Och såklart, välkommen på uppföljning i framtiden! :-)

    SvaraRadera