lördag 26 februari 2011

Hårt men kul i Sätrahallen

Trötta men nöjda; Ingmarie, Anneli, Lennart därbakom, Morgan, Thomas

Åkte till Sätrahallen förväntansfull och faktiskt lite nervös inför ett gemensamt löppass jag sett fram emot länge - intervaller ihop med ett gäng bloggare. Väl på plats så träffade jag Lennart direkt i entrén. Kul att träffas till slut då vi haft mycket kontakt via bloggarna! Snart var även Ingmarie, Annelie, Thomas och Morgan där och ihop med de här härliga människorna släppte nervositeten direkt och det kändes bara kul att dra igång uppvärmningen med lugn jogg runt Sätrahallens fina löparbanor.

Vi bestämde oss för en intervallstege, 3 x 500, 400, 300, 200m med en minuts vila. Efter lite diskussion om fart så tog jag täten på första serien i en fart som kändes kontrollerad men bra (blev förvånad hemma när jag upptäckte att första femhundringen gick i 3:22 min/km-fart!) och fick rapporter att farten var jämn från Thomas strax bakom mig. Det kändes bra och Thomas och jag och Morgan fortsatte köra ihop även om Thomas övertog farthållningen på den andra serien.

Ingmarie, Anneli och Lennart körde ihop och i en hall är man hela tiden nära och kan peppa varandra även om man kör i lite olika farter.

Mina tider - för den sifferintresserade...


Den andra blev min snabbaste serie och kanske gick det lite för snabbt på de avslutande korta 300 och 200m (33,93s) -intervallerna.

Jag försvinnande snabb - eller så är Thomas en bättre löpare än fotograf....

Det var intressant och lite svårt att växla fart från tre-och tvåhundringarna som gick lite fortare tillbaka till femhundringarna och på två-och trehundringen i andra serien blev jag nog lite övermodig och tryckte på lite extra sista 50 metrarna för när sista serien skulle inledas blev femhundringen genast ganska jobbig. Så länge jag orkade hålla hög frekvens och bra teknik gick det bra men efter ett tag fick jag släppa iväg Thomas som fortsatte i väldigt jämn fart och kanske var 15m före mig i "mål". Ändå hade jag lyckats hålla 3:30-tempo på sista femhundringen så Thomas sprang riktigt starkt även i slutet.

Sista fyrahundringen var också tung och gick åtta sekunder långsammare än min andra fyrahundring men trots det gick den också i 3:30-fart. Jag behövde vila i 1:50 nu, riktigt riktigt trött. Samma visa med trehundringen, två minuters vila innan jag kunde avsluta bra med sista 200m på 35 blankt där jag försökte jaga ifatt Anneli och Lennart som startat lite före mig.

Jag känner mig riktigt nöjd med passet och snittfarten på de olika serierna som blev överraskande bra. Tre st;

  • 500m på 1:42 (3:24 min/km-tempo)
  • 400m på 1:21 (3:23-tempo)
  • 300m på 57 sekunder (3:10-tempo)
  • 200m på 34,5 sekunder ( 2:53-tempo)
Det kändes inte som om det gick så fort! Också kul att för första gången få uppleva känslan av att springa på bana inomhus vilket verkligen gav mersmak! Vi avslutade med pratig nerjogg, fotograferande och ett löpskolningspass med skipping, utfall, jämfotahopp under ledning av Ingmarie innan vi skingrades. Thomas, Morgan och jag åkte sedan till Café Lyran för en snabb lunch där det huvudsakliga samtalsämnet var...just det löpning!

Tack för sällskapet idag allihopa, jag kan inte komma ihåg att jag tidigare haft en så jobbig och samtidigt rolig förmiddag!

Morgan, Thomas, Ingmarie, Lennart

Lennart trycker på i kurvan....

Ingmarie spexar...eller kör balansövningar?

Morgan, Thomas och Lennart nöjda efter väl genomförda intervaller!

Morgan och Ingmarie susar snabbt förbi fast de joggar ner

15 kommentarer:

  1. Tack för idag Staffan!
    Det var mycket roligt att träffa dig idag och jag är imponerad av att du fortfarande kan hålla så hög fart som du gör, trots din begränsade träningsmängd.

    Jag tror faktiskt att du har ett riktigt bra löparår framför dig. Du lyckades hålla hög fart genom hela passet och visst, lite trött på slutet men oj vad jag tror att dagens pass tog bra :-).

    MVH

    SvaraRadera
  2. Tack Lennart, Det var väldigt roligt att träffa dig till slut och få snacka löpning!!

    Hoppas du har rätt ang mitt löparår! Jag tyckte du sprang starkt idag, speciellt att dra den där sista tvåhundringen på 32 sekunder efter alla intervaller, bra jobbat!!!

    Och nog tog dagens pass bra! Hoppas på repris snart! Mvh Staffan

    SvaraRadera
  3. Tack själv! fantastiskt kul att få träffa dig igen! Jag ser nu att jag faktiskt bara var några fjuttiga sekunder efter dig på de "långa " intervallerna... Nästa gång ska jag minsann flåsa dig i nacken! ;-)

    SvaraRadera
  4. Härligt Ingmarie, du flåsade ju mig i nacken där i slutet där du sprang jämnt och jag inte gjorde det längre!!

    SvaraRadera
  5. Tusen tack själv Staffan!!
    Supertrevligt från start till mål igår! Såna där magiska lördagar kan jag tänka mig oftare.
    Tror precis som du att din snabba 200-ing gick lite för snabbt, när man väl gått över gränsen är det svårt med återhämtningen. Skulle vara kul och givande att springa lite längre intervaller ihop.
    Ha det gott och hoppas familjen kryar på sig snart.

    SvaraRadera
  6. Åh, vad roligt ni tycks ha haft det! Vi har dåligt med inomhusbanor här i Gbg att köra på, annars hade jag gärna rott ihop något liknande här. :)

    SvaraRadera
  7. Vilket häriligt pass - bra jobbat! Stegar är mina favoriter, gillar att växla mellan de olika farterna, men som du säger kan det vara svårt i början att lyckas växla rätt.

    SvaraRadera
  8. Hempa, håller helt med dig, supertrevligt och ser redan fram emot en repris! Vi kanske kan köra ett pass med längre tröskelintervaller någon gång, varför inte utomhus i Nykvarn när snön och isen försvunnit?

    Madde, ja, det var toppen! Annars får du väl komma hit :)

    Sara, tack! Ja det är kul pass som du skriver men också lite kluriga, din "kamel" som jag läste om hos Daniel ska jag förresten testa snart!

    SvaraRadera
  9. Riktigt kul läsning Staffan! Kul att du även bjuder på dessa fina bilder. Som vanligt blir man lite avundsjuk. Ingmarie har nog förmodligen dykt upp på varenda löparblogg i Sverige :).

    Riktigt bra fart var det ju också. Kul att Lennart är frisk och kunde vara med!

    Hoppas du får en trevlig söndagskväll :)

    SvaraRadera
  10. Mycket trevlig läsning Staffan! Verkar som ni haft en toppen dag i hallen! Men visst är det lätt att trycka på lite för hårt i början när man springer inomhus i kortbyxor? det har ialla fall jag stora problem med...

    SvaraRadera
  11. Långa tröskelintervaller i Nykvarn är taget! Kan ju bara bli succé :-)

    SvaraRadera
  12. Tack John, Jo, jag har också varit avundssjuk innan på alla sociala blogglöparträffar. Bra fart var det! Trevlig början på veckan!

    Julle, en toppendag var det verkligen men lite svårt med farten, det kändes inte som om det gick i 3:20-fart på femhundringarna inne i hallen så jag håller med!

    Hempa, deal! Förmodligen är jag dessutom gräsänkling i veckan tisdag-onsdag då hustrun drar till Enköping ett par dagar med barnen så det går att kuta ihop då också!

    SvaraRadera
  13. Alltid trevligt att träffas! Snart har mina ben hämtat sig tillräckligt för att jag ska kunna ge mig ut igen.

    SvaraRadera
  14. Staffan: Menar du nu på tisdag/onsdag? Hör av dig på mailen så styr vi upp nåt.

    SvaraRadera
  15. Ha ha Morgan, här är det sjukstuga så jag har inte heller sprungit något eftersom jag är den enda som är frisk så är det jag som är lika med markservicen hemma just nu.

    Hempa, jo den här veckan, men det är sådan sjukstuga hemma här nu (jag är den enda som är frisk) så jag vet inte om resten av familjen kommer iväg till svärföräldrarna imorgon. Kanske onsdag, hör av mig i så fall!

    SvaraRadera