lördag 5 april 2014

Salming Speed - Summerar de första intrycken efter dagens snabba långpass

Två dagars helvila gjorde mig gott i början av veckan, jag tittade i träningsdagboken och blev nästan chockad över hur länge sedan det var jag vilade två dagar i rad. Jag fick gå tillbaka till 17-18 januari och då var jag sjuk! Så har jag också legat på en hög träningsvolym under hela våren! Hög med mina mått mätt, det är ju jag som bloggar här och ingen annan...Hursomhelst, efter vilan har det blivit löpning varje dag, 15km kuperat i Oxvreten i onsdags, 8x400m i torsdags och ett mycket lugnt distanspass på en timma igår och idag sprang jag ett tidigt långpass men riktigt snabbt långpass på 25 km, 4:15 min/km i snitt och 5km i slutet på strax under 4 min/km!! Visst blev jag trött men det var kontrollerat och efteråt är jag inte sliten alls! Det går bra nu!

April är den viktigaste träningsmånaden inför Stockholm marathon men efter tre månader med riktigt hög mängd kommer min mängd minska lite nu i samband med en semesterresa. Det passar bra då jag hoppas kunna tävla på 10 km när jag kommer hem och då med pigga, springsugna ben och bra form! Innan dess kommer här en recension till.

Jag har fått modellen Speed från Salming och här kommer en bloggpost som summerar intrycken efter att ha sprungit några mil inkl lugna distanspass, fartpass och långpass. Återigen, skorna har jag fått av Salming utan några motkrav att skriva om dem, och jag skriver precis vad jag tycker. I det här fallet tycker jag en hel del och bra saker.


Första intrycket ur kartong är en färglad sko med låg sulprofil som utseendemässigt påminner väldigt mycket Saucony Type A5, en sko jag dock aldrig sprungit i så övriga likheter kan jag inte uttala mig om.

Jag valde storlek EU44 eftersom de skulle vara lika Adidas i storlek och det stämmer och 44 fungerar bra även om en halv storlek mindre säkert också skulle fungerat. Vikten är 210g i referensstorlek och mitt par väger 225g med lite skit under sulan. Jag knöt skorna relativt hårt de första passet och tyckte ändå att hälen glappade något de första metrarna men den känslan försvann omgående under löpning och har inte återkommit.

Skon ger ett mycket välbyggt intryck i ovandelen och består av en relativt kraftig trelagerskonstruktion med ett förstärkt parti i framfoten för extra hållbarhet. Kosmetiska revor i meshen i ovandelen kan inträffa ganska fort på lätta skor men Speed kommer nog att stå emot detta längre än många andra modeller. Hälkappan är relativt styv utan att vara hård med några insydda plastdetaljer.

Passformen är typiskt långsmal i mellanfoten utan att vara alltför tight då den känns relativt mjuk i ovandelen. Mackan gjorde jämförelsen med Saucony Kinvara i sin bloggpost. Jag hittar bara en parallell när jag springer i skon och det är hur tyst sulan är mot marken i framfoten. En del raceskor med knottrig sula har en tendens att låta vid fotisättning men Speed är liksom Kinvara väldigt tyst men i övrigt tycker jag inte skorna lika varandra. Speed har inte den mjukhet som kännetecknar Kinvaran. Ovandelen, framförallt i hälen är också något styvare än i Kinvara. Skon är relativt låg och tunn men erbjuder ändå lite dämpning över hela fotsulan och för mig som typiskt landar mitt på foten finns en viss mjukhet vilket jag gillar även i en tävlingssko, samtidigt som jag har en mycket bra kontakt med underlaget både på asfalt, grus och gräs! Löpkänslan är väldigt god och skon känns verkligen byggd för att springa fort i!


Något jag får fundera på är om Speed är en marathonsko för mig. Den inbjuder verkligen till snabb löpning och och dämpningen tror jag också räcker till. Det som ändå får mig att fundera är det relativt låga dropet på 5 mm. Jag är lite "rädd" för skor med lågt drop på just marathonsträckan. Hos någon som landar på mittfoten som jag gör får vaderna får bekant ta en hel del belastning ändå under 42,2km asfalt i hög fart. Dagens 25 km gick utan några som helst problem men jag ska fortsätta utvärdera detta under ett par längre pass och fundera på om jag ska välja Speed eller någon annan sko i Stockholm.


Salming utgör ett spännande och dessutom svenskt nytillskott på en marknad där tuff konkurrens råder. Flera löpare och bloggare som springer i märket verkar mycket nöjda med skorna och jag instämmer. Jag önskar Salming verkligen lycka till framöver! Speed är en modell som kommer nära den perfekta skon för just mig med en väldigt fin avvägning mellan låg vikt, löpkänsla, mjuk, tight passform och dämpning. Få skor jag tidigare provat har lyckats kombinera allt detta på ett så här tilltalande sätt!

Bild lånad från Skynda Långsamt.  

16 kommentarer:

  1. Fina sista 5 Staffan!! Snyggt!!

    SvaraRadera
  2. Intressant tanke att för lågt drop skulle bli besvärligt på maratonsträckan. Jag har just köpt ett par Saucony Mirage med 4 mm drop och avsikten är att springa maran just i de skorna. Jag har tidigare sprungit en helmara i ett par tunnsulade Saucony A 4 Racing och det gick bra. Att prata drop var inte så inne då, men känslan är att skorna var väldigt platta. De gav däremot en härlig löpkänsla, vilket jag hoppas de här skorna också ska göra.

    Sedan tycker jag förstås att Salming kunde skicka mig ett par Speeds också som jämförelse:-) Det vore ju inte minst en fin gest mot hockeystaden Skellefteå. Fast den gamle hockeylegenden har kanske inte mer än namnet gemensamt med varumärket. Men har du det Börje och läser det här får du gärna bevisa motsatsen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en reflektion jag gjort Oliver. Många elitlöpare är visserligen sponsrade och springer med skor de blir tilldelade men där är tävlingskor med lite högre drop vanligt, som t ex Adidas Adios som har ca 10 mm drop. Jag har också koll att många elitlöpare har dålig koll på det här med skor och inte bryr sig så mycket om detta med drop etc. Kollar jag på många snabba marathonlöpare så är det inte så vanligt att de springer i skor med lågt drop jämfört med hur det kan se ut längre ner i fältet faktiskt.

      Jag är ju van vid 4mm vid Kinvaran och det skulle säkert gå bra då kan jag kan springa riktigt långa långpass i dem utan problem. Jag tänker mest att det kräver lite extra av vaderna som blir slitna ändå av den långa sträckan på hårt underlag. Salming har sitt säte i Sisjön utanför Göteborg och jag vet i alla fall från invigningen att Börje himself var där på invigningen så till viss del är han nog inblandad ändå.

      Radera
  3. Snygg tycker jag som gillar lime-grönt.

    SvaraRadera
  4. Intressant! Jag har marapremiär i Stockholm och funderar också på vilken skomodell jag ska köra med. Normalt kör jag långpass i Kinvara men jag tycker att de är lite för svampiga för att springa snabbt i. Jag har använt Type A5 för tävling men bara upp till halvmara och Lidingöloppet vilket har fungerat bra.
    Jag ska testa Salming Speed och eventuellt Race för att se om det kan vara ett alternativ till A5. Det ska bli intressnat att se vad du tycker om Salming Speed efter några fler pass.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Mattias! Då tycker vi precis likadant om Kinvaran, en trevlig och följsam distanssko men ska jag springa fort vill jag ha lite mer markkontakt! Som sagt, jag har aldrig provat A5 men jag kan tänka mig att Speed är liknande sko, ca 30 gram tyngre. Min favoritsko på marathon och Lidingö har varit Asics Tarther som väger ungefär som speed men som har lite större drop och är lite mer sidledsstabil. Mitt par börjar dock lite slitna efter snart 70 mil. Det är dessa det står emellan om jag nu inte hittar något nytt alternativ nästa vecka i London :-)

      Vi har för övrigt samma målsättning på maran med 2:50 även om det känns som ett tufft mål för mig då jag inte riktigt har din kapacitet på kortare sträckor, får hoppas mer rutin väger upp det :-) Ses i grupp B, jag har nr 601 :-)

      Radera
    2. Trevligt! Jag har två träingskompisar som siktar på 2:45 och de försöker få med mig i den målsättningen men jag känner att även 2:50 är ett ganska tufft mål. Just erfarenheten är något som kan ställa till det för mig och jag vet inte riktigt vad som händer efter 35 km...

      Jag är på kurs i Stockholm denna vecka och ska gå förbi Runners Store ikväll och jag hoppas att de har hemma både Speed och Race.

      Vi ses i grupp B :-)

      Radera
    3. Kör du för 2:45 ser jag bara ryggen på dig :-) Lycka till med skojakten.

      Radera
    4. Njae... Om inte träningen går extremt bra fram till dess så blir målet 2:50. Jag köpte ett par Salming Speed igår och det ska bli väldigt intressant att testa dem.

      Radera
    5. Skoj! Hoppas du kommer att gilla dem!

      Radera
  5. Marathonsko? Knappast. Jag slet ut Salming Speed på en månad. Och då använde jag bara skon ett fåtal pass. Redan efter första mil passet såg jag att sulan inte skulle hålla för mycket, så jag är överraskad att du inte märkte något efter 25km. Men om du verkligen landar på mittfoten kanske den håller lite längre än för mig. Sulan och skon i sin helhet är av låg kvalité. Det första paret jag fick hemskickade var defekta. Det kändes även som en tidsfråga innan det andra paret skulle gå sönder men jag han slita ut sulan först. Synd, skon är skitsnygg men inte mycket till löparsko.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Märkligt, jag håller inte med alls. Jag springer i både Salming Distance och Salming Speed och har sprungit över 25 mil i mina Speed. Skon är i princip fortfarande i nyskick och sulan knappt sliten alls. Jag landar på mittfot och är en lätt löpare, 66kg.

      Radera