onsdag 14 oktober 2009

Differentiering

På jobbet talas det ofta om att vi måste differentiera våra projekt och produkter mot våra konkurrenters för att så på sätt bli mera framgångsrika.

På samma sätt funderar jag på om jag inte måste differentiera min löpträning för att bli snabbare? Vad är nu detta för svammel kanske ni funderar nu? En titt i min träningsdagbok visar som bloggens namn antyder att många av mina pass går i farter mellan 4:15 min/km och 4:45 min/km, inkl kvalitétspass och långpass. Jag brukar få påpekat att långpassen ska gå i långsammare fart än jag håller, men varför - för att inte slita för mycket?

Den senaste tiden har flera av mina pass gått i farter långsammare eller runt 5 min/km, detta p g a att jag inte velat pressa kroppen när jag är förkyld. Det har varit lugna sköna pass i lägre puls än vad jag brukar träna i och det är då dessa tankar kring att variera farten mera har dykt upp.

Det är nog bra att variera farten, lugnt på långpassen OCH riktigt fort när det är kvalitét och det är nog här någonstans det faller för min del. Jag kör t ex alldeles för få intervallpass för att verkligen utveckla snabbhet, det blir en hel del fartlek i mina distanspass för att jag tycker det är en kul träningsform, men intervallpass är jag helt enkelt inte bra på. Jag kör alldeles för hårt i början och då blir det ståvila som blir längre för varje repetition för att orka hålla farten - inte bra alls.

När året är slut ska jag sätta mig och försöka mig på någon slags utvärdering. En sanning är ju att man blir bra på det man tränar på och jag är duktig på att springa i intervallet 4:15-4:45 min/km men försöker jag mig på att köra långsammare på långpassen är nog risken att de snabba passen ändå inte blir fler än idag och då blir jag ju bara bättre på att springa långsamt och det vill jag inte.

Äh, jag fortsätter väl att köra mina långpass runt 4:35-4:45 tempo, tycker ju inte att det sliter så farligt, men ambitionen måste vara att köra lite mer fartpass också för att bli snabbare i vår.

Vi pratade om tur idag på jobbet också, avslutar detta svamliga inlägg med ett underbart citat av Ingemar Stenmark: "Jag vet inget om tur, jag vet bara att ju mer jag tränar ju mer tur har jag".

9 kommentarer:

  1. Håller med dig som du själv läst på min egen blogg. Jag springer alldeles för fort om man läser innantill vad experterna skriver (långpasshastighet kontra milenfart alltså). Det enda jag kan gissa är som du, att det sliter mindre att springa långsammare men jag vet inte.

    Sannolikt har du helt rätt i att mixen leder till utveckling och framgång. Jag ska ta reda på det en annan dag ;-)

    SvaraRadera
  2. Apropå intervallpassen... Om man inte har en plan när man börjar så är det svårt att lyckas. Att göra intervallpassen med en kompis underlättar.

    Om långpassen. Du har rätt. Man blir bra på det man tränar. Joggar man sina långpass blir man bra på att just jogga långa sträckor. Vad ska det vara bra för? Jag har kanske fel, men jag tycker långsamma långpass är överskattade.

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  4. Hei!

    Jeg har også kjørt mine langpass for snabbt. I stockholm løp jeg på 3:46 - så løp jeg 1-2 langpass i (snabbe) på 30km..

    Det eneste forskjell jeg gjor mellom Stockholm og Oslo maraton var at jeg etter stockholm startet å løpe rooooooolige langpass i marka. Typ 20-25 km i tempo 06:00 - 06:30.

    Siden dette ikke var noe belastning for beina kunne jeg typ ha 2-3 slike pass i uken.

    Jeg stoppet.. Motbakker gikk jeg.. Kjøpte Cola på stugor.. Var rene "koseturen".

    27 September Oslo Maraton.
    Første halvmara 1:38 - Andre halva 1:41

    26 minutter forbedring bare på noen få måneder.
    Hvis MARATON er målet tror jeg det er viktig med mye rooooolige langpass, nettopp fordi du trenger ikke å "hente deg opp igjen".

    Et langpass i 05:00 eller 04:45 tempo er en belastning for kroppen.

    Et langpass i 06:00 - 06:30 tempo er IKKE en belastning for kroppen.

    Jeg skjønner det er kjedelig å kjøre 20km langpass på asfalt, men du har vel kanskje noe marka i karlstad også??

    jeg tror jeg kan gå sub 3:10 til neste år - bare på å kjøre rolige langpass :)

    Det er mine 2 cent men det er flere veier at gå! Jeg har ingen familie, ingen tjej og har masse av tid. Jeg vil løpe mest mulig - derfor gjør jeg det slik :)

    Jeg og du løper eksakt samme tid på halvmara nå. 1:32 .. :)

    SvaraRadera
  5. Joel, ja, jag tror nog på en mix om man just får till en sådan...förresten har jag funderat på namnet på din blogg - tredje gången gillt (under fyra timmar) - ser det som självklart att du kommer fixa det i vår om jag ser till dni träning nu

    Rosenblom, så rätt så rätt, har man bestämt sig för 8x1000 så hjälper det ju...

    Espen, intressesant, jag hade ungefär 15 långpass innan Stockholm i våras. Med familj och tre barn så är min tid begränsad, det är därför jag tror att även om jag springer mina långpass snabbare så blir det inte fler kvalitétspass eller flera långpass i alla fall och därmed heller ingen förbättring.

    SvaraRadera
  6. Jo, och minst lika viktigt att bestämma vilan.

    SvaraRadera
  7. Det verkar som om alla program förespråkar att man ska ha just en klar skillnad i farten på riktigt snabba pass, och långpass. Men om du inte tycker att det sliter att springa i bra tempo också på långpassen är det väl inte något att ändra på. Det är antagligen också det tempo som du springer mest ekonomiskt i; skulle du springa i t.ex. 6 min tempo skulle det för dig bli väldigt oekonomiskt och ineffektivt.

    SvaraRadera
  8. Snorkkis, visst är det så programmen ser ut och du har nog rätt i att min löpning skulle bli mer oekonimisk/tekniskt dålig i andra farter än jag är van vid.

    Jag tycker Ulf Johnsson sammanfattade det hela bra i en diskussionstråd på Jogg.se:
    Exempel 1: Springer man 2-3 ggr i veckan kan man nog köra vilket tempo man vill.
    Exempel 2: Vill man springa 5-6 ggr i veckan, och köra både jobbiga intervaller och 2-timmars långpass måste man hålla nere tempot på flertal pass för att ha ork kvar till de långa/snabba.
    Exempel 3: Är man ofta skadad/sjuk/lite för trött ska man nog dämpa tempo/mängd.

    Eftersom jag tillhör Exempel 1-löparna så stämmer detta nog bra för mig.

    SvaraRadera
  9. Håller med Joel. Kunde varit min egen träning. Fast mina farter ligger lite långsammare än dina. Sprang mitt första intervallpass för i år förra veckan... Däremot så springer jag många av mina pass, kenyan style, dvs börjar långsamt 5.10, för att avsluta ner mot 4.20 (och ibland ner mot 4.05). Det blir lite snabbhet på så sätt i alla fall!

    SvaraRadera