torsdag 29 oktober 2009

16,3km förmiddagsdistans på stela vader


Ledig dag så jag gav mig ut på ett distanpass. Vaderna kändes ovanligt sega, stela och ömma på samma gång och ville överhuvudtaget inte vara med de första kilometrarna så jag insåg ganska snabbt att någon fart att tala om skulle det inte bli idag. Känner mig faktiskt allmänt sliten i benen, "småtrasig" beskriver nog bäst hur det känns och funderar på att ta det (ännu) lite lugnare i november för att få lite löpvila, kanske bara ska sikta på att komma precis över 100km, får se hur det känns.

Trots de trötta benen så var det en fantastisk förmiddag att springa på idag, soligt, vindstilla, 5-6 plusgrader och fortfarande väldigt vackra färger i naturen. Mobilbilden ovan är bara tamt försök att göra naturen rättvisa. Kilometrarna rullade på i hyfsat jämn fart - 5:19, 4:54, 4:46, 4:50, 4:51, 4:54, 4:47, 4:46, 4.50, 4:46, 4:48, 4:45, 4:54, 4:55, 4:57, 4:29 - utan att något särskilt inträffade. Endast sista kilometern höjde jag försiktigt farten sista 500m ner mot 4:00. Kadensen var lika i början och slutet av passet, 85-87, och det kändes bekvämt och naturligt trots att de avslutande km på den här rundan bjuder på en ganska tuff stigning. Hemma igen efter 16,3 km i 4:50-fart med en snittpuls på 163.

Om benen känns lite piggare på lördag så blir det nog en kort snabbare runda då, 7 km skulle t ex ta mig upp i för mig hyggliga volymen 155km för oktober.

6 kommentarer:

  1. Om du känner dig sliten i vaderna var uppmärksam och strecha ordentligt så det inte sätter sig på hälsenorna.

    Jag kände precis likadant under sommaren vilket gjorde att jag sedan fick endel problem med hälsenorna. Jag verkar nu har fått kontroll på det igen genom stech och excentriska tåhävningar. http://blog.noll.se/2009/08/traningslokal.html

    SvaraRadera
  2. Hej Tobias, fuskar en del med stretchningen faktiskt numera, får tänka på det...vad gäller tåhävningarnna så blir det lite i perioder ibland är jag duktig och kör dagligen men ibland så glömmer jag.

    Köpte ju en balansplatta i somras också och jag tycker det är kanon (när jag väl kommer ihåg att använda den.. :-)

    Tack för länken!

    SvaraRadera
  3. Tunga ben hör ju liksom till en löpares vardag men det sk ainte göra "ont-ont". Kanske några dagar helvila eller några dagar med alternativträning? Jag är ju wet west fantasten nr 1 och tror stenhårt på att det är jättebra komplement! Onda vader eller ej. ;-) Har du provat vibrationsträning? (www.powerplate.se) Kalasbra! Massage? När det sen släpper så fokusera på att stärka dina vader (tåhävningar-gärna excentriska) och som Tobias sa; stretcha!

    SvaraRadera
  4. Härligt pass du fick trots att vaderna inte ville vara med.

    SvaraRadera
  5. Absolut Ingmarie, men känslan igår i början var något annat, mera "aj ja" följt av konstiga, stela, klumpiga stel.

    Brukar ta massage på jobbet ibland, nog dags för det igen, planerar en lugn inledning på november tillsammans med balansplatta och tåhävningar och stretch så hoppas jag det hjälper.

    Catti, ja det blev ganska bra till slut i alla fall trots allt.

    SvaraRadera
  6. Förstår vad du menar, tycker också det är kul att läsa andra löparbloggar.

    Okej, själv satsar jag på 4 timmar till marathon 2010, men får se vad jag landar på.

    SvaraRadera