söndag 11 oktober 2009

Jämn fart i regnet


Det här ska ju vara en löparblogg och då är det väl bäst att det handlar lite om löpträning då.

Veckan har bjudit på dålig volym p g a förkylning efter Mallorca-resan och därför ville jag ut på ett i alla fall hyggligt långt pass idag. När förmiddagens sysslor var avklarade bytte jag om trots att regnet börjat falla. Efter en stunds velande och avvaktande så gav jag mig ändå iväg på vad som visade sig bli ett pass bara för oss hardcorelöpare. Första fem kilometrarna regnade det rejält och snålblåsten gjorde att vatten anföll horisontellt in under kepsen. Jag inbillade mig vad de sade inne i kupévärmen i de mötande bilarna: "kolla där, vilken idiot, ute och springer i det här vädret". Jag brukar ju säga att hösten är fantastisk att springa på, men jag då har jag glömt bort att höst inte enbart betyder klar luft och fina färger utan också regn och blåst.

Passet löpte ändå på hyggligt utan känningar av veckans förkylning, pulsen låg runt 170 och det kändes lätt och avslappnat. Med undantag för första kilometern så var farten jämn, väldigt jämn eller vad säger ni om följande kilometer-tider: 05:11, 4:41, 4:41, 4:33, 4:33, 4:43, 4:42, 4:42, 4:43, 4:44, 4:41, 4:45, 4:42, 4:41, 4:48, 4:39, 4:44 - jag kanske kan extraknäcka som farthållare??

Mot slutet tilltog regnet igen och det klafsade rejält om skorna och det började kännas ganska motigt. MP3-spelaren ville inte vara med i vätan på slutet vilket bidrog till tristessen. Jag har ju inte alltid med musik, men det är extra trist när spelaren är med och sedan lägger av. För ovanlighetens skull mötte jag inte en enda löpare idag, sommarens löparboom verkade definitivt vara till ända. 17km ville jag få ihop idag för att åtminstone komma upp i 25 km på veckans två pass (förmodligen är man väl inte klok...) och så blev det. Totalt 17,11 km med en snittfart @4:43 min/km och med en snittpuls på 171. Resten av eftermiddagen/kvällen bjöd på en kall öl, endorfinmarinerade kycklingfiléer och skön tid med familjen. Skön avslutning på en bra helg.

7 kommentarer:

  1. Jag är nog inte helt frisk (någon form av löparsjuka), jag blir sugen på att ge mig ut och springa genom att läsa din beskrivning av löpning i regn och blåst.

    SvaraRadera
  2. Jag kan också uppskatta att springa på hösten, i alla fall slipper man ju sommarhettan...
    Det där med musik samtidigt har jag däremot aldrig förstått. Mycket av min teknik sitter i att lyssna på andning och steg, med musik försvinner det helt (dessutom tappar jag takten...). Löpning är också tid att tänka för mig och det gör jag bäst utan musik även om jag kan förstå att somliga tycker att det är avkopplande.

    SvaraRadera
  3. Tobias, nej det verkar inte helt friskt :-), vi har mediciner på mitt jobb för sådant (AstraZeneca jobbar jag på), men jag ordinerar nog en löprunda till att börja med :-)

    Joel, själv gillar jag också sommarhettan. Vad gäller musik så är jag kluven, håller delvis med dig både vad gäller teknik-fokus och tid och plats för egna tankar men på vissa pass (ofta längre pass) upplever jag musik som positivt och kan förstärka upplevelsen av ett pass snarare än att minska den.

    SvaraRadera
  4. Jeg også elsker å løpe i regn.. Det er hærligt att løpe mens man får lite regn i ansiktet og la tankene svirre rundt... Kvalitetstid alene.

    Jeg har ødelagt tre mp3 spillere i år.
    1 gikk istykker etter 39km på Stockholm Maraton.
    1 gikk istykker under Åstadloppet Ørebro etter 14km
    1 gikk istykker under Jølster Halvmaraton før start :)

    Alle var Apple Shuffle.. Dårlig kvalle.

    SvaraRadera
  5. Tack för dina värmande ord på min blogg och för länken till en ny blogg för löparnördar! ;-) Jag håller med Espen om att löpning i regn är det bästa man kan göra. Det rensar hjärnan. Och det känns som att man är dubbelt så "duktig" när man tar sig ut i dåligt väder...

    SvaraRadera
  6. Usch för regn... men ännu mer usch för snö. Längtar mindre till vinterträningen ute i snö och halka..

    Löp på!

    SvaraRadera
  7. Matilda, förstår dig med ditt fokus på cykling, inte så kul med halka då...

    Själv tycker jag nog att regn är jobbigare, ofta blåser det inte lika mycket på vintern när det väl snöar och jag tycker inte man blir lika kall!!

    Lycka till med träningen.

    SvaraRadera