tisdag 27 oktober 2009

Dagens favoritämne och en tankevurpa


Favoritämnet för dagen i löpar-Sverige torde vara banändringen i Stockholm Marathon som diskuteras på diverse forum och bloggar. (såg jag faktiskt på lunchen, för inte surfar jag på arbetstid, hrm). Summa kardemumma tror jag blir +/- noll, det blir mer publik i början och den förhatliga backen på Greve von Essens väg på gärdet blir nu en trevlig utförslöpa istället. Å andra sidan känns det märkligt att passeringen av Stockholms Stadion inte ligger halvvägs in i loppet nu.

Läser följande på Stockholm Marathons hemsida: "Ett kortare förstavarv innebär täten kommer ikapp de långsammare löparna senare och att därmed färre löpare blir varvade". Hmm är det inte så att ett kortare förstavarv innebär att täten varvar flera löpare men att det längre andravarvet gör att det tar längre tid innan täten varvar de långsammare löparna tänkte jag först tills jag med lite hjälp kom på att ett kortare varv gör att fler ju hinner påbörja sitt andravarv och därmed inte bli varvade alls... hmm tankevurpa.

För övrigt blev det en lunchrunda idag igen, inte mycket att orda om 7,1 km i 5:05-fart, lagom på alla sätt just nu efter att jag tränat ganska bra nu i två veckor.

7 kommentarer:

  1. Hörde också om det där genom min sambo. En annan bansträckning kan väl vara kul. Det är ju ialla fall fantastiskt att det är så stort intresse för löpning i Sverige.

    SvaraRadera
  2. Jag tror också det kan ta bort lite jobbiga tankar när man börjar bli trött att man inte helt känner igen banan. Negativt kan jag tro att man springer mera utan publik ute på Djurgården när det börjar ta emot.

    Kommer du springa själv Anna??

    SvaraRadera
  3. Själv tycker jag det är lite trist att de ändrar för jag tror många vill kunna jämföra sina tider. Eller? Å andra sidan kan jag skryta med att det är bara Grete Waitz som har sprungit snabbare än mig på den bansträckningen som var då. Så fick jag det sagt. hehe ;-)

    SvaraRadera
  4. Konstigt att man andrar banan - med den motiveringen menar jag. Men jag kanske tanker fel.

    SvaraRadera
  5. Jag förstår tanken men jag har inte bestämt mig om jag gillar den. Jag tycker nog bättre om att de två varven är ungefär lika långa.

    SvaraRadera
  6. Ja, man måste ju helt klart ändra mental inställning nu när första varvet ändå blir betydligt kortare. Det går inte att tänka halvvägs när man är vid stadion längre.

    Har inte riktigt bestämt mig för om jag gillar det. Men det tråkiga är ju precis som Ingmarie skriver att man inte kan jämföra tiderna på samma sätt längre.

    Fördelen är ju iofs att ingen av polarna nu kan slå min tid jag sprang på i år, för nu är det ju ny bana ;-)

    SvaraRadera
  7. Jag är också kluven, det blir ju längre ute på Djurgården utan publik, men man kommer ju dit tidigare så det spelar kanske ingen roll. Jämföra tiden bryr jag mig inte så mycket om själv, det är fortfarande 42,2 som ska besegras tidsmässigt och med bara två tidigare lopp så har jag inte så mycket statistik att gå på...men visst vi har ju alla fina tider (framförallt du Ingmarie...) som nu inte kan slås längre :-)

    SvaraRadera