söndag 23 januari 2011

Veckosummering och löpning på is

Anneli skrev om mellanmjölksträning och min vecka har innehållit mindre löpning än hennes vecka men ändå varit bra, någonstans mellan standardmjölk och mellangrädde! 41km löpning på tre pass varav två med kvalitétsinslag (korta intervaller och distans med 5 km tröskel) . Senast idag 15km lugna km i 4:57-fart i soligt vackert vinterväder på morgonen med bara ett par halvsnabba kilometer i mitten. Dessutom körde jag ju faktiskt 20 minuter löpskolning med sonens innebandylag i tisdags och räknas det har jag ju kört fyra pass.

Det är fortfarande lite halt på sina ställen. Jag försöker anamma principerna bakom Pose när jag springer, rak höft, lätt framåtlutning där farten regleras, kort steg med hög frekvens och snabb isättning under kroppen, snabbt upplyft av fot och underben mot rumpan och fram/upp med knät igen men kolla in det här klippet, skulle jag försöka det där fick jag nog uppsöka närmaste akutmottagning efteråt...klippet har jag lånat från Daniel.

11 kommentarer:

  1. Uuu, det där ser väldigt vanskligt ut!
    Tänker svära lite i löpteknikkyskan också. Jag tycker de springer fult. Det må vara effektivt och bra på alla möjliga sätt. Men vacker löpning? Nej, det tycker inte jag i alla fall.

    SvaraRadera
  2. Är det verkligen effektivt att inte utnyttja friktionen i underlaget ordentligt? Jag är skeptisk och hänvisar till att bra banlöpare konsekvent använder spikskor... :)

    SvaraRadera
  3. Och året efter det här klippet spelades in uppfanns skridskor :-)

    SvaraRadera
  4. Bureborn, det är klart det blir lite överdrivet på isbana och jag håller med om att en hög frekvens i låg hastighet kan se lite lustigt ut.

    Roger, poängen i klippet är väl att på is KAN du inte utnyttja friktionen i underlaget genom att trycka ifrån ordentligt såvida man inte har spik :), poängen är väl mera att visa att det faktiskt går att springa på is med rätt teknik, om man nu måste.

    Thomas, :-) precis, varför ska man springa på is, ändå lite coolt att det faktiskt funkar om tekniken är den rätta!

    SvaraRadera
  5. Det är ju faktiskt ganska underhållande att kolla på iaf. Själv föredrar jag att undvika allt som är kalt och halt men tanken är god, man får nog rätt längd på steget.

    SvaraRadera
  6. Börjar inse att Pose-löpare är lite konstiga (men å andra sidan verkar inte posare vara en ko på isen).

    Skämt å sido, måste man dra upp foten så högt bakom rumpan? Det verkar energikrävande.

    SvaraRadera
  7. Nej det måste man inte, man ska sträva efter en kort fotisättning och fort lyfta foten rakt upp mot rumpan och nät framåt/uppåt efter fotisättning för att liksom ha foten redo för nästa isättning under kroppen igen . En stor bakåtpendel med vaden är inget självändamål framförallt inte i lägre hastigheter.

    SvaraRadera
  8. John, jo ett för långt steg med landning framför kroppen på blankis kan ju bara sluta med en ofrivillig spagat och/eller en bristning i hamstrings.

    SvaraRadera
  9. beundrar verkligen löpare! bra jobbat!!

    SvaraRadera
  10. Precis, är man vig så kanske t om testiklarna hamnar någonstans i buken.. Inte bra...

    SvaraRadera
  11. Suzan, tack!

    John, autch...

    SvaraRadera