fredag 14 januari 2011

Hal lugn distanslöpning, skruv och bokrecension

Det är fortfarande lite stiltje i löparbloggosfären, färre inlägg på bloggar och färre kommentarer, även här. Annars har jag väl börjat tråka ut er? Även jag har tagit det lite lugnare med bloggen över helgerna men eftersom jag tycker att Let's Dance är ett riktigt trist och platt program så sitter jag ikväll i samma soffa som resten av familjen men läser löparbloggar istället.

Idag sprang jag 11 lugna km i 5:10-pratfart med David på lunchen. Ett backdrag på slutet annars inte mycket att orda om, trevligt med sällskap, frisk luft och dagsljus! Bara på ett ställe blev det lite...intressant, en brant S-formad nerförsbacke utan grus men med ett tunt lager snö ovanpå blankisen. Det blev lite extra...intressant då jag hade ett par hala lättviktsskor på fötterna. David som dragit i några korta skruv genom sina gamla Kayanos (!) hade klart bättre grepp än jag! Kanske värt att testa på ett par gamla skor? Skruvarna kan ju gängas ur sen.


Nu en recension av "Running Within" som jag haft liggande här på bloggen ett tag nu. Boken går mycket ut på att få läsaren att se bortom kortsiktiga mål, tider och prestationer och att uppskatta andra inre, djupare värden med löpningen.

Den innehåller många bra, konkreta tips för att sätta mål, slappna av, att förbereda sig för tävling, att besegra trötthet och utmattning under en tävling, ihop med visualiserings-och affirmationsövningar och det märks av den är skriven av löpare för löpare.

Den första delen av boken läste jag i följd med stort intresse och stor behållning, mot slutet blev det lite tjatigt med att hela tiden fokusera på den inre mentala resan med sin träning men de konkreta tipsen och enstaka kapitel kommer jag garanterat att återvända till och läsa om, t ex inför en tävling.

Layoutmässigt är boken lite grå och trist och de svartvita bilderna på löpare i outfit från 80-talet gör att den känns äldre än den är. Ändå är det en bok jag helt klart rekommenderar för de som gillar att läsa om löpning, den kostar bara 140kr hos Bokus.com.

6 kommentarer:

  1. Kanske ska beställa den där boken. Tänk om den fanns i ljudbok som underhållning på de kommande långpassen...

    För övrigt är klockan leta dance och jag läser bloggar jag också :-)

    SvaraRadera
  2. Tänkte på en sak nyss, planerar att springa under 30:84 på 200 m inom snar framtid. Undrar om du står på startlinjen bredvid då? :)

    SvaraRadera
  3. Hej Staffan!
    Jag har tittat lite på den där boken till höger och länge undrat om den är bra. Tack för recensionen. Ska nog införskaffa mig ett exemplar.

    Den boken jag precis har läst heter "Löpning, en världshistoria" och den var också ganska bra. Den gick igenom löpningen i ett historiskt perspektiv (från flera 1000 år tillbaka fram till nutid). Boken tog upp många löparlegender som Paavo Nurmi, Emil Zatopek, Hjortfot, etc, etc. Den var också läsvärd.

    Jag läste först ut den och sen gick jag tillbaka och läste intressanta kapitel en gång till och det måste vara ett bra betyg.

    Vill dock säga att den inte innehöll träningstips utan fokuserade enbart på löpningens historia.

    Ja, jag ville bara ge ett litet tips om du inte har lust att titta på Lets Dance i framtiden :-)

    SvaraRadera
  4. Thomas, absolut det skulle vara super!! Under 30 sek borde vi väl kunna pressa oss då!Om vi ska maxa på 200m görs det väl lämpligen i början av passet när man ännu har lite kräm i benen.

    Lennart, tack för tips, alltid välkommet!!

    SvaraRadera
  5. Tack för din kommentar. Imponerande tider du gjort på maran.

    Jag har fått höra att jag säkert kan göra 3.15 men att springa ett maraton är nåt alldeles speciellt. Det gäller att kroppen håller för distansen. Konditionsmässigt är det inga problem.

    Det viktiga nu är att få till de långa passen.

    SvaraRadera
  6. Helt rätt Mikael, det gäller att vänja kroppen vid att vara ute länge, för min del var nog nyckelpassen långpass på 30-35km en gång i månaden, gärna med fartökning sista 10km eller 2x3km fartökning till marafart.

    SvaraRadera