fredag 18 mars 2011

Kvalitetstid!



Min fru tar just nu tillfällig paus i föräldraledigheten och går lite utbildningar inför nya arbetsuppgifter i höst och det innebär att jag är föräldraledig totalt ca 10 dagar utspritt på några veckor. I slutet av sommaren kommer jag sedan att gå på sex månaders föräldraledighet. 

Igår hade yngsta dottern och jag  kvalitétstid ute på barnvagnsjogg. Vi har ingen joggingvagn utan jag sprang med vår vanliga ligg-/sittvagn vilket gick ganska tungt i gruset i början men efter ett tag kom jag in i en skön lunk och även uppförsbackarna gick bra även om pulsen var högre än vanligt i den för mig väldigt lugna farten. Det blev till slut 11km i 5:35-fart.

Solen sken och det var i princip barmark överallt och dottern somnade djupt redan efter några minuter och sov sedan hela rundan. Jag ser den låga farten som varierad träning, något jag är dålig på, det blir lite för ofta löpning i fart mellan 4:30-4:50 min/km och jag skulle kanske vinna på att variera mig mera. Å andra sidan springer jag ju så pass "lite" så att springa i den farten påverkar inte kvalitétspassen då jag springer fortare.

Däremot är jag duktig på att variera farten inuti passen. I onsdags blev det t ex lunchlöpning, 13km @ 4:39 min/km med tempoväxlingar med någon kilometer i 4:12-fart, backdrag och att sedan avsluta som jag gjorde med en kilometer i fyraminutersfart är något jag ofta gör och något jag sällan har problem med.

På söndag hoppas jag på en annan form av kvalitétstid i form av tröskelintervaller.
Så här pigg blir man när man sovit i 11 kilometer...

14 kommentarer:

  1. Vad säger man? Härligt löparnördigt!

    Att köra den där kombinationen av tights och vanlig barnvagn och dessutom kalla det kvalitetstid med barnen (hon sov ju för tusan!). Jag vågar nog inte visa mig på uppfarten för grannarna på samma morska sätt.

    Själv går jag på föräldraledigt lite längre in på hösten och klurar redan nu på lösningar för att kunna träna effektivt.

    SvaraRadera
  2. Hmmm - jag är INTE avundsjuk! (sarkasm!)
    Att få njuta av livet tillsammans med sitt SOVANDE barn är ju rätt värdelöst (ironi!). Skön tillvaro :-)

    SvaraRadera
  3. Hoppas få till några tröskelintervaller också.
    3 x 3 km i 4.20 tempo

    Det blir ett måste att hitta en löpvänlig vagn när jag också blir förälder senare i år

    SvaraRadera
  4. Vilken mysig löptur! Dottern verkar helt klart nöjd innan hon föll i djup sömn. Hon litar på farsan helt enkelt :)

    SvaraRadera
  5. Funkar det bra att springa med en "vanlig" barnvagn? Jag har tänkt testa det när jag är pappaledig till våren.

    SvaraRadera
  6. Tröskerintervaller, vilken längd och fart kör du på då ?

    Magnus

    SvaraRadera
  7. Farsan, precis hon fick kvalitativ sömn och jag fick springa, tänkte inte så mycket på att det såg nördigt ut vilket det såklart gjorde :-)

    Magnus, :-) skön tillvaro absolut!

    Mikael, 3km är ju ganska långa intervaller, då gäller det att inte gå ut för hårt. Det finns ju joggingvagnar men riktigt små barn tror jag inte kan ligga i dem utan de funkar nog först när barnet är omkring ett halvår och uppåt.

    SvaraRadera
  8. John, absolut, bilden är tagen efter löpturen när hon precis har vaknat!

    Henrik, jag har inte jättestor erfarenhet ska sägas men visst, det funkar hyggligt men det blir lite tungt med de små hjulen. En joggingvagn med större hjul rullar nog bättre och är nog också lättare att svänga med men som sagt det funkar med en vanlig också!

    Magnus, nu vet jag inte riktigt var jag ligger formmässigt men förra året körde jag en del tröskelträning med puls mellan 180-185 (strax över 90% för mig) och det betydde oftast då en fart mellan 4:05-4:10 min/km. Får se vad det blir på söndag men jag kanske testar några repetitioner på 2000m

    SvaraRadera
  9. Hej Staffan!
    Du kombinerar löpning med papparollen på ett utmärkt sätt! För inte så länge sedan sprang du bredvid och ikapp med en häst som din äldre dotter satt på....... :-).

    MVH

    SvaraRadera
  10. Vilken sötnos!(Dottern alltså) Jag rekommenderar verkligen en "riktig" babyjogger. Köp en begagnad. Min bästa kompis i Falun körde ofta med den och han blev sjukt bra! Ungen älskade det och de tävlade t.o.m ihop. Bättre slavdrivare/påhejjare än ett barn finns nog inte. :-)Jag skrev ett reportage om det i RW för några år sedan."Tips och att tänka på". Och det kommer ett kapitel om det i min bok med. :-)Fast du vet nog allt viktigt redan.

    SvaraRadera
  11. Tack Lennart, det var snällt! Och du har bra minne, löpturen bredvid dottern på hästen var också en fin stund!

    Ingmarie, va', bara dottern :-D
    Det är nog en väldig skillnad, ska få låna en av en kompis och testa, kan du vara läge att skaffa en begagnad när jag ska vara hemma lite längre i höst!

    SvaraRadera
  12. Absolut!Vet ingen som ångrat sig när de väl skaffat en "riktig". :-)

    SvaraRadera
  13. Kvalitetstid i dubbel bemärkelse! Ser riktigt trevligt ut.
    Noterar att du körde dina 2000-ingar idag, ska bli kul att läsa om hur du upplevde passet. Får sitta här och trycka på uppdatera ett par timmar till... :-) Verkar som vi hade nästan samma fart, ser fram emot gemensamt pass på lördag!

    SvaraRadera
  14. Hempa, hoppas du inte satt uppe för länge och väntade, jag var riktigt trött igår kväll efter en intensiv helg och prioriterade helt bort bloggen för sömn! Inlägg kommer under lunchen eller under kvällen!

    SvaraRadera