söndag 7 oktober 2012

Löparlycka i finväder och korta intervaller


Vet inte vilket väder ni har haft i helgen men här i utkant av 08-land har det varit helt fantastiskt!! Min fru har jobbat både lördag och söndag så har jag fått hitta luckor för träning men det blev löpning både lördag och söndag! I lördags 12km som jag klassade som "Terräng" i träningsdagboken. På småvägar i skogen samt nästan två varv i Oxvreten som är namnet på det lokala, kuperade motionsspåret. Inte speciellt pigga ben trots tre dagars vila från löpningen men jag behövde inte springa alltför hårt för att hålla snittfarten under 4:30-fart trots ganska häftig kupering bitvis.


Foto: Henrik Dahlgren.

Söndag kväll när regenet börjat falla och hela Sverige kröp upp i soffan för att se säsongspremiären av Solsidan så snörade jag istället på mig snabbskorna för ett distanspass med insprängda kortintervaller, en konstig kombination kanske men jag körde det jag hade lust med! 14km @4:35 min/km inkl 10 x 1 min med 1 min joggvila där farten på kortintervallerna var försiktiga 3:56 min/km först (254m) men skruvades upp efterhand via 3:40-3:30 min/km och avslutades med de två snabbaste, 3:20 min/km (300m) resp 3:10 min/km (316m). Känslan var inte den bästa, kanske satt gårdagens pass i benen? Jag hade först tänkt köra 20 intervaller men det fanns inte på kartan ikväll och eftersom jag nu låter kroppen bestämma så nöjde jag mig med tio. På de två sista var jag ändå övertygad om att jag var nere en bit under 3 min/km eftersom känslan var sådan och att det inte gick fortare visar bara att jag gör helt rätt som kör lite mera på känsla just nu och inte pressar kroppen till något den för tillfället inte är kapabel till!

4 kommentarer:

  1. Det ser så lätt ut när du far fram på bilderna :)

    SvaraRadera
  2. Inspirerande (som vanligt) att läsa. Det märks inte att du är på väg eller tom har avslutat säsongen :-)

    Vore skoj att framöver läsa ett inlägg om hur du resonerar kring säsongsvila. Tänker du hålla upp helt med löpningen som jag sett många rekommenderar (1-2 veckor)? Tänker du träna på något speciellt sätt under sässongsvilan, hur länge pågår en säsongsvila innan den går över i vinter/uppbyggnadsträningen? Hur tänker du sen kring vinter/uppbyggnadsträningen - lägre fart är kanske en naturlig följd av kallare och sämre väder men förutom det?

    Ja det var lite funderingar som jag själv tänker på så här slutet på tävlingssäsongen och får man önska kring framtida inlägg vore det roligt att läsa om hur du som klok, erfaren och duktig löpare resonerar :-)

    SvaraRadera
  3. Tack Daniel! Bilderna är från några stegringslopp efter löprdagens terränglöpning. Farten är relativt hög vilket syns på bakåtkicken i steget, gissningsvis omkring milfart eller något långsammare.

    SvaraRadera
  4. Tack för vänliga ord Tobias! Jag tycker ju det är roligt att springa fort men gör det av lust just nu och inte för att jag måste p g a något lopp framöver. Det kommer att bli lite löpvila, förmodligen i början av januari eller i slutet av december och jag kommer återkomma om det mycket riktigt. Jag kommer att ta ca en vecka tror jag med betydligt mindre löpning och också försöka köra lite mer styrka under vintern.

    SvaraRadera