fredag 5 oktober 2012

Lugnt på bloggen lugnt på träningsfronten

Senaste veckan har det varit lägre aktivitet på bloggen, både vad gäller frekvens på inläggen och på antalet sidvisningar och kommentarer. Det är tävlingsrapporterna och träningsrapporter från intervallpass som brukar generera överlägset flest kommentarer men just nu varken tävlar jag eller springa så många intervallpass utan det är lite höstlugnt både för träningen och bloggandet.

Några av mina läsare förbereder sig för säsongsavslutning på Göteborg Marathon eller på Hässelbyloppet nästa helg eller på ING New York City Marathon om en månad. Andra går in i en lugnare träningsperiod, tar säsongsvila eller börjar rentav redan skissa på säsongen 2013.

Bloggen är inte en ren träningsdagbok och det blir fånigt att i detalj redogöra för varje lugnt distanspass. Den här veckan har varit lugn på träningsfronten. Förra veckan var en bra träningsvecka med fyra pass och över 52km löpning. Därför gör det inte så mycket att jag nu inte har sprungit sedan i tisdags. Det har varit mycket annat och kroppen uppskattar nog en lite lugnare vecka även om jag ju vill springa! Lite hemmastyrka har jag i alla fall kört, armhävningar och knäböj och en utmaning att köra plankan varje dag i oktober har jag hängt med på och går bra ännu så länge, 2 minuter planka varje dag har det blivit.

Hade tänkt springa en sväng idag på lunchen men prioriterade att åka hem tidigare från jobbet istället för att avlasta hemma med barn som haft både feber och kräkts i veckan. I helgen har jag i alla fall tänkt springa både lördag och söndag. Kanske blir det t o m någon lättare form av intervaller, hur skönt det än är att springa sköna distanspass så är variation i träningen roligare och det ÄR roligt att springa fort!

Har din träningsvecka blivit som du tänkt dig?

17 kommentarer:

  1. Hade också en sån där Plankan-utmaning för ett tag sedan, men fick efter några dagar som skavsår på armbågarna. Huden där var mindre uthållig än min core :-) Tips på det?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Försöka vara stilla med armbågarna eller ha något mjukt under, t ex en matta?

      Radera
  2. Jo jag måste säga att jag är nöjd med veckan. Två pass så här långt varav det ena i mara-fart in till jobbet så det blev start 0550. Första gången jag kör fart på morgonen och det gick faktiskt över förväntan. När veckan är tjock så får man ibland ta de tillfällen som ges. Om jag blir kvitt den lilla förkylningen jag fått så blir det ett vanligt pass imorgon eller på söndag. Det är ju bara en vecka kvar till Gbg marathon så gör inget om jag tvingas skjuta på helgpasset - skulle ändå tagit det halvlugnt.

    Bluemalin: jag känner igen det där med armbågarna. Jag började istället köra på raka armar både när jag gör vanliga plankan och sidoplankan. Är väl lite jobbigare men värt det för att slippa armbågarna :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu handlar det mest om att våga vila för din del Tobias! Inte det lättaste...hoppas förkylningen ger med sig!

      Radera
  3. Nä, inte alls tyvärr. Efter att ha arbetat dygnet runt förra veckan var jag sugen på mycket träning den här veckan. Men kroppen var tydligen slten efter förra veckan och jag har känt mig halvsjuk och ur form. Det blev ett lätt pass i tisdags på 8 km. Lite simning i onsdags. I torsdags kände jag mig kass när jag vaknade men genomförde ändå en bokad tennistimme. Imorgon hade jag tänkt hänga på en grupp som ska testa SUM-banan inför nästa helg, men idag har jag feber och deppar. :-( Har tröstat mig med att anmäla mig till nästa års Sthlm Marathon!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förmodlingen en reaktion efter mycket jobb på Bokmässan Louise! Krya på dig!

      Radera
  4. Jag kom upp i fem minuter plankan i våras men så råkade jag prata med en tjej på gymmet som sa att hennes rekord var 13 minuter. Låter helt omöjligt. Vet inte om det var därför som jag stagnerat och aldrig varit i närheten av fem minuter igen:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fyra minuter tror jag att jag fixar men där någonstans går nog gränsen just nu Johan!

      Radera
  5. Tänker också ofta på om jag skall redogöra för vanliga distanspss. För någon vecka sedan tänkte jag på frågan "Vad är viktigast, mängden inlägg så att bloggen lever, eller kvaliten på inläggen, men då med risken att bloggen kanske inte lever lika mycket, dvs färre inlägg".

    Jag kom fram till att det sista, dvs kvalitet på inläggen är viktigare. Om jag inte har något insprirerande eller på annat sätt bra, roligt, intressant, fyndigt, etc, etc ... så kan man lika gärna låta bli att skriva inlägget.

    Det får inte bli så att det blir ett tvång att uppdatera bloggen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med om att kvalité är viktigare än kvantité Lennart, dagliga inlägg bara för sakens skull intresserar mig inte och förhoppningsvis inte mina läsare heller samtidigt. Samtidigt är det en balans det där, en blogg som uppdateras för sällan förlorar "puls" och läsarna tappar intresset för den.

      Radera
  6. Ingen träning alls. Blev sjuk efter LL. Ont i halsen, snorig och hosta. I natt vaknade jag av att jag hostade som besatt. Troligtvis startar jag upp igen på onsdag och laddar för sista tävlingen
    .

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lätt hänt Mikael, att man blir sjuk efter en sådan urladdning! Förstår att det är en sista chans på Sub 37 som hägrar, du är ju så nära nu!

      Radera
  7. Efter urladdning på LL, har jag av naturliga skäl tagit det cool och njutit, men också för för att vila kroppen inför årets sista tävling nästa lördag, SUM. Efter den blir det successiv nedtrappning på löpningen och istället lite mer simning, box/core/crossfit och stavgång i backe, utöver daglig transportcykling :-)

    Försöker få till några småpass som inkluderar några varianter på plankan på morgonen 2-3 gånger i veckan. Sidoplankan med uppsträckt arm och ben suger grymt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter som ett bra upplägg Niklas! Styrketräning är inte min bästa gren men jag kommer försöka köra lit mer i vinter för att vara starkare i framförallt benen i vår, jag var grymt sliten i benen efter maran och det påverkade min löpning negativt!!

      Radera
  8. Hittills har det gått fint efter alla skavanker, och kroppen käns pigg konstigt nog! Imorgon blir det långpass som får avgöra om det blir DNS eller inte i Hässelbyloppet. Men intervallerna rullar på fint, dock är mörkret som sänker sig tidigare och tidigare lite av en motivationsdödare. Men bara att gilla läget och liksom du lyssna på kroppen!

    SvaraRadera
  9. Ännu så länga tycker jag höstmörkret är ganska mysigt att springa i men jag brukar tycka det är jobbare fram emot slutet av vintern med smutsig, moddig snö som aldrig smälter! Är det småkänningar som gör att du tvekar om Hässelby?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det har inte kännts 100 % på senaste tiden och jag vill verkligen känna att jag kan köra 100 % på nästa lopp, annars är det ju ingen menig att springa! Känner att det finns bra tider i kroppen men att jag inte fått ut det och att bara springa på 80-90 av ens kapacitet är frustrerande.

      Radera