onsdag 17 oktober 2012

Kortintervaller med Malin Ewerlöf

Igår kväll var det dags för det andra träningspasset med Malin Ewerlöf i Liljansskogen bredvid Stockholms Stadion.


Under uppjoggen pratade jag om säsongen sedan vi träffades förra gången. Mycket Stockholm marathon såklart och mina tankar om säsongen efter det, t ex att jag inte fått ut vad jag velat på de miltävlingar jag sprungit. Sedan löpskolning, samma övningar som förra gången och Malin rättade till en del detaljer.jag har haft svårt att köra vissa övningar då jag inte haft och fortfarande inte har full rörlighet i höger knä då det smärtar på insidan vid kraftig böjning i knäleden och jag fick lite tips på hur jag kan variera stretchövningar får att komma åt det.

Efter löpskolningen intervalldags på cykel-och gångvägarna i Liljansskogen. Upplägget den här gången var progressiva kortintervaller i "överfart" med kortare och kortare vila. Fyra set med 2min-1min-30s där 30s-intervallen skulle springas riktigt fort med vilan 1 min-45s-30s. Dvs efter 30s vila började vi om med tvåminutersintervallen igen.

Inte så stor mängd och upplägget lät inte så jobbigt och jag inledde passet kontrollerat med tanke på hur det känts på sistone när jag sprungit snabbare och behöll en fin känsla hela passet igenom. Det finns en hel del backar i den där lilla skogen och vissa intervaller blev ganska tunga i uppförsbacke vilket givetvis kompenserades av att andra då gick i nerförsbacke. Malin cyklade under hela tiden bredvid och kom med pepp, tips och feedback på löptekniken. På vissa ställen var belysningen så dålig att jag var tvungen att hålla igen lite, dessutom var det massor med löpare, löpargrupper med ledare och cyklister i parken vilket gjorde att jag ibland bromsa in lite vid möten.


Den sista tvåminutaren var riktigt tung då den sprangs i en lång seg uppförsbacke där jag fick syrakänning men det fanns krafter kvar att avsluta bra och på den sista 30s-intervallen blev det maxning uppför i slutet och det tog riktigt bra!

Vi hann också prata en hel del under och efter passet, om att tävla på milen, vilket Malin höll med om är en svår sträcka med tanke på att det varken är kort eller långt och att det gäller att hitta precis rätt intensitet. Vi  diskuterade också benstyrketräning under uppbygggnadsträningen då jag känt mig svag/öm i hamstrings efter Stockholm marathon, och jag fick då tips om den här övningen - Borzov-hopp, en tuffare variant på utfallssteg.




Jag fick beröm för mitt löpsteg och min löpteknik under hela passet vilket var roligt!!

Då jag hade ganska gott om tid efter passet innan tåget hem skulle gå passade jag på få några fler kilometer i benen genom att springa delar av Stockholm marathon-banan från Stockholm Stadion till Centralstationen. Det är inte så ofta jag får tillfälle att springa i Stockholms innerstad när det inte är tävling och vädret igårkväll var klart behagligare än när det begav sig 2 juni! Det blev igen ett motiverande och bra pass och det är väldigt inspirerande och trevligt att diskutera löpning med en så kunnig, trevlig  och positiv person som Malin och de fyra träningstillfällena är verkligen den perfekta 40-årspresenten jag fick av svärföräldrarna!

Idag hade jag planerat in transportlöpning hem efter jobbet men var lite sliten och avstod därför. Så förnuftig så det inte är klokt...

9 kommentarer:

  1. Låter som en helt perfekt 40-årspresent!

    Jag är lite nyfiken på Malin. Springer hon fortfarande? Pratade ni om det?

    SvaraRadera
  2. Härligt att våra nära och kära vet vad vi verkligen önskar oss. Själv fick ett tröskeltest av frugan på bosön när jag fyllde sist.

    SvaraRadera
  3. Absolut Lennart, hon tränar löpning lite sporadiskt nu p g a en hälsena som behöver opereras.

    Mats, låter också passande för en löpare!!

    Johny, tack!

    SvaraRadera
  4. Vad roligt! Malin är fantastisk!
    Har missat att det var en present. Kunde ju knappast ha blivit en mycket bättre till dig! var det andra gången? Blir det fler?

    SvaraRadera
  5. Verkligen Ingmarie, Det här var andra tillfället av fyra!

    SvaraRadera
  6. Vilken grym övning! Ska testa denna vid tillfälle! :)

    SvaraRadera
  7. Trodde nog att det skulle vara något för dig Daniel, du hårding kör väl dessutom med hantlar i händerna :)

    SvaraRadera
  8. Haha! Får först testa utan ;)

    SvaraRadera