torsdag 2 maj 2013

Sista kvalitétspasset innan Kungsholmen Runt - 3x1000m + 5x200m.

Jobbade hemma på valborgsmässoafton och då rymdes ett lunchpass. Löpning för tredje dagen i rad och samtidigt ett pass med inslag av "överfart" för att förhoppningsvis väcka benen och skapa lite form inför lördagens halvmara.

Passet, 3km uppjogg följt av 3x1000 m + 5x200 m (1 min gåvila, 2 min innan tvåhundringarna) och avslut med 2 km nerjogg, sprangs i kraftig mot-och sidvind, otroligt vad det har blåst sista veckan! Det blev ett snabbt pass med ganska bra känsla och trött blev jag! Tusingarna på 3:34, 3:34 och 3:28 och tvåhundringarna på ca 38 sekunder, vilket är 3:05 min/km. Sträckan blir ju inte så exakt på så korta intervaller när jag trycker "lap" manuellt!

Nu har jag tränat ganska målmedvetet i ca tio dagar. Lång snabbdistans, progressiv distans, åttahundringar, långpass med fartökning och det här passet som kanske blev väl hårt. Därför vilar jag nu inför Kungsholmen Runt halvmaraton på lördag. Igår efter montering av studsmatta och altanfix blev det ändå en 2 km jogg med sonen på cykel bredvid. Idag är är det dock helvila, kanske imorgon också eller så springer jag ett superkort lunchpass, 3-4 km inkl 1 km i tävlingsfart för att stämma av känslan.

Löparsjälvförtroendet är tillbaka efter segheten i benen i april och jag ser fram emot att få tävla på lördag igen. Jag har inget tidsmål utan är främst ute efter en positiv upplevelse men kommer starta i en fart strax under 4 min/km ändå. Håller det hela vägen tar det mig ner mot mitt personbästa.

Jag ser också att bloggen är ganska välbesökt just nu, kanske beror på det på att nya läsare hittar hit från nya numret av Runners World där jag medverkar under rubriken "Läsarprofilen". Välkomna hit säger jag till nya läsare, jag har bloggat om min löpträning sedan hösten 2009, här hittar ni massor av information om mig och mitt (löpar-)liv. Hur jag tränar, tävlingar jag sprungit och också en lång lista i högerspalten med andra trevliga och inspirerande människor som bloggar om löpning!


12 kommentarer:

  1. Wow, är du läsarprofil Staffan! Det ser jag fram emot att läsa om. Jag ser med spänning fram emot att det nya numret ska dimpa ner i brevlådan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt Kim, ett snabbtips är att klicka på bilden och läsa direkt :)

      Radera
  2. Bra pass Staffan! Tycker du ska köra en kortis imon!
    Stort lycka till på lördag å skönt att det vänt för dig! Måste varit passen i skogen ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Eva, jag gör nog det, springer en kortis imorgon, har en bra känsla i kroppen, det hade jag i och för sig innan Premiärmilen också men jag är piggare nu och träningen går lättare, måste ha varit skogspassen :)

      Radera
  3. Är det i maj-numret du är med? Skumt för i mitt maj-nummer är du inte med, där är Anne Andersson läsarprofilen. Kommer RW ut i olika upplagor?

    Skönt pass du fick till idag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Juni-numret skumt nog Olov...

      Radera
    2. Okej, redan Juni nu alltså =)

      Radera
  4. Jag såg dig i tidningen! Kul! Ah snart smäller det hörru. Det låter som du är taggad. Jag får som sagt se hur jag lägger mig precis i början men känns det bra så kanske vi kommer kuta i ungefär samma takt… men vi får se! Ska känna hur kroppen känns just den dagen. OK, ses snart! Lycka till!

    SvaraRadera
  5. Det här lovar verkligen gott inför helgen Staffan! Varmt lycka till om vi inte "hörs" innan dess!!

    SvaraRadera
  6. Ja, jag är full av energi Tove, det var jag i och för sig innan Premiärmilen också men nu går det mycket bättre att springa och jag är mycket piggare, så hoppas det blir en rolig dag på lördag och att vi ses någonstans! Vore skoj om vi sågs längs banan och fick springa ihop! Lycka till du också!

    Tack Sofia! Ja, det känns verkligen bra och löparlivet är roligare igen!

    SvaraRadera
  7. Kul att du är med i tidningen! Lycka till imorgon och kör hårt!

    SvaraRadera
  8. Lycka till idag, kör hårt! Ser ut att bli en fin dag vädermässigt.

    SvaraRadera