tisdag 21 februari 2012

Bra backpass!

Eftersom jag hade lunch med mig igår var det lika bra att också klämma in lite lunchträning. Benen var ganska fräscha trots söndagens 24km på dåligt underlag men jag tänkte ändå bespara dem tuffare löpning i högre fart.

Värmde upp med långsam jogg från 5:30 till 5:00 min/km och påbörjade sedan ett backpass, 2x3x500m på 2/4/6% lutning på bandet med 500m joggvila på noll lutning mellan. D v s först 2% lutning i 500m, joggvila 500m, 4% lutning i 500m, vila 500m, 6% lutning i 500m och den här sekvensen upprepades två gånger.

Efter det 500m joggvila följt av en gångpaus på någon minut, 500m jogg igen och avslut med 1 km @ 4:15 min/km följt av nerjogg. Totalt 10km @ 48:07 med en snittpuls på 174 men då stängde jag inte av pulsklockan under gångpausen. Under backavsnittet låg pulsen mellan 180-190 bpm.
 
Det blev ett riktigt bra pass på "lagom intensitet" i och med att farten hela tiden var så låg som 5 min/km under backavsnittet. Lutningen på 6% kändes såklart i benen men var ändå hanterbar. När det känns bra gäller det att ta det försiktigt och därför har jag vilat idag och kör ett lättare distanspass i morgon kväll. Lätt, kortare kvalité torsdag lunch och så långpass till helgen igen, så går mina tankar för resten av veckan. Februari har känts seg, kilometerna har liksom masat sig fram i maklig takt i träningsdagboken och dessutom missade jag nästan hela första veckan p g a feber/influensa men nu känns det som om jag är på väg tillbaka igen!

8 kommentarer:

  1. Bra jobbat. Backpass är (oftast...) roliga och framförallt väldigt nyttiga tycker jag. Är avis på er som har löpband smidigt tillgängliga. Jag längtar så tills snön och isen är borta så jag kan köra i min backe där vi bor - 500m i jämn stigning. Perfekt!

    SvaraRadera
  2. Bra pass Staffan!

    Vad snäll du var mot dina ben som "bespara dem tuffare löpning i högre fart". Så snäll var inte jag mot mina. Det blev tusingar för mig idag...... :-).

    SvaraRadera
  3. Jag borde köra backe oftare Tobias för det är nyttigt, absolut!! Ja vi har några band nära men det är fortfarande en stor arbetsplats, över 4000 pers och bara tre löpband vad jag vet...

    Tack Lennart! Såg ditt pass, såg ju bra ut! Det tuffar på bra mot London för din del!

    SvaraRadera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  5. Ibland är löpning verkligen hur svårt som helst. Hur ofta ska man köra backträning? Hur långa/korta ska backarna vara? Lutning? Hur många km backträning i veckan?

    Borde kanske tänka mindre och köra på istället :)
    Men det är alltid kul att fundera lite också på löpningens mysterier.

    SvaraRadera
  6. Jo Mikael, hela träningsforumsvärlden och bloggvärlden är ju egentligen uppbyggd kring frågeställningen kring den ideala träningsmixen.

    På vår nivå tjänar kommer man nog långt genom att försöka träna så ofta man orkar och vill/kan, inte ha några längre avbrott och variera träningen mellan både backe, intervall i överfart för att öka VO2max och tröskel för att förbättra uthållighet, snabbdistans och lugna utfyllnadspass utan att för den skull göra det för komplicerat. Att tycka det är kul med lite tuffare snabbare träning tror jag räcker långt!

    SvaraRadera
  7. Kommer att harma det har upplagget. Man sager ju att "imitation is the sincerest form of flattery."

    SvaraRadera
  8. Absolut Petra, varsågod! Den varianten hade jag faktiskt inte hört, den var bra och jag känner mig lite smickrad. En annan variant är väl "Steel with pride".

    SvaraRadera