tisdag 14 februari 2012

Lite inspiration en vilodag

Asics gjorde en reklaminstallation i New Yorks tunnelbana inför 2011 års ING New York City Marathon. I filmen springer Ryan Hall, en av de främsta amerikanska marathonlöparna och affischnamn för Asics, i en fart strax under 3 min/km (ger en sluttid på marathon i närheten av Ryan Halls fantastiska personbästa på 2:04:58) och vem som helst kunde prova att "tävla" mot honom över 20 meter.

Fin löpteknik i hög fart!
Även om han har en flygande start här är det tydligt hur otroligt fort det går när eliten springer marathon, vilket den som inte tränar löpning själv riktigt förstår. Via TV-sänd friidrott framgår det heller inte riktigt hur otroligt fort det går och det krävs ett vant öga för att uppfatta detaljer som t ex stegfrekvens för att inse hur snabbt eliten springer.



Filmklipp från loppen.se

Igår blev det vila efter löpning både lördag och söndag. Idag jobbar jag en kortare dag och hämtar på dagis och eftersom min fru jobbar sent blir det vila även idag. Kanske kör jag ett kortare hemmastyrkepass. Imorgon däremot planerar jag för ett kortare intervallpass på löpband på lunchen.

6 kommentarer:

  1. Ja, det är farten jag håller på mina 200 metersintervaller om jag springer så nära max jag kan :-P

    Och visst är det så att den som inte springer själv inte förstår hur fort det går. Eller som svägerskan som sprang en slinga förra året och sen frågade vad jag sprang den på och tappade hakan när hon fattade hur snabbt jag sprang och först då fick lite perspektiv på min löpning och då är jag inte världselit...

    SvaraRadera
  2. Precis Eva, en fyrahundring skulle jag fixa men strax därefter skulle det ta stopp! Det är också lite kul att våra prestationer kan te sig elitmässiga och ofattbara för de som inte tränar löpning på vår nivå!!

    SvaraRadera
  3. Det är helt sinnessjukt vad fort det går. Jag skulle väl också kunna hänga med 400 m men skulle jag ta slut :)

    SvaraRadera
  4. Det tror jag också att du skulle fixa Mikael men gemene man tror att de skulle hänga med i flera kilometer, har själv fått den frågan från en kollega som inte löptränar: "hur många kilometer skulle jag hänga med tror du?" mitt svar? "du skulle säkert hänga med i hundra meter i alla fall"

    SvaraRadera
  5. Ja, det är sjukt fort..men jag blir nog ännu mer impad av halvmara-världsrekordet på 58:23..där håller de 2:46 min/km, i över två mil..oftattbart.

    SvaraRadera
  6. Instämmer Magnus, då handlar det om ren toppfart/sprintfart för en annan!!!

    SvaraRadera