onsdag 14 november 2012

"Lagomintervaller" just nu

Ordet "lagom" och intervaller passar inte så bra ihop men idag körde jag ett pass med "lagomintervaller" på lunchen. Jag är lite smårisig i förkylning med lite resthosta men ville ändå testa ett pass i lite högre fart som ändå inte skulle slita så mycket!

Halvmarafart kunde vara just lagom tyckte jag så efter två kilometer uppjogg körde jag 8x700m @ 3:57 min/km (15,1 km/h på löpbandet) där de sista 300m på varje kilometer fick bli gåvila i 7km/h vilket tog ca 2 min då vilan blev lite kortare än 300m med ner-och uppvarvning av bandet.

Det blev ett lyckat pass och jag fick ihop 11km löpning på stället. Arbetade mig igenom samtliga intervaller utan speciellt mycket slitage och i slutet var känslan att jag nog kunnat fortsätta med ett gäng intervaller till om jag haft tid. Ett lagom och bra pass där jag befinner mig just nu formmässigt!

Petra skrev ett inlägg idag om löpbandsträning och min syn är att löpbandet är ett komplement och endast för mig under senhöst och vinter. Jag skulle aldrig  ställa mig inomhus på ett löpband under vår, sommar eller tidig höst då jag då missar mycket av det positiva med löpningen men vill jag inte dra i mig kalluft om jag varit lite förkyld, vill jag springa fort fast väglaget är dåligt med snö och is så är löpbandet ett bra alternativ.

Löpband är ungefär lika stimulerande som en fotbollsmatch i allsvenskan som slutar 0-0 och trots att avsaknad av luftmotstånd borde göra det lättare så upplever jag att mitt löpsteg och min hållning blir lite sämre på band varför jag snarare upplever en given hastighet som jobbigare på band än utomhus. Varmare temperatur inne och frånvaron av luft som svalkar gör såklart också att jag svettas så mycket mera på löpbandet vilket kanske bidrar till känslan att det är jobbigare än att springa ute!

6 kommentarer:

  1. Jag tycker det är mycket svårare att hålla farten på ett löpband kontra utomhus. Blir svårare ju snabbare det går också.

    Annars är lagomintervaller rätt smart tror jag, du får en fin träningsstress men utan att det bryter ner dig totalt och du kan fortsätta träna på dagen efter. Läste något om "sweet spot training" för cyklister. Det är just lite lagomtempo som ger många fördelar men utan många nackdelar. Inte bäst på något men långt ifrån sämst också :-)

    SvaraRadera
  2. Apropå gårdagen- kul att du är
    I terrängen- många asfaltare som hittar dit :).

    Jag tycker också värmen knäcker på löpband!

    SvaraRadera
  3. Ja, tekniken blir sämre upplever jag Johny! Ja, det blev rätt mycket tröskelinslag av passet och intervallträning på "bara" omkring 90% av max blir ingen maxinsats men ger samtidigt bra träningseffekt!

    Ann-Sofie, jodå, "asfaltare" var ett nytt begrepp ;-) jag har många löpare som är ganska lika mig eller som vill vara lika mig tids-/resultatmässigt och när det gäller att prestera tider är det främst asfalt som gäller. Att förbättra mig och se hur bra jag kan bli med mina förutsättningar är en viktig morot för mig så tidsaspekten/tävlandet kommer alltid att vara viktig för mig men skogslöpning erbjuder något helt annat som också är positivt.

    SvaraRadera
  4. Jag har så dåligt minne, men en annan sak jag läst mig till är att det faktiskt finns flera riktigt duktiga löpare som kör löpband då det ger just annorlunda träning. Så det kanske inte bara är av ondo? Förutom att det är lika spännande som...ja jag kommer inte ens på något så är lika tråkigt att jämföra med :-)

    SvaraRadera
  5. Att se väggfärg torka är väl något roligare... ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Likvärdigt skulle jag säga.

      Radera