måndag 25 april 2011

Race Report Påsksmällen 10km


Målgång. Foto: Dottern Agnes (med mobilen)

Efter fyra dagars helvila från löpningen sprang jag fem kilometer lugnt igår med en snabb kilometer mitt i, den gick lätt på 3:35 så fart fanns i benen även om det inte kändes jättepiggt. Åkte upp till Enhörna med familjen och en matsäckskorg och efteranmälde mig vid elvatiden i förmiddags och värmde sedan ihop med min kompis David och allt kändes som vanligt, bra och lite smånervöst. Spanade lite efter bloggbekanta men sågt mest Enhörnalöpare och löpare från olika Stockholmsklubbar som Hässelby och Spårvägen.

När starten gick försökte jag hitta en tempo som kändes bra men efter 500m upptäckte jag att jag höll ett tempo på 3:35 min/km så jag försökte slå av lite på tempot men den första kilometern gick ändå på 3:40 vilket skulle visa sig senare vara lite för fort. Avverkade sedan km 2-4 på 3:55, 3.58 och 3:48 i sällskap med en Enhörna-löpare och ett blått linne från Tumba-Tullinge Friidrott. I den sista tunga backen innan varvningen kroknade Enhörnalöparen och jag gick förbi och passerade 5km på 19:20 och det kändes stabilt trots att gruspartiet de sista 2,5km på 5km-varvet hade innehållit tre rejäla uppförsbackar. Jag låg nu precis lika tidsmässigt med mitt personbästa men grusbackarna på andra varvet skulle skingra de tankarna senare.

Mera kuperat än jag väntat mig på banan som var på 2 varv på 5km. Pulsen hög hela loppet.
Även kilometer fem och sex gick bra på 4:00 och 3:51 men nu började det ta emot och det rejält. Vid sex kilometer sprang David om mig och jag förmådde inte hänga på utan fick koncentrera mig på att inte släppa iväg blålinnet. På kilometerna 7 och 8 avslöjar tiderna på 4:17 och 4:11 att jag hade det rejält tungt på den kuperade grusvägen. Inget peppande mantra hjälpte och jag hade allvarliga funderingar på att släppa sub40 och bara jogga i mål och faktiskt också att bara kliva av och istället sätta mig och njuta av vårsolen och det är en av de saker jag tar med mig idag, löpar-Staffan av årgång 2008-2009 hade säkert gjort det men efter förra säsongen har jag blivit bättre på att bita ihop.

Jag insåg att det skulle till en rejäl genomklappning för att inte klara 40 minuter vilket gav lite energi och jag repade mod och avslutade de två sista kilometerna på 3:53, 3:56 och orkade faktiskt med en kort spurt också även om blålinnet vid det här laget var ca 20 meter framför mig och inte gick att komma ifatt.

Tiden på 39:33 räckte till en fjärdeplats i Motionsklassen och det hade också räckt till en femteplats vilket gjort att jag fått hämta pris på scenen om jag varit smart nog att anmäla mig i M40-klassen. Det var nog ett utslag av Jante som gjorde att jag anmälde mig i motionsklassen när jag såg alla tävlingslinnen som värmde upp men så många som sprang var vi ju inte. Snittpulsen idag var förresten 190 och maxpulsen 196.

Första känslan i mål var en blandning av lättnad att jag inte klivit av och lite besvikelse att tiden var sämre än den jag gjorde på träning för en vecka sedan. Dock var den sträckan helt platt och loppet idag var betydligt mer kuperat än jag väntat mig, framförallt de 2,5km på varje varv som gick på grusväg vilket banprofilen ovan visar. Det gör att jag ikväll är nöjd och tycker att tiden är helt OK! Jag visst att jag inte hade kapacitet att fixa personbästa just nu och att igen göra sub40 på milen på (min andra mil-)tävling känns som en härlig start på löparåret!!

Preliminära resultat hittar ni här. Det brukar läggas ut en del bilder från Påsksmällen så jag återkommer nog i veckan med flera bilder. Tack för alla lyckönskningar på bloggen och via SMS, uppskattas varmt!!!

David på väg mot mål, jag är 30 sekunder bakom.
Foto: Dottern Agnes (med mobilen)




28 kommentarer:

  1. Jag tycker att det verkar vara dags att byta namn på den här bloggen ;-). Bra sprunget!

    SvaraRadera
  2. Jag tänkte på precis samma sak som föregående kommentar - 39:33 på milen är ju något heeelt annat än 4:30-fart :) Bra jobbat!

    SvaraRadera
  3. Härligt Staffan! Och det att bita ihop och ändå fullfölja trots att man egentligen vill kliva av - hatten av för detta och även för sub 40, igen!

    SvaraRadera
  4. Bra sprungit! Det är inte alltid pers och bra tider som är det viktiga - speciellt inte när det är kuperat. Att fullfölja när de "mörka" tankarna kommer är starkt och en vinst i sig. Som sagt, bra jobbat och grattis till sub-40!

    SvaraRadera
  5. Härlig läsning! Vilken start på tävlingsåret, grattis & bra jobbat! mvh therese

    SvaraRadera
  6. Ett kanonlopp Staffan!
    Det var väl ungefär som förväntat. Du kan inte kräva mer av dig själv nu. En perfekt start på löparåret och nu kan du bygga kommande träning på det här.

    Kul att du var med i toppen av resultatlistorna :-).

    MVH

    SvaraRadera
  7. Undrar vilken tid du gjort i pjäxor? Bra ihopbitet där! Och gattis till en superbra tid.

    SvaraRadera
  8. Jamen vad säger man? Återigen en insats som åtminstone imponerar på mig! Snyggt jobbat med "bitet" :-)

    SvaraRadera
  9. Det var ju typiskt! Jag hade tänkt vara först med att påpeka att 4:30 knappast längre är ett relevant namn nu när du cementerat dig som en sub40-löpare och dessutom är 4-barnsfar. Loppet idag var verkligen "småkuperat" hela tiden så jag tycker vi ska vara mycket nöjda med våra prestationer.

    SvaraRadera
  10. Härlig läsning! Konstaterar att du inte bara skämmer bort dina läsare med välskrivna texter utan numera även är en stabil sub40-löpare. Säsongspremiären grejade du med betyget MVG. Och ojoj, inleda i 3:40-fart (="kändes bekvämt"), viskar om att du har massor med outnyttjad kapacitet att plocka fram vid senare tillfälle.
    Till sist, detta var ett rejält formhöjande pass. Frågan är bara när vi får se dig på en startlinje nästa gång? :-)

    SvaraRadera
  11. Håller med Hempa. Vi har slutat bli förvånade över sub40-tider. Vi har blivit bortskämda helt enkelt. Snacka om att etablera en ny standardnivå.

    Funderar fram och tillbaka hur jag ska närma mig. DS trainer kan ju inte vara hela sanningen...

    SvaraRadera
  12. Fin tid på tuff bana! Klart du ska vara nöjd Staffan! Grattis!!!

    SvaraRadera
  13. Ännu en SUB40 mil. Grattis och imponerande!

    SvaraRadera
  14. Trött i benen, tack men namnet behåller jag nog, det är inte alltid det går i sub4-fart minsann :-)

    Johanna, visst är det så men namnet behåller jag! Tack!

    Eva, tack, ja, det kändes bra att jag besegrade de där jobbiga tankarna!

    Sara, precis, som motionär (eller ens elit) kan man inte persa varje gång, speciellt inte när det som igår var mer kuperat än banor jag sprungit innan.

    Tack Therese!

    Lennart, tack! men du är för snäll. Jag tycker inte man kan kalla det ett kanonlopp när jag sprider kilometertiderna med nästan 40 sekunder, men du har rätt i att jag inte kan kräva mer av mig själv just nu och jag klarade ju målet sub40 igen!

    Anneli, :-) ja, nu hade jag mina lättaste röda racers på fötterna så favoritskorna du-vet-vilka fick inte följa med igår. Jag uppskattar att om jag sprungit i pjäxor så hade tiden blivit 45:01 ;)

    SvaraRadera
  15. Magnus, tackar!!

    David, klart vi ska vara nöjda, nu med lite distans till det hela, jag brukar alltid säga att jag startar försiktigt, uppenbart levde jag inte som jag lär igår men det blev ju OK igår ändå, synd att det inte finns en kombinerad M40/fyrabarnsfars-klass och synd att vi inte anmälde oss i M40-klassen, då hade vi hamnat på scenen vid prisutdelningen.

    Thomas, tack! Jo, det kändes bra i början där det var lättlöpt men jag sprang inte så bra taktiskt som spred kilometertiderna med nästan 40 sekunder. Nästa tävling vet jag inte riktigt när det blir, lär missa Kungsholmen Runt tyvärr! Öppen för förslag, för jag vill inte vänta ändå tills Telge Stadslopp/Stockholm Halvmarathon nu. Kanske Trosa Stadslopp eller Semesterloppet i Mariefred nästa?

    Lars, tack tack!! Jodå, DS Trainers är hela sanningen, hör ni det Asics skicka lite reklam-slantar nu :-) Skämt åsido, jag är ju inte unik på något sätt!

    Daniel, tack tack! Jag är absolut nöjd!!

    Odda, tack känns bra!

    SvaraRadera
  16. Fantastiskt Staffan! Sub40 med den banprofilen är riktigt imponerande! Stort grattis! Din puls är ju inte att leka med. Bra syresättning där!

    Skall bli riktigt kul att se hur det går för dig under 2011.

    SvaraRadera
  17. Det är inte en superlätt bana, Påsksmällen och det är tidigt på säsongen. Bra jobbat!

    SvaraRadera
  18. John, tackar! Ja, jag är en "högpulsare"!

    Ellinor, skönt att få mina tankar om banan bekräftade!! Tack! Inbjudan lockade ju med en "snabb" bana" och jag blev förvånad över hur pass kuperat det var på grusdelen.

    SvaraRadera
  19. Grattis!! Återigen är det enormt roligt att läsa sånt här! Även om du sprungit 30 sekunder snabbare vid någit tillfälle så har du ju facit i hand just nu! Kuperat och allt...

    SvaraRadera
  20. Grattis till en bra start. Jäkligt bra jobbat

    SvaraRadera
  21. Vad sägs om Kvantumloppet den 15/5?
    Trosa är en så avig distans, ska dock vara ett trevligt lopp sägs det. Semesterloppet i Mariefred är jag själv sugen på, perfekt heldagsutflykt med familjen och bra tidsmässigt på säsongen. Telge är gjutet men känns som det är hundra år dit.

    SvaraRadera
  22. Härligt jobbat!!! Hade helt glömt att loppet gick i helgen!
    Hur går vagnen?

    SvaraRadera
  23. Starkt att bita ihop och skjuta tankarna att bryta åt sidan. För övrigt vill jag tacka för en bra blogg som jag följt av och till sedan förra året. En synpunkt bara; ditt blogghuvud är i mitt tycke för "långt". När sidan öppnas ser man i princip bara det collage som finns överst på sidan och man måste scrolla ned för att ens läsa rubriken på första blogginlägget. Detta gäller framför allt när man använder en laptop av mindre modell.

    SvaraRadera
  24. Petra, tack!! Roligt att du gillar mina blogginlägg!!

    Tommy, tackar!!

    Thomas, ja, semesterloppet är jag själv sugen på! Kvantumloppet sade du var också ganska kuperat tror jag men varför inte?

    Slaentbjörn, tack för bloggberöm och konstruktiva synpunkter, jag hade det mindre tidigare ett tag och kommer att ändra tillbaka till det mindre men då blir det väldigt mycket tom yta i blogghuvudet. Ska fixa det!

    Lilla Mimsan, tackar! Vagnen är faktiskt inte invigd ännu, har varit bortresta över påsk!

    SvaraRadera
  25. Ibland kommer tjurigheten väl till pass :)
    En bra tid trots negativa tankar under loppet. Grattis!

    SvaraRadera
  26. Precis Mikael :-)
    Tackar!

    Slaentbjörn, hoppas det ser bättre ut nu när jag gjort "blogghuvudet" mindre?!

    SvaraRadera
  27. Kanon, Staffan - grymt bra jobbat! Grattis!

    SvaraRadera