torsdag 23 augusti 2012

Rena rama trängseln!

Springer en runda i lokala motionsspåret Oxvreten, 7 km med transportjogg till och från spåret. Tänker bara jogga runt lätt. Tänker också att jag verkligen borde springa här oftare, det går ofta månader mellan mina besök. Det är nämligen väldigt kuperat med ganska långa backar och därmed riktigt bra träning om man bara står ut med att löprytmen och flytet aldrig riktigt infinner sig.

Jag tänker mig hur en fabror med grova Tretornstövlar, orange Helly Hansen och grön keps stövlade runt i terrängen för decennier sedan och klurade på hur man på bästa sätt kunde utnyttja områdets höjdskillnader till att dra ett så varierat motionsspår som möjligt för människor att åka skidor i.

Nu blir det inte så lätt som jag tänkt mig. Jag kommer som vanligt till spåret via en liten avstickare och hamnar mitt i ett (långsamt) grabbgäng och dem vill jag ju inte springa ihop med! Alltså fartökning för att få lite utrymme, hinner inte många hundra meter förrän några fotbollstjejer springer i bredd. Dem vill jag inte heller springa med. Repris. Och så där håller det på. Par på promenad hand i hand, vänninor på kvällspromenad, andra löpare, hundar i koppel med sin ägare på andra sidan spåret. Swisch förbi. Om och om igen. Fukten, gräset och det mjuka underlaget stjäl energi i steget och ger bara lite tillbaka så att drivet framåt går förlorat jämfört med asfaltslöpning.

När jag väl lämnar det någorlunda flacka partiet i mitten och får lite utrymme är jag framme vid backarna runt klubbstugan. Ner ner upp upp och så ner igen. 4:47-tempo är inte snabbt och en snittpuls på 174 är ganska lugnt men maxpulsen 193 talar om för mig att rundan inte riktigt blev så lugn som jag tänkt mig....Nåja, bra träning säkert ändå!

6 kommentarer:

  1. Ett problem det där när folk springer i bredd så att man måste springa utanför spåret för att komma om. Egoistiskt att ha så dålig koll på omgivningen att den ensamme måste ut i vegetationen för att passera.

    /Stefan

    SvaraRadera
  2. Ofrivillig fartlek! Helt perfekt grundpass.
    Din kommentar på min sida om fartförbättring med 5 min på 21km om man byter skor kom i min mail men inte på bloggen. Men jag tackar för kommentaren här istället :-)

    SvaraRadera
  3. Sant Stefan, fast många hörde mig, det var snarare det att jag hela tiden fick höja farten för att komma förbi, hundar hör dock överranskade dåligt tycker jag och blir ofta lite småskrämda när man kommer springande bakifrån.

    Mathias, jovars...
    skumt att kommentaren hamnade där...

    SvaraRadera
  4. Ibland blir jag sur på folk som är ivägen. Ibland blir jag glad att så många svenskar är ute och rör på sig. Det beror på min mentala dagsform. Att försöka se trängsellöpning det som en fartlek är ett bra tips från Mathias.

    SvaraRadera
  5. Som sagt, naturlig fartlek. Vill man slippa trasslet med andra människor får man nog ge sig ut på udda tider.

    SvaraRadera
  6. Jag fungerar likadant Anneli men i tisdags blev jag mest förvånad då det inte brukar vara så mycket folk i "vårt" motionsspår!

    Sant, Carina men det är inte direkt Kungsholms Strand detta...så det brukar inte vara så mycket folk i spåret.

    SvaraRadera