söndag 26 augusti 2012

Från Stallarholmsloppet till Hälsoloppet

Igår skulle Stallarholmsloppet 5km gått av stapeln, loppet som jag vann (!) förra året men loppet ställdes in p g a för få anmälda i år! Det är tyvärr en trend att de mindre loppen på landsbygden, även om det inte är så långt från "storstan" i det här fallet utan ganska centralt i Mälardalen, får allt svårare att locka deltagare medans "massloppen" i storstäderna som Midnattsloppet, Göteborgsvarvet och Stockholm marathon etc bara växer.

Stallarholmsloppet 2011
Samma negativa trend upplever miltävlingen Påsksmällen i Enhörna, en tävling jag har inlett tävlingssäsongen med de två senaste åren. Enhörna är en av Sveriges mest anrika löparklubbar och det brukar inte vara något fel på elitbredden men motionärerna uteblir.

Löpning är hett och att delta i stora lopp är populärt medans det kan vara en större tröskel att delta i ett mindre lopp. Kanske är man rädd att alla andra kommer vara mycket snabbare, speciellt om en välkänd klubb arrangerar. Det är synd för att ställa upp i en liten lokal löpartävling kan vara väldigt trevligt och ger en annan dimension till tävlandet jämfört med massloppen. Stämningen är ofta väldigt trevlig och avslappnad och små tävlingar ger en chans till en framskjuten placering vilket ger en annan typ av löpning.

Jag har nu istället siktet inställt på onsdag och Hälsoloppet 10km i Huddinge. Det lär vara en lättsprungen bana och ambitionen är att åka därifrån med ett nytt personbästa på milen. Det är dags nu för det nu, på årets sista miltävling för min del!

Fredagens progressiva pass skrev jag om i förra inlägget. Igår blev det 4x1000m i tänkt milfart med lite generösare vila än vanligt, (90s gå-/ståvila) med ganska bra känsla, 3:42, 3:41, 3:36, 3:38 min/km klockades tusingarna på. Avslutade med fyra maxningar i min korta, branta sprintbacke under nedjoggen. Jag har kört sprintbacke förut innan tävling och förutom att det är roligt tror jag att det ger bra benstyrka och löpstyrka. Det verkar också framgångsrika löpcoacher tycka. Nu ska jag verkligen vila, innan Telge stadslopp körde jag nog lite väl intensivt veckan innan. Träningsledigt idag, vila också imorgon och kanske en mycket kort, lätt jogg med några stegringar tisdag kväll.

7 kommentarer:

  1. Jag avser också att dyka upp på Hälsoloppet. Hoppas vi ses.

    En annan sak som är bra med de mindre loppen är att allt ekonomiskt överskott går direkt till ungdomsverksamheten.

    Ta Runrundan här i Vallentuna som exempel. Det finns ingen person eller individ som tjänar en enda krona på arrangemanget utan om det skulle bli något över går pengarna till klubben, ungdomsverksamheten, träningläger för barnen, ny bättre utrustning, mm. Spring mindre lokala lopp. Klubbarna behöver det!

    Nu vet jag att Enhörna ligger närmare dig och det är precis lika dant för dom.

    SvaraRadera
  2. Jag är lite kluven till detta med storleken på loppet. Har inte sprungit så många "smålopp" men de har ju en väldig charm (tänker t ex på Virudden på Gotland) och inte minst är de väldigt smidiga för oss löpare. Allt från hämta ut nummerlappar till trängseln vid start - jag gillar dem.

    Å andra sidan så gillar jag nog ännu mer de stora loppen med maffig inramning. Mässor med löparprylar (som jag iof ändå inte köper men skoj att titta på...). Visst är logistiken ibland påfrestande (kommer ihåg oändliga köer på allt möjligt kring New York marathon) men känslan på ett stort lopp tycker jag ändå inte går att jämföra med ett litet. Att stå på startlinjen på en mara och veta att vi är 10, 20 eller ännu fler löpare som ska kämpa samtidigt är mäktigt! Dessutom finns det ofta en bra korrelation mellan publikstöd och antal deltagare...

    Så, för min del kommer det bli både stora och små lopp framöver. Även för mig blir det Hälsoloppet som nästa lopp och jag hoppas på PB.

    SvaraRadera
  3. Verkligen trist när det blir så där men å andra sidan dyker det upp nya lopp också! Kör så det ryker på onsdag!

    SvaraRadera
  4. Bra synpunkt Lennart, hoppas vi ses imorgon i Huddinge!

    Visst är de stora loppen häftiga(st) Tobias och ger riktiga upplevelser, att stå i startfållan på ett stort marathon (nu har jag ju bara upplevt den i Stockholm) liksom att gå i mål på ett stort lopp är mäktigt men som sagt, små lopp är charmiga också!

    Trist är det Ingmarie men imorgon ska det bli kul att springa fort!

    SvaraRadera
  5. Håller med dig om att det är en större tröskel att delta i mindre lopp - ju färre deltagare desto större fokus på var och en, och det är ju lite stressigt om man inte hör till de snabbare löparna :-) Men om inte skador sätter stopp, ska jag definitivt springa Påsksmällen för första gången nästa år, det vore trist om "småloppen" tynade bort trots att det är löpningsboom.

    SvaraRadera
  6. Hej!
    Nu ser jag att syftningen i "Spring mindre lokala lopp" ser lite tokigt ut.

    jag emar så klart "spring fler mindre-lokala-lopp" :-).

    SvaraRadera
  7. Hej Löpmaskan, visst blir det ett större fokus på varje deltagare men jag brukar uppleva det som positivt. Påsksmällen är trevligt, absolut ingen bana för något PB (en del backar) men ett bra arrangemang!

    Såg det Lennart, men förstod vad du menade :)

    SvaraRadera