onsdag 8 augusti 2012

Intervaller utan klocka - Har de ens inträffat?

Ett intervallpass helt utan klocka och därmed helt utan info om fart eller sträcka, har det ens hänt? Det är sådana nördiga problem jag funderar över en måndagskväll när Garmins batteri lägger av precis när uppjoggen ska avslutas efter två kilometer...onödigt rookiemisstag javisst!

Jodå, jag valde en sträcka jag trodde var 300m och sprang den åtta gånger och vilade genom att gå ungefär en minut och det gick faktiskt alldeles utmärkt. Regnet tilltog och mörkret föll men det var ändå rätt härligt där längs cykelbanan nära hemmet där jag oftast "intervallar". Ingen maxsatsning på något sätt men känslan var att det ändå gick klart snabbare än 5km-fart, Gissade att jag inte ljög alltför mycket när jag uppskattade farten till runt 3:20/km och trött var jag i slutet.

Igår dags för intervaller igen och nörd som jag är ville jag naturligtvis kontrollmäta den där sträckan och nu vet jag att sträckan mellan busshållplatsen och parkbänken inte är 300m utan ganska exakt 400m så jag har en alldeles egen fyrahundring till hands nära huset - bra att veta! Sprang sträckan tre gånger och snittade 3:25 med en känsla likt måndagen så det är vad jag bokfört i träningsdagboken. Fortsatte sedan med 10x200m med 1 min gåvila i en fart bra mycket snabbare än 5km-fart. Känslan var bra hela vägen och trött blev jag igen i slutet.




Tre intervallpass på fyra dagar och syftet är naturligtvis att få till en formtopp då jag ska tävla på lördag kväll på Telge Stadslopp. Idag blir det vila och imorgon ett lätt, kortare banpass med längre vila för att inte samla på mig någon syra i benen.

Det självklara målet är naturligtvis att få ett officiellt resultat på under 18 minuter när jag nu fixar det på träning! 5km är inte mycket att fundera på, snabbt hitta rätt fart och sedan "bara" härda ut och förhoppningsvis orka öka på slutet och specifikt för det här loppet finns bara två saker att tänka på då banan som jag kan väl är lättsprungen. Det är inte chiptidtagning från startmattan utan tidtagning från startstkottet och det gäller att värma upp till strax innan start, helt framför startlinjen och sedan ta plats bland elitlöparna längst fram eftersom jag inte har råd på en så kort distans som 5 km att hamna bakom långsammare löpare i uppförsbacken i starten.

Banans enda tuffa backe kommer efter 3km, den är inte lång, kanske ca 30-40m men brant och det gäller att hitta rätt fart, tillåta sig själv att tappa någon sekund för att inte ta slut vid backens krön utan snabbt orka komma tilbaka till tänkt tempo direkt. Strax efter backen kommer en knixig och brant nerförsbacke innan man kommer ner till vattnet vid Södertälje kanal och ser målet vid Marenplan långt långt där framme och då gäller det bara att inte tänka för mycket, inte bry sig om klockan eller något annat utan helt enkelt bara försöka köra max och förhoppningsvis korsa mållinjen med ett nytt prydligt personbästa!

8 kommentarer:

  1. Hej Staffan!
    Tack för en bra banbeskrivning. Den där backen ska jag tänka på. Banans svårighetsgrad verkar påminna om Itrimloppet. Hoppas bara att jag kommer till start.... :-).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varsågod Lennart, här kommer lite mera info, starten går uppför, sedan är det flackt eller t o m lätt utför längs kanalen. Efter dryga km kommer en 180-graderssväng, sedan tillbaka mot centrum, lättlöpt fram till branta backen jag skrivit om, runt en sväng, brant nedåt tillbaka till vattnet och sedan följer man strandkanten tillbaka till målet som är beläget bredvid starten, hoppas vi ses där imorgon!

      Radera
    2. Tack!
      180-graderssväng kan vara knepigt, men det borde inte påverka för mycket så tidigt i loppet. Det verkar som att det bara är den där branta backen, sen verkar det vara OK.

      Om jag kommer till Södertälje i morgon kommer vi säkert att ses! Ser jag dig hojtar jag till. Om jag springer om dig så klappar jag dig på axeln.... :-). Jag kanske väntar på dig i mål när du kommer.... :-).

      Radera
    3. Hoppas vi ses innan loppet, under loppet vill jag helst inte träffa på dig om du ursäktar :-)

      180 grader är en överdrift men det är en tvär kurva bra mycket snävare än 90 grader och kan vara bra att veta men gatan är bred så det att ta kurvan i olika spår.

      Radera
  2. Jag brukar tänka att kroppen registrerar all träning, vare sig klockan funkar eller inte. Men det betyder inte att jag inte blir frustrerad när prylarna inte är med på noterna.

    SvaraRadera
  3. Det där med klocka är hemskt (när det inte fungerar). För några veckor sen skulle jag ut på ett rejält långpass och märker innan jag ska ut att klockan inte är tillräckligt laddad. "Panik" - skjuta på passet, chansa på att batteriet räcker eller helt enkelt lämna klockan hemma. Jag chansade på att den skulle hålla och det gjorde den inte ;-(

    Visst överlever vi löpare utan exakta tider hela tiden men det är roligare med tider! Oftast har vi ju hyfsad koll ändå (som du också mycket riktigt hade).

    SvaraRadera
  4. Jag råkad ut för batteritorsk nu i sommar - hemsk upplevelse.

    Kan man citera Maria Montazami?
    "Naken, rädd, exposed" - då min träningsklocka inte fungerar! :-)

    Annars är det ju skönt när man kommer på sig själv med att underskatta sin prestation. :)

    Lycka till på lördag!

    SvaraRadera
  5. Visst är det så Anneli, men man vill ju veta kilometerantalet för statistikens skull ;)

    Håller helt med dig Tobias, sådana situationer är inte roliga. Jag är helt övertygad om att du gör sub3 på Göteborgs marathon med din fina sommaträning, hoppas bara ni slipper sådant väder som var i Stockholm. Göteborg i oktober kan ju innebära ruskväder...

    Haha, Andreas :-) bra citat! Tack!

    SvaraRadera