torsdag 28 februari 2013

Bloggars inverkan och sista passet i februari

Bloggars inverkan diskuteras på Jogg.se och att många bloggare säljer sig billigt för några "brödsmulor" för att få några gratisprylar (Lennarts ordval).

Kanske är det så, kanske inte. Jag skriver ibland om produkter jag använder, framförallt om löparskor och jag har även bilder på skor och annat jag springer med, på bloggen. Det handlar om produkter jag köpt för egna pengar och ingen har bett mig skriva om produkterna.

I flertalet trådar på Jogg.se om lättviktsskor, skor för marathon, tävlingsskor etc etc har jag också rekommenderat mina favoriter Asics Tarther. Jag ser det mer som att jag bidrar med erfarenhet än reklam för produkten. kanske är det naivt av mig? Eller inte. Min erfarenhet är att producenter inte är så lättköpta och erbjudanden om att testa produkter hit och dit har inte stått som spön i backen här på bloggen. Jag har nu för första gången faktiskt mottagit ett par plagg från Craft som jag kommer skriva om vid senare tillfälle fast det faktiskt inte förekommit några motkrav från dem att skriva om dem, däremot att komma med feedback till dem via andra kanaler.

Lennart skrev i en kommentar riktad till mig: "Jag tror till exempel att många av dina läsare har köpt ASICS DS-Trainer på grund av dina inlägg, och de skulle inte ha gjort det om de såg en annons i en tidning".

Jag ställer mig lite tveksam till det påståendet och tron på genomslagskraften hos bloggar, speciellt något så nischat som en blogg om löpträning även om min blogg är relativt välbesökt och väl kan klassas som åtminstone "halvstor". Men ändå, tillfället är för bra för att gå miste om så jag ställer därför frågan:

- Har något ni läst här, t ex om en löparsko - Asics DS Trainer, Asics Tarther, eller någon annan, varit en bidragande orsak eller t o m en avgörande faktor vid val av skoköp för er?

För övrigt har jag varit sportlovsledig barnen tisdag-onsdag utan att sporta så mycket, biobesök, promenad i solen, bowling, fika på stan har stått på programmet och mysigt har det varit! Stängde i alla fall februari igår på 150km löpning genom att springa en halvhård fartlek på knappa milen igår kväll. Jag blandade några längre, lättare fartökningar i backe med flertalet korta, hårda fartökningar där jag fokuserade på armföring och att ligga högt i steget och behålla en hög stegfrekvens hela tiden.

23 kommentarer:

  1. Lätt fråga. Svaret är Nej. Jag provat alltid ut grejer som passar mig och tänker knappast på vad andra rekommenderar på bloggar. Det som möjligen påverkar är butikssäljare.

    SvaraRadera
  2. Nej, jag hade redan Tarther innan jag läste om dem på din blogg...:-) Men för övrigt läser jag gärna om produkttester och anser att jag har förmågan att vara kritiskt till det jag läser eller själva källan....

    SvaraRadera
  3. Nej, för mina fötter passar inte för Asics. Annars, om jag liksom provat ut några modeller jag väljer emellan, så kan nog bloggare vara en del av det som påverkar slutligt val. Om "många" är nöjd med en av modellerna det står emellan (och utvärderingen verkar nyanserad, inte bara odelat positiv, utan välgrundad) så kan det nog spela in.

    SvaraRadera
  4. Jag har blivit nyfiken på Tarther genom att ha läst här, men när jag sen testade dem på butik passade de inte. Jag tycker att det är en stor del av blogg-läsandet att läsa om löpar-relaterade produkter och har npg nämnt Adizero Boston i min blogg hundraelva gånger trots att jag alltid köpt dem själv. Men det är knepigt detdär... i alla fall jag blir arg och butter i situationer där jag inte riktigt vet om en bloggare köpt eller fått produkten som skrivs om.

    SvaraRadera
  5. Hej Staffan!
    Jag tror också att det här med att bloggare påverkar kan avta lite. Nu rekommenderas det produkter om vart annat, och till höger och till vänster...... Ska jag vara helt ärlig hoppar jag ofta över inlägg där produkter utvärderas på uppdrag av någon.

    Annat är det om bloggaren själv känner att "wow, det här var en bra sak.....". Lite som jag tror att du upplevde med dina Asics DS-Trainer :-).

    SvaraRadera
  6. Hej Staffan.
    Jag blev intresserad av brooks st5 efter ha läst din blogg. Forskade vidare på dom och det slutade med att jag köpte ett par så mitt svar är ja! Jag köper mycket hellre ett par skor eller en produkt av en bloggare som själv använder produkten och skriver om den. Det påverkar faktiskt mig mer än vanlig hederlig reklam. Har faktiskt inte reflekterat över detta innan....
    Brooks st5 är förövrigt den bästa skon jag någonsin haft och finns alltid uppdaterad i mitt skoställ.

    Tack för en inspirerande och givande blogg.

    SvaraRadera
  7. Din blogg var en bidragande orsak till att jag köpte ett par Tarther, framförallt tror jag att jag fick upp ögonen för att de överhuvudtaget fanns pga dig. Jag har däremot aldrig sett det som att du marknadsfört dem, snarare som ren konsumentupplysning från någon som vet vad han pratar om.

    SvaraRadera
  8. Hehe...nej inte det minsta. Gillar inte Asics..de är dyra och klumpiga och saknar löpkänsla.

    SvaraRadera
  9. Jag kan ibland tycka att det är irriterande med bloggar som är halvkommersiella och exempelvis lottar ut produkter mm. Att man på sin egen blogg skriver om sin utrustning som man själv har köpt och betalt för är en helt annan sak.

    Men jag tycker det är en ful marknadsföring av företagen att använda sig av bloggar då det blir svårare för konsumenten att skilja på vad som är reklam och vad som är bloggarens egna recensioner. Jag tycker inte att detta är ett problem med din blogg Staffan.

    SVT Plus har tagit upp frågan om bloggar och smygreklam för ca ett år sedan:

    http://www.svt.se/plus/artiklar/dold-reklam-i-bloggar

    SvaraRadera
  10. Vilken respons, roligt!!

    Även butikssäljare påverkar mig allt mindre Jonas eftersom jag oftast vet vad jag är ute efter och eftersom de ofta rekommenderar så tunga modeller.

    Bra Per, det hoppas jag det flesta läsare här har, förmåga att kritiskt ta till sig information!

    Malin, Jag försöker i alla fall beskriva både för-och nackdelar med de produkter jag skriver om för att ge en nyanserad bild!

    Sofie, Jag gillar ju också skor och prylar och både skriver och läser gärna om det men liksom du vill jag att det framgår tydligt om skribenten köpt grejerna själv eller fått dem!


    SvaraRadera
  11. Jag läser inte heller speciellt många av de riktigt "stora" bloggarna Lennart, just eftersom de känns så kommersiella och opersonliga.

    hej Oscar, tack för kommentar, intressant!! Och vad bra att du också uppskattar skorna! Mina ST4 springer jag väldigt sparsamt i nu då de är väldigt utslitna men de är fortfarande så sköna att jag inte velat slänga dem ännu, många drömgränser har jag sprängt i de skorna!

    SvaraRadera
  12. Tack Hokke!

    Håkan, OK! Asics är rätt dyra, det håller jag med om, de har också ganska många tunga modeller men det finns ju också lätta modeller med mycket löpkänsla, kolla t ex på Piranha eller Hyperspeed!

    Tack Magnus, det borde inte vara ett problem på min blogg och så stor att jag kan hålla på och lotta ut en massa priser är inte min blogg och det lockar mig inte heller att blir så "stor". Jag vill hålla det personligt men ändå kunna skriva om produkter jag använder och gillar eller inte gillar.

    SvaraRadera
  13. Hallå Staffan!
    Som svar på din fråga:
    Den här sidan har absolut varit en bidragande orsak till att jag köpte mina Tarther (men det var först efter att jag trillat in här p.g.a. skodiskussioner på jogg)

    Har sprungit i flertalet olika märken och fastnat för Asics och Saucony (som jag känner att jag haft minst problem med/på grund av) så när jag hade bestämt mig för att jag skulle ha ett par lite lättare skor i garderoben bestämde jag redan från början att det skulle vara ett par från något av dessa märken (så inskränkt är jag :o). Testade ett par Kinvara och tyckte de var sköna. Tarthern däremot hade jag egentligen ingen möjlighet att prova då den inte finns i så många butiker. Det du bidrog med för att valet skulle falla på Tarther (läs beställa och prova) var egentligen att du sa att de ”svarar” bättre (eller något i den stilen).

    MEN (!!!) jag har självklart (?) hämtat in information från alla möjliga ställen (som jag i princip alltid gör inför ett köp om det inte handlar om en öl på det lokala vattenhålet) samt funderat över möjliga för, nackdelar, värderat information och källa samt testat, innan jag bestämt mig för vad jag ska köpa. Det mest avgörande i detta fallet var ”dropen” på skon. Tror inte mina vader hade pallat att gå direkt ner på 4 mm drop.

    Det jag egentligen vill ha sagt är att ”problemet” ligger väl inte i vad som skrivs på bloggar eller vad som visas i reklam. Det ligger väl hos personen som köper. Jag ser det som självklart att man skall skaffa sig en egen uppfattning oavsett om det handlar om varor, människor eller livet i största almänhet. Då handlar det främst om att testa själv i alla ovan nämnda fall.

    Sen att man med åren blir lite inskränkt är något jag anser att man också måste jobba på :o) (bästa sättet att motverka inskränktheten (enligt mig!) är att ha en umgängeskrets med åldersspannet 2-100 år som man kan diskutera saker med för att få lite nya infallsvinklar)

    Tror ta mig tusan att jag ska testa ett par Adidas nästa gång jag ska köpa skor bara för det ;o)

    /Mike

    SvaraRadera
  14. Härligt kommentar Mikael och roligt att kunna bidra och att du också verkar gilla modellerna! Det är skillnad på inskränkthet och att hålla sig till det som fungerar, inte ens det går det faktiskt att lita på när det gäller löparskor eftersom producenter ofta ändrar modeller mellan olika generationer.

    Du skulle säkert gilla Adidas också, de är generellt lite hårdare i dämpningen, definitivt så jämfört med Sauconys mjuka dämpning och ganska tighta i passform men löpkänslan är bra!

    SvaraRadera
  15. Intressant inlägg och intressanta kommentarer! Jag har själv funderat över det här med produktplacering i bloggar, något som gör mig rätt less. Finns faktiskt ett par bloggar som jag slutat följa just på grund av att det så uppenbart handlar om köpta recensioner. Tyckar att hela bloggen förlorar i trovärdighet då.
    Men det gäller absolut inte din blogg Staffan!
    Om jag litar på bloggaren kan jag däremot lägga ganska stor vikt vid vad hen tycker om olika produkter. Några Ascics Tarther kommer jag dock aldrig att köpa. Inte för att jag tror att du är köpt av Asics, utan för att de inte alls skulle funka att springa i med minna kassa tassar. :-)

    SvaraRadera
  16. Jag blir lite nyfiken. Vilka bloggar klassas som de stora bloggarna? Jag läser en del som jag vet får testa plagg och utvärdera men jag tycker de är uppriktiga med den saken. Sedan kan jag tycka vi konsumerar galet mycket och det kan få mig att må lite illa ibland. Jag kan vara väldigt fåfäng och vilja ha snygga grejjer med, så jag är väl inte direkt bättre. Däremot har jag aldrig ens funderat på Asics! Jag kan dock känna mig lite fånigt belåten när jag gillar samma modeller som andra som springer snabbt (tyd adidas adios). Som om jag också blev lite snabbare :) Så någon inverkan har andra bloggare och de produkter de använder på mig...

    SvaraRadera
  17. Jadu, jag har inte köpt några skor efter att ha läst din blogg. Det beror nog till stor del på att jag har "mina" skor sedan snart 8 år (Asics Gel Kayano) och jag trivs så bra i dem att jag inte ser någon anledning att byta ut dem eller testa några nya. Däremot finner jag det väldigt intressant när du recenserar sådant du använder, eftersom jag värderar andra löpares/idrottares upplevelser av produkter betydligt högre än de tester som tillverkare själva gör. I övrigt läser jag din blogg (förlåt att jag är dålig på att kommentera!) för att jag inspireras av dig och för att du skriver riktigt bra. Det har hänt mer än en gång att jag fått till ett riktigt bra pass efter att ha läst om dina träningspass, trots att jag innan inte kände för att springa ens en kilometer. Så nog har din blogg positiv inverkan alltid, även om det för min del inte är på vad jag köper för något :)

    SvaraRadera
  18. Tack Sofia, nu är Tarther ändå en ganska dämpad racersko och skulle säkert fungera även på dina fossingar.

    SvaraRadera
  19. Det är väl ingen exakt statistik Rosa Milton men de här bloggarna är väl att betrakta som "stora" och nästan halvprofessionella:

    mirandakvist.se
    träningsglädje.se
    uppochhoppa.se
    sparkibaken.se
    blog.svd/maratonbloggen
    bloggaromträning.se

    Några exempel...alla skrivna av tjejer förresten...vem vill inte ha snygga grejer och springa med? Av nyfikenhet, varför har du aldrig övervägt Asics?

    Elin, oj, vad glad jag blir för sådana kommentarer som din, tack! Det kan ju vara skönt att växla mellan två olika par skor, bra både för fötterna och för skornas livslängd. Nu har ju även Kayano blivit lite lättare men annars skulle du nog uppleva det härligt att växla med en lite lättare sko, det gör väldigt mycket för löpglädjen! Tack igen för din kommentar!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. När man tänker efter så vad är ens egna åsikter egentligen? När det gäller varumärken? Jag inspireras ju jättemycket av de som tränar mycket och bloggar tex. Och reklam. Och det som debatteras. Hade nog aldrig börjat springa i så mycket lättare skor om jag inte läst andra bloggar, bla din :) Eller blivit nyfiken eller ens vetat om vissa märken som tex Inov-8. Nu köper jag visserligen inte allt jag blir nyfiken på men det ligger kanske och gror? Sedan när jag väl ska handla kanske jag är mer benägen att gilla vissa märken? Vad gäller Asics så tror jag att jag provade dem i för några år sedan men att de var för breda för mig. Och sedan har de aldrig ens presenterats som alternativ när jag varit i en skobutik och provat. Där blir man ju faktiskt rätt styrd av den som hjälper till om man inte har egna åsikter...

      Radera
    2. Då har du nog ganska smala fötter om Asics är för breda, men då borde du ju trivas i Adios som är erkänt smala i lästen :) Visst påverkas vi, säkert mer än vi tror av all information runt om oss. Just skosäljare påverkas jag dock minimalt av eftersom jag aldrig går in i en löpbutik utan att veta vad jag vill prova, tycker ofta expediterna vill pracka på en tyngre modeller men jag är ofta ute efter att prova en specifik modell jag läst om innan. Att jag sedan också mest handlar på nätet är en annan historia men jag tar ju heller inte så mycket service i anspråk...ämne för ett annat blogginlägg kanske... ;) Tack för att du läser och kommenterar!

      Radera
  20. Intressant synvinkel på detta med gratisprylar.

    SvaraRadera
  21. Tack Andreas, ja, det här inlägget är välläst, en bra bit över 200 visningar redan...

    SvaraRadera