onsdag 13 februari 2013

Tusen och en mil

”En resa på tusen mil börjar med ett enda fotsteg”  Lao Tse

Igår passerade jag ett tusen mil sedan jag (igen) började springa mer regelbundet och registrera min träning.

Jag minns inte fotsteget men jag minns själva löprundan på nyårsafton 2006 ihop med svärfar. Det första året sprang jag i ganska blygsam omfattning även om jag också tävlade vid något enstaka tillfälle, t ex sprang jag mitt hittills enda Varv i Göteborg det året. Inte anade jag då att jag skulle bli en sådan löparnörd, skriva en välbesökt blogg om något så enahanda som att sätta ena foten framför den andra, ha slitit ut en 7-8 par löparskor och ändå ha en halv garderob med skor jag använder.

Det har blivit mera löpning med åren och jag har blivit allt mer intresserad just mer jag lärt mig. Vem jag varit idag om jag inte börjat springa vet jag naturligtvis inte. Jag har naturligtvis blivit äldre (no shit Sherlock som ungdomarna säger...) och mer säker i mig själv och jag tror absolut löpningen bidragit till det och mycket annat positivt under de här åren. Jag är lycklig över att ha fastnat för något som gör att jag mår väldigt bra och som gör att jag känner mig stark, ung och i form! Eller om jag fastnat för det just därför kanske? Kanske är det bara kemi i centrala nervsystemet (endorfiner) men strunt samma. Jag har i löpningen ett verktyg för att å ena sedan hantera stress och för att få egen tid. För att planera, sätta mål och utmana mig å andra sidan. Visst finns det stunder när både löpningen och bloggandet tar väl mycket av mitt fokus och min tid men vid dagens slut är det så värt det som det heter på svengelska. Jag tränar ändå i så begränsad omfattning att det nästan alltid går att hitta tid utan att det för den skull krockar med annat.

Jag har träffat så många härliga människor tack vare löpningen och tack vare den här bloggen och det upphör inte att förvåna mig att det i en sådan individuell idrott finns en sådan gemenskap oavsett kapacitet, ålder eller kön!

tusen mil...tiotusen kilometer...tio miljoner meter...steg efter steg...

Jag firade med det här passet. En progressiv intervallstege på löpband, 90 sek gåvila rakt igenom, 0,5% lutning på bandet. Planen var egentligen 10 km SD sub 40 men efter tre kilometer var det lika tråkigt som...att stå och vänta på bussen...så jag tog en gångpaus och ändrade upplägg till denna intervallstege i ökande fart istället. Good Stuff! Bra kombo med fettisdag också, gott om energi hela dagen!
 
 
 
Jag siktar vidare...kortsiktiga tidsmål är en sak, att vilja och kunna springa i många år ännu är måhända ett viktigare mål! Tack för att ni hängt med så här långt! Ni hänger väl med även i fortsättningen?

17 kommentarer:

  1. Jag hänger med! No doubt about it! :-)

    SvaraRadera
  2. Jag fortsätter förstås hänga med - du och bloggen är i högsta grad medskyldiga till att jag numera springer så strukturerat. Tack!

    SvaraRadera
  3. Självklart hänger jag med - och stort grattis till tusen mil! Och till en inspirerade blogg! :-)

    SvaraRadera
  4. Snyggt pass du fick till där. Tycker allt att du ska springa Varvet igen, är alldeles för länge sen nu.

    Klart jag hänger med tusen mil till =)

    SvaraRadera
  5. Härligt Eva! Tack!

    Tack tack Alexandra!

    Härligt Tobias, ajdå, du får be hustrun skriva eventuella irriterade kommentarer om hon tycker att du är ute och springer för ofta ;)

    Tack Louise!!

    Tackar Olov! Ja, det kanske får bli ett Göteborgsvarv snart igen, halvmarathon är ju trots allt min favoritsträcka!!

    SvaraRadera
  6. Ofcourse! Vi är många, många som är glada över att du började kuta ska du veta.Annars hade vi ju aldrig fått ta del av ditt liv och dina tankar.
    Jag kan ibland önska att jag hade loggat alla mina km. från steg 1.
    Och även om jag har alla mina träningsdagböcker kvar (det är en stor låda nu för tiden) så fanns ju inte GPS och andra nymodigheter då för längesedan.Med andra ord kan jag aldrig veta.
    Undra just hur många skor jag nött ut...;-)

    SvaraRadera
  7. Fantastiskt! Stort! Lycka till på kommande tusen mil!

    SvaraRadera
  8. Tack Ingmarie, vad snäll du är! Ja, du har nog loggat några tusen mil gissar jag (och kanske hundratalet skor...)!!

    Tack Kenth! Mot nya mål!! Trevlig helg!

    SvaraRadera
  9. Imponerande. Extra imponerande att du orkar fylla i de där intervallerna i jogg.se - det orkar jag aldrig.

    SvaraRadera
  10. Jag tycker mätbarheten är rolig Anneli och ökar min motivation men det är inte som jag går tillbaka i träningsdagboken och tittar i den i syfte att bli en bättre löpare.

    SvaraRadera
  11. Det är inte så ofta...skulle det stå...

    SvaraRadera
  12. Grattis till tusingen! Din story visar tydligt att ett löparliv (och vilket fint löparliv sen!) börjar med ett enda steg.
    Och det är klart jag hakar på! 2000 nästan!

    SvaraRadera
  13. Tack Sofia!!

    Haha, Andreas, du visar ju tydligt att det går att springa fort utan en massa mil men för långsiktig utveckling och skadefrihet är det bra med en grund och med kontinuitet i träningen, bara att traggla på :)

    SvaraRadera
  14. Grattis! Tack för Sveriges bästa löparblogg!

    SvaraRadera
  15. Kristian, oj tack!! You made my day :-)

    SvaraRadera