fredag 1 februari 2013

Summerar januari och 50 månader

Årets första månad är lagt till handlingarna. Jag skrev i ett par inlägg i slutet av förra året att jag skulle inleda 2013 med lite mindre löpning och lite mer styrka, hur gick det med det?

Som vanligt inte så bra. Jag har sprungit ungefär varannan dag (även om det faktiskt blev två kortare pass igår) och skrapade ihop 15 mil löpning i januari på drygt 11 timmars löpträning, helt OK, t o m riktigt bra med tanke på att det längsta passet var 16km 2/1. Innehållsmässigt ger jag mig själv godkänt för variationen då jag sprungit både långa och korta intervaller, några backpass och så vanlig distans. Känslan har varierat kraftigt från ganska god på kvalitétspassen på löpband och i Sätrahallen till att 3km marafart på ett lunchdistanspass i tisdags kändes nästan övermäktigt.
Roligaste passet i januari, runt runt i Sätrahallen med  sällskap!
Totalt 14 timmars träning och då ingår fyra hemmastyrkepass och totalt bara en (!) timme styrketräning och lite längdskidor. Visst, några hundra armhävningar och någon planka hit eller dit är inte reggade men ändå, det är inte mycket att skryta med och återigen kan jag bara konstatera att jag saknar drivkraft och motivation nog att genomföra annan träning än löpning med någon regelbundenhet. Skulle jag skada mig och inte kunna springa skulle jag förmodligen inte träna alls! Simning verkar alltför omständigt och cykling tycker jag visserligen är roligt (MTB är det jag ägnar mig åt) men så här års? Njaee...
Återhämtningsjogg ute på sjön. Ett minnesvärt pass från januari
Åter till löpningen. Jag har inget mängdmål och kommer inte fokusera på det i år. Säsongen 2011 när jag var i fantastisk fin form över sommaren och satte PB på både milen och halvmaran inledde jag med klart mindre löpning än så här i januari och februari och det blev ju bra och jag kommer (försöka) sikta på innehållet i träningen snarare än mängden träning framöver men det är lätt att fokusera på kilometersamlandet istället för innehåller, vilket också Eva skriver om idag.

Avslutningsvis så noterar jag en rolig detalj i träningsstatistiken; januari 2013 var min femtionde månad i rad med en träningsmängd över 100 km! Jag får gå tillbaka till november 2008 för att hitta en månad med mindre mängd än 100 löpta kilometer och den här kontinuiteten tror jag stenhårt på för att fortsätta utvecklas långsiktigt!

Idag blir det träningsfritt, är hemma med en febersjuk dotter OCH en kräksjuk son.

Trevlig helg läsare!

4 kommentarer:

  1. Femtionde månaden - hatten av för det! Jag tror mycket på kontinuitet för att ens utveckling på sikt och det ser ju onekligen bra ut för dig på den fronten!

    Vanligaste anledningen att löpare börjar styrketräna är när de rehabbar vid skada. Sen så tror många att det är mycket styrka man måste köra, det tycker inte jag. Bättre med kortare och effektivare pass! Hitta några basövningar som man kan köra på olika sätt. Sen är det inte fel att utmana sig själv med något som inte alls har med löpningen att göra. Just nu försöker jag lära mig att köra chins/pull-ups. Inte det lättaste då all min styrka sitter i benen men kanske i sommar att jag klarar tre?

    Trevlig helg och hoppas att du klarar dig ifrån feber och kräksjuka!

    SvaraRadera
  2. Ja, det känns roligt med den där sviten även om det är ganska enkelt at få ihop tio mil löpning på en månad vilket är mitt minimum.

    Precis, jag är ju skadefri och behöver inte styrkan av den anledningen men styrkan ger en skön känsla i kroppen. Ska det ha någon större synlig effekt på kroppen också måste jag höja dosen och öka vikterna och det kommer nog inte hända då jag inte tycker det är lika roligt som löpträningen.

    Jag försökte utmana mig själv genom att lära mig huvudstående i somras, var inte ens nära :-) men tio chins har jag klarat någon gång i alla fall :-)


    Håller tummarna för att smittorna inte drabbar fler här nu!

    SvaraRadera
  3. Du är helt enkelt en riktig löparnörd. :-) Och du. Det är inget negativt i det.
    När det gäller styrkan kanske du helt enkelt inte har hittat rätt form för att tycka att det är tillräckligt roligt? Själv är jag måttligt förtjust i gym och hemmaträning, men älskar styrka i form av stationsträning på F&S.
    Krya på barnen!

    SvaraRadera
  4. Visst är jag Sofia och jag tolkar det heller inte negativt :-) Ja, kanske ledarledda styrkepass vore något men nja, jag tror inte det, ska det bli något så blir det nog hemma.

    SvaraRadera