måndag 11 februari 2013

Ger upp (tillfälligt)

Trots att vintertröttheten alltid infinner sig så här års är "riktig" vinter med snö att föredra framför gråväder, slask och blankis som är alternativet. Däremot är mycket snö en försvårande omständighet för löpning och jag ger upp nu. Det betyder att jag tillfälligt lämnar ambitionen att hålla någon som helst fart ute nu då jag tror det sliter mer än det ger eftersom jag känner mig mer sliten än vanligt efter passen trots måttlig fart. Läser om andra som kör 20km-pass i 4:30-fart och fattar inte hur de gör, jag tycker en km ute är ansträngande nog i den farten just nu.

Helgen bjöd i alla fall på två löppass. Sju km ren njutlöpning i lördags (5:26 min/km för övrigt...visslar...) i ganska kraftigt snöfall men en väldigt trevlig runda ändå. Igår 13km något fortare men också klart mer ansträngande, 5:03 min/km i snitt med en hel del km runt 4:40-4:45 och lite långsammare bitvis då det var ca 50% oplogad skogsstig. Fick ta ett par gångpauser för att få ner ansträngningen lite då motivationen för att ligga och pressa knappast var så hög. Tänkte avsluta med 4-6st snöpulsintervaller på konstgräsplanen men döm om min förvåning när jag kom fram och upptäckte att den var helt ren från snö! Tror inte planen har värmeslingor!?

Avslutade i alla fall rundan med ett leende då jag upptäckte att det faktiskt var mindre jobbigt och väldigt mycket roligare att springa bredvid den ojämnt, upptrampade stigen, i lössnön med snön sprutande om skorna än att försöka springa stigen! Alltid något!

Februari är ju också känd som vabruari vilket vi kände av förra veckan! Nu är barnen friska men feber och kräksjuka härjar överallt så det är bara att hoppas att man håller sig frisk (och kan träna). Avslutar med ett par bilder på yngsta dottern då jag var hemma, lite uttråkad förra veckan och satt och lekte lite med kameran.

Nora. Glad trots hög feber (och mjölk i håret...)


9 kommentarer:

  1. Titta inte på kilometertiderna! Gå på ansträngningsgraden istället! För fartpass använd bandet! Det är så här varje år, varför har vi glömt det till nästa år? Beats me, men det gör man och så är man på och "tjatar" om det igen precis som om det aldrig snöat eller varit vinter någonsin, hahaha. Kram på dig!

    SvaraRadera
  2. Våren kommer att komma, det är det enda jag tänker på i denna snöyra!

    SvaraRadera
  3. Vilken fin tjej!
    Instämmer med Fit-Eva, strunta i kilometertiden och gå på ansträngning när du kutar ute. Och lita på dig själv. Du har sprungit så länge nu att du vet vilken anstränging i sno som motsvarar 4:30 på barmark. Lämna klockan hemma, vettja!

    SvaraRadera
  4. Låter som ni har betydligt mer snö än vad vi har här nere. Lite moddigt bara men jag väljer ändå löpbandet före utomhus just nu.

    SvaraRadera
  5. Jag har också gett upp. De få fartpass det blir, får bli ute. Halkade runt som Bambi sist och det var väl bara tur att jag inte skadade mig. Inser att det kan vara två månader kvar :)

    SvaraRadera
  6. Håller med flera ovan - klokt val att prioritera känslan istället för pressa på i fart! Vi springer ju för att det är skoj och känns det inte bra så håll igen och njut av löpningen istället. Så här var det ju också förra året och det var ju inte direkt något som skadade din tid på maran :-)

    Fina bilder! Vabruari - bra men hemskt ord! Vi har haft sjukstuga i typ 3 veckor så nu är jag faktiskt mer trött på det än på snön... Hoppas du klarar dig!

    SvaraRadera
  7. Jag vet ju allt det där Eva men tack för påminnelsen :-)! Kanske kommer det bli så att motivationen för vinterträningen blir allt lägre ju äldre jag blir och ju längre från mina "pers" jag kommer men då hoppas jag hitta andra motivatorer i löpningen!

    Ja, det är ju ett faktum Andreas även om vi verkar få vänta lite till!

    En fin men bestämd liten tjej Sofia! Och lämna klockan hemma, jag vill ju veta hur långt jag sprungit men många rundor här i lilla Nykvarn vet jag ju exakt hur långa de är nu efter närmare 1000 mil i löparskor här så varför inte.

    Daniel, det har sjunkit undan lite men vi fick nyss 2 dm till så en halvmeter snö har vi väl liggande i alla fall och även om det är plogat så ligger det kvar snö eller är isigt.

    Din sista mening väljer jag att bortse från Rosa Milton :)

    Ja, jag tror inte det gör så mycket Tobias, att sänka farten ute nu så länge jag kör snabbare på bandet, idag blir det t ex snabbdistans på lunchen. Krya på er!

    SvaraRadera