onsdag 20 februari 2013

Inspektionsvecka men bra kvalité i träningen!

Blogguppehåll på en vecka, när hände det senast? Helgen var helt träningsfri då åkte till Oskarshamn för att hälsa på min bror, föräldrar och farföräldrar. Roligt att träffa alla såklart och skönt att komma bort från alla "måsten" på hemmaplan för en helg även om de finns kvar vid hemkomst söndag kväll.

Just nu annat än träning i fokus och dessutom inspektionsvecka på jobbet vilket innebär att tillståndsgivande myndigheter besöker oss och granskar vadhelst de vill titta på. Viktigt såklart och även om jag inte ska presentera själv så innebär en tre dagar lång inspektion "inskränkningar" i den flexibilitet som i normala fall råder för arbets-och lunchtider då alla förväntas vara stand-by för att besvara frågor eller ta fram material.

Träningen går bra trots begränsad mängd. Kvalitéten är det sannerligen inget fel på och jag har hunnit med tre pass sedan sist varav två kvalitétspass. Som vanligt hittar ni alla pass i länken till min träningsdagbok till höger på bloggen. Just nu strular "gadgeten som" räknar besökare på sidan varför det tar lite extra tid att ladda sidoinnhållet. Här är i alla fall passen i sammandrag:
  • Ett bra backpass fredag lunch, 3x3x1 min med ökande lutning, 6/7/8%, dvs 3x1 min på 6% följt av 3x1 min på 7% följt av...ni fattar...och gör ni inte det, klicka här. För att inte göra mos av benen totalt så sänkte jag också farten från 4:15 min/km på 6% till 4:45 min/km på 8% vilket räckte fint ändå!
  • Sex km lugn distans i måndagskväll mest för att komma ut lite. Låga 151 i puls trots 5:10-fart, hittade bara några enstaka pass i träningsdagboken, egentligen bara ett jämförbart, med så låg snittspuls då många pass var upp-eller nerjoggar enbart. Är det bara slumpen eller ger det så fort lite extra kapacitet att verkligen springa lugnt på distanspassen?
  • Igår på lunchen, 35 effektiva minuter, 8 km progressiv snabbdistans med fartökning 15 sek/km utan vila mellan. från 5:30-fart på uppvärmning ner till en sista kilometer på 3:30 utan att bli speciellt sliten. Det går bra nu!

Tänk om det kändes så här på jobbet...

4 kommentarer:

  1. Jag imponerad att du kör så, på ditt lunchpass! Lite avis får man nog bli!

    SvaraRadera
  2. Tack Andreas, lunchträning är ju effektivt ur familjesynpunkt men det gäller att fylla på med energi och vätska om man kört tuffare!

    SvaraRadera
  3. Skönt när man har flyt! :-)

    SvaraRadera