måndag 10 mars 2014

Bra flyt och några frågor

Vilken fantastisk träningsvecka jag har bakom mig! Sex pass löpning och totalt nästan 70 km i olika intensitet, fart och lutning.

Efter tisdagens lopp sprang jag ett lätt och kort löpbandspass dagen efter, 5 km i 5:20-fart vilket fick stelheten i benen att försvinna. På onsdagen var förhoppningen att marafart skulle kännas lätt efter 5 km i högre fart på tisdagen och så blev det, 15 kilometer bara något långsammare än 4 min/km med kontrollerad känsla hela vägen! På fredagen sprang jag också, i lägre fart men nu med lutning. Ett backpass med 3x3x300m där jag ökade lutningen från 2/4/6% på bandet och avslutade med 500 m på 8% lutning och 200 m med lutning på 10%. Sved gott i vaderna dagen efter kan jag säga!

Lördagen innebar vila och helgtrevligheter inne i stan med hustrun och igår stängde jag veckan med ett soligt och vårlikt långpass längs Mälaren på 26 km i mestadels lugn, skön fart. Underbart att det går så bra nu och jag konstaterar lite förvånat att jag faktiskt lyckas snitta drygt fem mil i veckan. Jag trivs bättre på jobbet än jag gjort på länge och det "spiller över" på träningen. När det går som bäst är det bra att bromsa eller åtminstone hålla igen lite och det ska jag också göra senare i veckan eftersom jag tidigt på lördag planerar för ett +30 km långpass. Men innan dess hoppas jag på att också få till ett pass med tusingar som får utgöra den här veckans fartpass. Det är snart bara åtta veckor kvar till Stockholm marathon och därför är tanken med fartträningen nu att den ska göra att jag bygger form och tålighet för ett avslutande block med mycket löpning i tänkt marafart precis som jag gjorde 2012.

Rundar av det här inlägget med några frågor. Jag är inne på femte året som bloggare. Att jag skulle hålla på så länge, uppskatta det så mycket och att det skulle leda till så mycket positivt kunde jag aldrig föreställa mig när jag började. Jag har sedan länge hittat mitt uttryckssätt - träningsrapporter, blandat med lite allmänna funderingar, en matsked familjeliv, en tesked skor och prylar toppat med überlånga racerapporter då och då - och ser inte att bloggen kommer utvecklas dramatiskt åt något nytt håll framöver. Läsare har naturligtvis kommit och gått. Många lämnar inte spår efter sig i kommentarsfältet längre, många har tillkommit längs vägen och några har hängt med från allra första början och ni som läsare är såklart oerhört viktiga för mig. Skulle jag aldrig få någon respons på det jag skriver skulle jag tröttnat för ganska länge sedan!

Jag skriver för att jag tycker om det och fortsätter så länge det är roligt och det ger mig energi även om jag i perioder kan uppleva lite idétorka. Därför tänkte jag nu fråga er, saknar ni något på här på 4:30-fart genom tillvaron? Finns det aspekter av löpning som jag inte brukar skriva om men som ni skulle vilja läsa om? Vad intresserar er mest av det jag skriver om, vad kan jag skriva mer om och vad intresserar er minst och vad ska jag skriva mindre om?

Vad jag ska skriva om beror ju på vilket mitt syfte med bloggen är och det är nog främst att inspirera. Att visa på att det går att få till effektiv, utvecklande träning som ger resultat och samtidigt ha roligt och njuta av det. Att förmedla att jag också lärt mig en hel del om löpning under de här åren är nog också ett syfte. Att vara en hög röst i löpar-Sverige och tycka till om än det ena än det andra har dock aldrig varit mitt syfte.

Ska jag springa åt något annat håll? På den här bilden springer jag rakt åt väster hösten 2012 :-)

14 kommentarer:

  1. Härligt med flyt!
    Hoppas få det själv snart :-)

    Jag tycker det är en bra blandning av allt som du berättar om ovan. Personligen tycker jag precis som du att det är kul med feedback men väljer själv det jag vill skriva om, det är ju min blogg. Således tycker jag att du ska fortsätta på den inslagna banan som är du. Det är då det blir bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det hoppas jag att du får också Eva, det är du väl värd efter allt slit i vinter! Jo, min lust att skriva om olika saker kommer ju vara styrande och känner jag eget engagemang så blir det bäst men kanske att läsare har frågor eller saker de velat läsa om på bloggen, det var lite så jag tänkte med inlägget.

      Radera
  2. Hej! Är inne på din blogg rätt ofta, och skulle gärna vilja läsa lite om hur du tänker kring olika pass, varför du kör dem osv..eller kör du på vad du tycker är roligt just nu? Ex långa alt korta intervaller, trösklar, långpass osv. Springer rätt mycket själv och satsar rätt mycket också..tycker att jag alternerar min träning men så undrar jag ibland syften med diverse olika pass. //En som springer

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej En som springer, jag tror mig ha skrivit en hel del om det men kan göra det igen såklart, generellt kan jag säga att jag springer relativt luststyrt och föredrar längre fartpass/intervaller framför korta intervaller av den anledningen att jag är är relativt snabb men som motionär så är det uthållighet i högre fart som saknar och det är det jag lägger mitt krut på.

      Radera
  3. Jag saknar ingenting här på din blogg! Alltid roligt och inspirerande! Men eftersom jag gillar dina racerapporter så mycket så får jag väl be dig tävla lite oftare! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Louise, jag ska hälsa min fru att mina läsare vill att jag tävlar oftare :-) Haha, det får jag göra men det är en hel del annat på helgerna som är inbokat så det är svårt med tiden. Jag skulle gärna t ex springa Premiärmilen men då är min fru inte hemma så det kommer nog inte fungera.

      Radera
  4. Kör på:) En del bloggar som fanns när jag började blogga har försvunnit utan ett ljud som Mina Utmaningar och sub40 så det känns stabilt att din blogg är kvar. Att blogga fem år utan uppehåll är starkt bara det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Johan! Ja, den dagen jag väl slutar kommer jag nog vara tydlig med det, att bara sluta rakt av tycker jag skickar en signal till läsarna att bloggen inte var viktig och att ni som läsare inte heller var viktiga och så vill inte jag ha det! Jag har lagt ner mycket tid på bloggen och ni som läsare har också gjort det så när väl sista inlägget kommer ska det vara ett snyggt avslut.

      Radera
  5. Hej! Jag har en fundering kring tröskelpass. Kör du dem på puls, känsla eller tempo? Samt hur tänker du kring att köra trösklar i ett svep tex 40 min kontra 3 st 10 min tex. Jag springer en del själv men har svårt att hitta flyt i mina trösklar. //Sara

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra fråga Sara, jag kör nog mest på puls och känsla och försöker tänka bort tempo eftersom det varierar med form, "bansträckning"/kupering och årstid, även om det inte är så lätt. Jag brukar tänka tröskel kring 90% av min egenuppmätta maxpuls på 203 och då hamnar jag kring 180 bpm och jag tycker en speciell känsla infinner sig där, det är fort men kontrollerat, andningen har en tendens att byta frekvens och man får springa aktivt för att hålla nivån, även om det inte är löpning på max.

      Ang att köra i ett svep eller som långa intervaller så gör jag båda och blandar. OM/när jag kör det som intervaller så ser jag till att vilan är väldigt kort, t ex 1 min så att inte pulsen går ner så mycket, träningseffekten är nog ganska likartad då men det kan bli lite lättare mentalt att få en paus några gånger i passet!

      Radera
  6. Jag tycker att du ska fortsätta som du gör. Dina race-rapporter är kanon med målande beskrivningar! Som nybliven mamma skulle jag dock uppskatta något inlägg om hur du lyckas springa så mycket trots en stor familj och små barn. Det är imponerande att du får ihop det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lisa! Det kanske jag ska beskriva i lite mer detalj än jag faktiskt gjort, bra idé! Nu är ju jag i en annan fas då mina äldsta barn är 14 och 12 år och inte i behov av passning längre som små barn är.

      Radera
  7. Härligt när löpningen - och livet och jobbet - flyter!
    Är inne på Evas linje - skriv först och främst för din egen skull. Men jag gillar förstås din omtänksamhet om oss läsare! En schysst inställning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Okidoki, will do :-) jo, jag ler ikapp med vårsolen just nu, bara att vara tacksam för det :-)

      Radera