tisdag 31 oktober 2017

Utvärdering löparmål 2017

Jag vet inte om jag kommer skriva någon lång årskrönika över det här löparåret men en utvärdering av uppsatta mål ska det bli i alla fall. Jag skrev i januari att jag hade mer ambitioner än mål men några konkreta mål hade jag ändå:
  • Tävla mer. Check. Efter bara tre tävlingar 2015 och fyra 2016 så blev det sju lopp i år. 
  • Vara opportunist och tävla mer spontant utan att anmäla mig och ladda månader i förväg. Check. Sommarens banlopp på 5000 m och 10000 m på Enhörna Challenge var båda två ganska spontana då de passade och kändes roliga att springa! Säsongens sista lopp Varvetmilen likaså.
  • Milen sub 38. Check. Till slut. Jag hade det som en skarp målsättning i år efter att ha sprungit få millopp sedan 2014 och på Varvetmilen i Södertälje gick det vägen i ett mycket jämnt och bra disponerat millopp på en flack bana och i fina förhållanden. 37:30 och en 18:e plats. 
  • En eventuell höstmara. Inte check. Det har aldrig varit aktuellt efter Stockholm i juni. Varken intresse, tid, fokus eller form har funnits sedan dess.
Atea Mälarmaraton och säsongspremiären var jag väldigt nöjd med, nästpers och 1:22 i blåsiga förhållanden efter att ha kunnat träna riktigt bra under våren. Hade en vecka ledigt två veckor innan loppet och fick in bra mängd och disponerade sedan loppet bra.

Draghjälp i Västerås

Stockholm maraton. 2:54:00 och nästpers igen. Nöjd över att jag faktiskt gick ut i en fart för pers och sub 2:50 vilket var en rejält hög målsättning och att jag sedan höll ihop det så bra som jag gjorde när jag knappt halvvägs märkte att sub 2:50 inte skulle gå!



Löparglädje och spurt längs Stockholms gator

5000m bana på 17:50, bara tio sekunder från pers och årets tredje nästpers och ett bra genomfört lopp var roligt och motiverande i början av juli vilket sedan följdes upp av 10000 m på bana senare i juli som gick riktigt dåligt (38:20).

Dags för start, 5000m på Södertälje IP i juli.

Bellmanstafetten i augusti blev ett bra fartpass och Stockholm halvmaraton gick helt OK då jag innan sade att jag skulle vara nöjd om jag snittade loppet i fyrafart vilket var exakt vad jag gjorde. Lite halvkass uppladdning innan och visst hade gärna sprungit en halvminut snabbare men jag gör ändå samma tid som flera år tidigare på samma lopp så en stabil insats ändå.

Varvetmilen
Släppte verkligen på träningen veckan före loppet vilket resulterade i springsugna, pigga ben och motiverat huvud då målet var väldigt tydligt, springa milen under 38 minuter för första gången på tre år. Det gav resultat! Jag disponerade loppet väldigt jämnt, fick ut min kapacitet och sprang i mål på 37:30.

Summerar jag löparåret konstaterar jag att jag, efter två ganska tråkiga säsonger 2015 och 2016 där jag tävlat väldigt lite och resultaten mest gått bakåt, i år har haft min bästa säsong sedan rekordåret 2014. Jag har också haft roligt vilket är viktigt för mig! Jag har bytt jobb vilket inneburit en ny utmaning som påverkat träningen men ändå hållit ihop träningen hyggligt även om jag skrev i förra inlägget att jag tidvis känt mig sliten och inte fått ihop träningen som jag velat.

Jag återkommer om tankar inför 2018. Det kommer handla mer om fart än mängd!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar