fredag 30 september 2011

Bra tusingar med efterföljande fåntrattskänsla och månadssummering

Igår kväll blev det klassiska 6x1000m med en minuts gå-/ståvila. Jag hade inga förhoppningar om stordåd då det var fjärde passet på tre dagar och jag hade varit ute 10km med joggingvagnen på förmiddagen men känslan var riktigt bra och visar att formen finns där! På de två sista blev jag dock riktigt trött och benen tunga vilket väl är ett tecken på att jag sprungit mycket de senaste dagarna och på den sista tog jag nästan ut max. Som Magnus så riktigt skriver så ska man inte tävla på träning men jag kan sällan eller aldrig låta bli att trycka till extra när jag springer den sista tusingen på ett intervallpass, 3:36 min/km i snitt och totalt 10km med upp-och nerjogg.

Jag tror Nykvarns samtliga hundägare var på promenad i den varma kvällen där jag sprang snabbt och snyggt (men min skugga envisas med att älga fram...) på cykelvägen och eftersom jag sprang fram-och tillbaka mötte jag de halvskrämda vovvarna flera gånger. Andra hussar och mattar mötte jag bara under nerjoggen och då började jag skratta när jag tänkte på Gysings träffsäkra krönika i senaste numret av RW:

"Man har genomfört ett intervallpass. Det kan man leva på hela veckan. Och skulle man i det läget börja tänka att folk tittar på en och tänker: "Gud vad han är svettig fast han springer så långsamt". Ja, då vore man ju en riktig fåntratt"

Dagens korta återhämtningsjogg på 3km avslutade en vecka som hittills innehållit 55km löpning och fem pass och då hoppas jag komma ut på ett pass även på söndag. Det har varit en mycket bra septembermånad med personligt mängdrekord, 210km är mer än jag någonsin sprungit tidigare på en månad, den förra toppnoteringen var 203km i april 2010 innan Stockholm marathon.

Det har oftare blivit fyra pass eller t o m mer per vecka nu när jag är föräldraledig jämfört med oftast tre, ibland fyra, när jag jobbar. Ett antal pass med joggingvagnen som jag skrev om i förra inlägget har sprungits, inte minst den här veckan då det blivit över 40km med vagnen. Totalt 18 pass i september på knappt 17 timmar träning, tre långpass på 20km eller mer, halvmaran inräknad. Halvmaran ja, givetvis månadens höjdpunkt att tävla och sätta ett nytt PB med över tre minuter men jag har också genomfört några andra bra pass. Höjdarpasset 3 x 3 km intervaller mellan halvmara-och milfart, den 8 september, både kort och lång backe och tusingar där jag sprang tusen meter snabbare än jag någonsin gjort tidigare.

Det borde vara ett realistiskt mål att springa en tusing under tre minuter, måste provas innan säsongen är slut, det är ju så kul att springa fort :-)

Nu vankas helg där alla barnen är hos mormor och morfar lördag-söndag, det var verkligen inte igår vi hade barnvakt! Vi lär väl sitta och stirra på varandra och undra vad i herrans namn vi ska hitta på nu, haha! Imorgon blir det välbehövlig löpvila och på söndag kväll vankas det intervaller igen, tänkte köra 4x2000m i närheten av milfart, återkommer om det!

Trevlig Helg gott folk!

6 kommentarer:

  1. Fick joggpost om att det inte går att kommentera...testar...

    SvaraRadera
  2. Fåntrattskänslan har jag också kännt. Men då tänker jag att dom som kanske skulle bry sig om att tänka så om en ändå kan lite om löpning, och skulle misstänka intervallpass ;)

    SvaraRadera
  3. Inte nog med det: de såg förexten dessförinnan att du bara orkar springa drygt tre minuter åt gången också. Sen måste du ta en liten paus... :-)

    SvaraRadera
  4. Ha ha Bureborn, precis, inte en speciellt uthållig löpare den där Staffan :-)

    SvaraRadera
  5. Undrar hur bra du nu kommer att bli när du ökar mängden i din träning!

    SvaraRadera
  6. Mathias, fast det här var återigen en tillfällig toppning som jag brukar göra 1-2 gånger per år. Jag ser inte mig själv regelbundet springa 20 mil i månaden

    SvaraRadera