söndag 4 september 2011

Kuperat men lätt långpass på 24km

Dagens långpass fullbordade en riktigt bra träningsvecka, fem pass med både snabbdistans, korta intervaller, två distanspass och ett långpass och totalt 65km löpning.

Det var ett bra tag sedan jag fyllde vätskebältet och drog iväg på långpass på morgonen! Fast jag gjorde mitt bästa för att smyga omkring i köket så vaknade tyvärr lilltjejen innan jag hann iväg så det blev en tidig morgon även för min fru.

Kl. 06:45 gav vi oss iväg i morgonsolen, David och jag och 1:54 och 24,1 km senare var vi hemma igen efter ett kuperat långpass med en snittfart på 4:46 min/km där vi sprang och pratade jobb, familj och löpträning om vartannat. Den sista milen blev det lite mera kupering och lite mindre prat då vi sprang två varv i vårt mycket kuperade motionsspår Oxvreten, som enligt mitt löparsällskap den här morgonen är klart mycket tuffare att springa i än terrängen på Lidingöloppet! Tempot sjönk ändå bara marginellt och efter varje backe (varje varv om 4km innehåller 5-6 rejäla backar) återhämtade vi oss snabbt och kunde snacka vidare.

Ett skönt pass som kändes lätt hela vägen och som var skönt för både kropp och skalle. Tack för sällskapet David!

4 kommentarer:

  1. De är oerhört värdefulla de där passen med trevligt sällskap. :-)

    SvaraRadera
  2. Bara kvalitet också! Riktigt härlig läsning.

    Det är alltid kul att springa i grupp. Träffa likasinnade kan vara minst lika inspirerande som att köra själv.

    Vilket lopp ligger närmast i tiden? Halvmaran i Sthlm? Vad är målet? Sub 1.25?

    Får bli bättre att kolla till din blogg också

    SvaraRadera
  3. Mikael, jo, jag är inte bortskämd med sällskap så jag är tacksam för att jag har en kompis att springa med ibland och att vi dessutom är på samma nivå. Precis, Stockholm halvmarathon om 10 dagar, drömmålet är mycket riktigt sub 1:25 och det jag kommer att ha som riktmärke men jag kommer att vara nöjd med allt sub 1:26 också eftersom jag satt det som mål för året!

    SvaraRadera