fredag 23 september 2011

I lokaltidningen

I somras blev jag kontaktad av Södertäljeposten som ville göra ett reportage på temat hälsa. Det hela rann ut i sanden (eftersom jag var på badstranden ha ha...) men jag blev kontaktad igen i augusti då de ville skriva om löpträning och bloggande - två populära företeelser! Igår kom resultatet i tryck, klicka här och bläddra sedan till mittuppslaget på sid 10-11 för att läsa artikeln, det går att zooma uppe till höger om texten är för liten. Du behöver ha Flash Player installerat på burken för att kunna läsa.

För eventuella nya besökare här på sidan är en kort resumé av två års bloggande och drygt fyra års regelbunden löpträning på sin plats; Jag är en vanlig fyrtioåring mitt i livet med familj, jobb och hus som tränar mycket i jämförelse med er som inte tränar alls men lite i jämförelse med de som verkligen satsar målmedvetet på sin löpning. 

Det som lockar ganska många läsare (mellan 700-1000 besök per vecka) till bloggen, förutom att många verkar uppskatta mitt sätt att skriva, är att jag trots begränsad träning når ganska bra resultat med min löpning. Förra året passerade jag många motionärers drömgräns, nämligen att springa en mil på under 40 minuter (38:46). I år har mitt stora mål varit att springa ett halvmarathon (21098 meter eller 21,1km) på en tid under 1h 25 min och det lyckades jag med i lördags då jag sprang Stockholm halvmarathon på 1:23:32 vilket gav en 174:e plats av drygt 7000 herrar. Jag har också i år sprungit milen på 37:43 på ett banlopp på Södertälje IP i juni.


Löpning har blivit mitt stora intresse och jag ser det som en spännande utmaning att se hur bra jag kan bli givet mina förutsättningar, jag är ganska övertygad om att det går att plocka ut en hel del ytterligare ur den här snart fyrtioåriga kroppen! Genom bloggandet har jag blivit en  bättre löpare och träffat många härliga likasinnande människor, vars bloggar ni också hittar länkar till här på sidan.


Välkomna hit eventuella nya läsare och hoppas ni också får inspiration till att springa, den här till synes monotona och jobbiga sysselsättningen som jag och så många andra inte kan vara utan!! 

9 kommentarer:

  1. Trevlig artikel Staffan och du är en sann inspiratör!
    Synd at dom missade din bloggadress när dom skriver så mycket just bloggandet eller så var det jag som inte hittade den? ;)

    SvaraRadera
  2. Ett heluppslag minsann, va´roligt! Det är du värd!
    Men ibland blir det bara galet att rimma på blogg. :-)

    SvaraRadera
  3. Kul! Bra artikel var det också. (Och de röda skorna - det var Adizero eller?)

    SvaraRadera
  4. Tack tack Daniel! Ja, den lilla detaljen var inte med, liksom en del annat jag tror jag sade om vinsterna med att träna löpning också!

    Bureborn, tack tack, ja Jogga håller jag ju inte på med :)

    Tack Sofie, och yepp, mina Adios, som tyvärr är aningen för trånga men en fin sko är det!!

    SvaraRadera
  5. WOW - läste precis om halvmaran! Stort grattis :D

    Fin artikel också!

    SvaraRadera
  6. Mycket bra blogg. Lättläst och kul är det att kika in. Imponerande tider. Fantasitider för mig.
    Drömmer om att bli lika bra som du en dag. Du inspirerar. Tack och lycka till.

    SvaraRadera
  7. Tack Sara men du, varför var du inte i Stockholm förra helgen och kutade halvmara? Med 1:21 är dqu ju topp TIO i Sverige och även om du nu "bara" fixar 1:24 så är du ju helt grym!!

    Tack tack för din kommentar Runners High!

    SvaraRadera
  8. Härligt reportage, mkt inspirerande!

    SvaraRadera