fredag 28 februari 2014

Lite nya prylar till en lite sliten löpare

Det var ett tag sedan som löpgarderoben eller för den delen skohyllan fick några nytillskott. Skor har jag inte köpt men lite nya klädprylar har hittat hem senaste veckorna. Runners Store har haft kampanj på kompression och jag har köpt ett par calf sleeves. Jag använder kompressionsstrumpor ibland både under träning/tävling och under återhämtning. De är relativt dyra även om mina favoriter Go Co Co är långt ifrån dyrast men det går ofta hål vid tårna ganska snabbt och därför provar jag calf sleeves som ett förhoppningsvis mera hållbart alternativ. Återkommer med intryck av dem när jag sprungit några mil i dem och vågat visat dem för dottern utan att bli utskrattad...

Löparjackor kan man aldrig få för många av eller hur? När nu vintern är på väg mot vår har Stadium utförsäljning och jag hittade den här jackan som egentligen är en längdjacka för en tredjedel av ursprungspriset. Den är fodrad och tjockare än mina andra jackor och jag har ibland saknat en lite kraftigare jacka när det är riktigt kallt och blåsigt på längre pass. Bra pris var det i alla fall, värt att prova bara av den anledningen! Ett pass har det blivit med jackan, 15 km fartlek i onsdags i ett par plusgrader och blåst och det fungerade alldeles utmärkt med bara en underställströja under. Bra vindskydd och bra med värme. Både calf sleeves och jacka har jag alltså köpt på egen hand.


Det där fartlekspasset i onsdags gick förresten sådär. Efter 5 km uppjogg med pannlampa tänkte jag köra 3x 1500m med 500 m joggvila med förhoppningen om att komma ner i 3:30-3:35 min/km på intervallerna. Det gick inte. Den första på 3:40 min/km och på den andra lade jag av drygt halvvägs när jag fick slita alldeles för mycket och ändå inte komma ner i rätt fart så 3:47 min/km på den. Någon tredje blev det inte utan jag sprang distans istället och avslutade med lite fartlek med några riktigt hårda stegringslopp och då var känslan faktiskt bättre. Så farligt misslyckat var det väl inte, det blev ändå 15km i hygglig fart men det kändes stundvis för slitsamt och segt. Igår var jag sliten och stel efter passet men körde ändå ett återhämtande, kort fartlekspass på löpband och på kvällen tryckte jag på triggerpunkter, körde foamroller i knäveck, vader och fram-och baksida lår då mitt högerknä tyvärr trilskas lite igen.

Med lite perspektiv så trodde jag mig kunna springa fortare i onsdags efter att ha sprungit kontrollerade tusingar på band i 3:20-fart på flera pass men, jag har kört på rätt mycket och rätt bra nu ett tag så nu backar jag lite och tar några lugnare dagar. Idag vilar jag och kanske imorgon också, i helgen blir det bara lätt och kortare löpning med förhoppning om en piggare känsla nästa vecka igen!

I veckan fick jag också hem ett klubblinne i rätt storlek vilket fick tävlingssuget att vakna. Jag har redan hintat tidigare om att jag förhoppningsvis ska tävla nästa vecka. Först tänkte jag göra en Tove och inte skriva något innan men jag hoppas kunna komma iväg på Storängsözet i Huddinge på tisdag kväll och springa 5000 m inomhus, dvs 25 varv runt runt. Jag kommer inte ladda något utan ser det som en avstämning var jag står någonstans. Samtidigt har jag kört en del intervaller och ser ju på puls och känner på känslan att formen är riktigt bra men jag sätter ändå ingen tuff målsättning för det här loppet. Först vill jag ha tillbaka en piggare känsla, sedan ser jag fram emot att tävla och ha kul i klubblinnet! Helgen ser ut att bli lite lugnare än vad de tidigare varit och det tror jag är precis vad jag behöver! Trevlig helg!

22 kommentarer:

  1. Snyggt linne!
    25 varv? Blir inte det 10.000m? Eller är banan bara 200m?
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det fint :-)
      Yes box, 200m bana it is, tur att det lär finnas varvräknare, vore ju snopet att tappa räkningen själv och råka springa "bara" 4800 m :-D
      Trevlig helg!

      Radera
  2. Alltid tyckt att Compressport har snygga prylar, aldrig testat dock.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, de är snygga, ska bli roligt att prova att springa med dem!

      Radera
  3. Haha, din rackare, du klarade inte av att vara hemlig! Hur som helst, hoppas du kommer iväg på loppet och det med pigga ben. Jag tror du har riktigt bra vinterkrut i dem om du bara ser till att vila innan. Förresten, snyggt klubblinne!

    SvaraRadera
  4. Det var väl bra att fartlekspasset gick sådär. För det betyder att kroppen är alldeles lagom nedtränad för att med ett par dagars vila och lättare träning bjuda på en superkompensation lagom till tisdag. Bestämmer jag!

    SvaraRadera
  5. Tänk om allt blod stannar i fötterna :-)

    SvaraRadera
  6. Jackan såg riktigt sjysst ut!

    SvaraRadera
    Svar
    1. En bra vinterjacka. 250kr på Stadium nu :-) mot 700kr i nypris.

      Radera
  7. Snygg outfit! Du skriver att du använder kompressionsstrumpor och jag gissar att du märkt fördelar av detta. Kan du berätta mer om varför du använder dessa? Själv har jag ett par billiga som jag köpte när jag skulle sitta på flyget till och från New York 2011 (i samband med NYC Marathon). Sedan dess har jag aldrig använt dem. Det kanske är dumt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Oliver. Ja, jag använder det ibland i flera syften, Jag kan inte säga att jag märker någon skillnad på prestation vilket är ungefär vad forskningen på området säger, det går inte att bevisa någonting där. Däremot tycker jag subjektivt att jag känner en skillnad i återhämtning vilket gör att jag använder det ganska ofta på längre tävlingar som maraton och halvmaraton och långpass på träning. Dessutom tycker jag om att springa i kortbyxor och kan förlänga säsongen på hösten genom att använda långa strumpor ihop med shortsten. Först köpte jag ett par billiga på Apoteket men de kliade ganska mycket så jag köpte istället några i material mera anpassade för träning. Det skadar ju inte att prova, en del gillar det, andra gillar det inte. Som sagt, det går nog inte att bevisa att det är bra för prestationen men kan kännas skönt för återhämtningen. Varför inte prova?

      Radera
    2. Här är förresten en bra genomgång som kommer till ungefär samma slutsats, de kan ha positiva effekter på återhämtningen:
      http://www.scienceofrunning.com/2010/07/compression-socks.html

      Radera
    3. Tack, för din utförliga beskrivning och för länken! Jag måste nog plocka fram paret jag köpte en gång och åtminstone testa dem efter långpassen.

      Radera
  8. Kul med nya prylar och roligt att springa med klubblinne! Jag gick med i den lokala klubben när vi flyttade, men de har främst fokus på multisport, triathlon (samt allting kring detta), men tyvärr har de inga linnen och jag trivs inte i att tävla i t-shirt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ska verkligen bli (lite fåfängt) roligt att få springa i ett klubblinne faktiskt!

      Radera
  9. Hej Staffan, läser din blogg regelbundet och inspireras av att följa din framfart. Inte minst med tanke på att du verkar ligga ganska nära min egen nivå (du var precis snäppet före på både Sthlm halvmara och Lidingöloppet). Är intresserad av dina erfarenheter angående intensiva pass på löpband. Använder du något motlut när du kör tusingar i 3:20-tempo? Vilken är din erfarenhet när det gäller att överföra kapaciteten på band till utomhuslöpning?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Klas, vad roligt! Hittade en Klas Ö från Solvikingarna precis efter mig på Stockholm halvmara och en bit före mig på LL30? Jag tycker att känslan varierar ganska mycket från olika band, har ofta 0,5% lutning, inte mer för att jag tycker att bandlöpning är ganska ansträngande jämfört med löpning ute, jag tycker jag hamnar lite "efter" med överkroppen och har en lite lägre stegfrekvens på band jämfört med ute. Sedan finns det alltid en osäkerhet såklart om bandet verkligen visar rätt. 3:20-fart på bandet på sistone har känts ganska kontrollerat medans 3:30-fart ute igår kändes ganska snabbt. Som sagt, svårt och jag tycker väldigt sällan det går att översätta rakt av.

      Radera
    2. Du får titta ngt längre ned i listan med tiden 1:25:10 (halvmaran). Möjligen är minuten efter på denna distans och knappt två minuter på LL lite mer än bara snäppet efter :) Ska bli intressant att följa utvecklingen oss emellan under kommande säsong. Precis som dig har jag ganska begränsad träningsdos, inte minst pga av familj. Blir sällan mer än tre pass i veckan varav två brukar vara relativt korta och intensiva. Denna vinter har det blivit en hel del lunchintervaller, korta och långa, på löpband. Brukar själv köra med 1,5% motlut. Alltid spännande att se om man kommer klara av det planerade upplägget och mycket tillfredsställande när man gör så. Tror att löpning på band kan motsvara uthomhuslöpning på bana. Ska testa vid tillfälle. Psykologin är dock ngt annorlunda på band då man inte behöver bekymra sig över huruvida hastigheten är jämn. Sedan är det möjligen lite enklare att bara följa med i en förinställ fart när det blir riktigt jobbigt. Med lite motlut kanske det snarare motsvarar utomhuslöpning på bana med en personlig hare framför sig. Du kanske har mer erfarenhet i ämnet efter kvällens tävling på bana (om än inomhus). Lycka till!

      Radera
    3. Ah, minuter efter är ingen stor marginal, hade det varit 2012 hade det bara varit 18 sekunder :) jag sprang på 1:24:52 då. Ja, det ska bli roligt att följas, hur ser dina säsongsplaner ut? Intressant att läsa om din träning, du får börja blogga också :) Jag vet med mig att jag "borde" ha mera motlut på band men då jag tycker bandlöpning i sig är jobbigt brukar det inte bli så. Banlöpning gillar jag klart bättre än att springa på band! Det är alltid en härlig känsla att springa bana!

      Radera
  10. Nja, 2012 skiljde det 8 min till din fördel men förbättrar jag mig 8 min varje år får du nog snart svårt att hänga med :) 2014 kommer för min del innehålla Gbg-varvet, Midnattsloppet, Stockholm Halvmarathon, Lidingöloppet och Tunnelloppet samt ett par mindre 10-km lopp.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilken fantastisk utveckling!! Haha, 2014 är det SM så då kommer jag kolla efter dig kring 1:17 i resultatlistan. 2016 är det SM på halvmarathon igen i Stockholm och då när du springer på 1:01 lär bara Musse kunna konkurrera med dig :-) Då hoppas jag vi ses på Stockholm halvmarathon och kanske något mindre 10km-lopp, om de går i Stockholmstrakten.

      Radera
    2. Har iofs ett liknande resultat, 1:26, från Stockholmsloppet (halvmara) från 1996. Ser man till den utvecklingen, dvs under 1 minuts förbättring över 17 år, så kommer det att ta lång tid till jag är uppe på Musses nivå. Å andra sidan kanske jag kör en annan taktik än att vila mig i form i framtiden.

      Radera