söndag 9 februari 2014

Vilar med en bra känsla!

Det har varit en bra träningsvecka med mycket återhämtning precis som tänkt efter förra veckans mängdvecka! Jag inledde med två väldigt lugna distanspass med varsin dags vila mellan och avslutade veckan med två kvalitétspass. I fredags 2x500-3x400-4x300-5x200m på löpband i ökande fart från 15-18 km/h med någon minuts jogg i 5 min/km mellan, totalt 10 km på löpband på lunchen med lätt och kontrollerad känsla.

Igår körde jag ett avstämningspass. Det innebär att jag är ute efter en viss känsla i en viss fart, och då förhoppningsvis en lätt känsla. Jag tittade tillbaka två år i träningsdagboken, till min fokuserade maraträning våren 2012 och hittade några pass så här års där jag sprang 10-12 km marafart i början av februari med ganska lätt känsla och förhoppningen igår när jag snörde på mig gamla Adizero Adios var att känslan återigen skulle vara lätt i samma fart. Jag tänkte springa 6 km i 4:15 min/km och sedan 4-5 km något fortare. Känslan på de första 6 km var löjligt bra helt enkelt! OK, det var flackt men hur jag än slappnade av och fokuserade på att inte trycka på så ville inte benen springa långsammare än 4:10 min/km ändå! En kilometer lätt jogg och så höjde jag farten till 4:05 min/km och tänkte nöja mig med 4 km. Det gick också över förväntan och jag förlängde så att jag fick 6 km även i 4:05 min/km. De sista tre km gick mycket uppför och här fick jag ta i men överlag var jag mycket nöjd med känslan och utfallet på hela passet som summerades till 17 km varav 12 km runt marafart.

Idag vilar jag från löpningen. Jag skulle säkert kunna klämma in en återhämtningsjogg men tänker springa imorgon också och för att undvika löpning torsdag-fredag-lördag-söndag-måndag så vilar jag löpbenen idag och kör lite lätt löparstyrka hemma istället och låter veckan stanna på fyra löppass och ca 43 km. Allt känns väldigt bra och när det gör det så är det bra att tänka efter en extra gång för det kan hända att det är just då en vilodag passar allra bäst! 

12 kommentarer:

  1. Kan det vara dags att revidera bloggens huvudrubrik?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan det vara! Jag får den kommentaren ibland och har tänkt tanken men namnet är så inarbetat nu att det får vara kvar!

      Radera
  2. Ett mycket vist beslut att vila, skulle jag säga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo tack! Det var helt rätt, ibland är det bra att tänka efter före :)

      Radera
  3. Vackert styrkebesked! Och ett snyggt kvitto på att träningslägret fått fin effekt, tänker jag mig.

    SvaraRadera
  4. Tycker det känns som nytt PB jag. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja vem vet, det är långt kvar till maran men att det känns så här bra så här tidigt känns naturligtvis angenämt :-)

      Radera
  5. Luktar PB tycker jag också.

    Du verkar verkligen kunna läsa av din kropp väldigt bra - tänker på avstämningspasset. Vilken tillgång!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vore ju trevligt! Ja, kanske är det så, har inte riktigt tänkt så men kanske!

      Radera