måndag 17 februari 2014

Rullar på fint

En inspirerande helg har passerat, inspirationen kommer såklart ifrån stafettframgångarna hos våra makalösa tjejer och killar i längdlandslaget. Glädjen, gemenskapen, fokuset och prestationen! Imponerande räcker inte! Tänk om det gick att buteljera det där och spara till tyngre dagar?

Träningen rullar på riktigt fint! I fredags lite tidsbrist och därför ett tidseffektivt bandpass på lunchen. Kort uppvärmning, 500 m i 5 min/km, en dryg halvmil i 14,5 km/h vilket blir 4:08 min/km på löparprosa och en avslutande km på 18 km/h (3:20 min/km) följt av snabbdusch, eftersvettning och fullunch med kall kycklinggryta direkt ut matlådan vid skrivbordet. Mitt val såklart och jag vill inte ha det på något annat sätt.

Lördagen var helt träningsfri och vigdes åt bio och lite shopping och vila.

I söndags ett kortare långpass i hygglig fart, en halvmara på låga 1:34, 4:28 min/km i snitt på mestadels blöta, sugande grusvägar. Tänkte lägga in 2x3 eller 3x2km marafart men besvärades av håll halva passet (för stor frukost för nära passet) så jag avslutade med en farthöjning ner till ca 4:10-4:15 min/km på ca 5 km istället förutom på km 19 som bara gick uppför, där orkade jag inte riktigt hålla det. Avslutade i alla fall en sista km på en bit under 4 min/km.

Jag har fått in lite fler och lite längre löppass än vanligt på vardagskvällarna de två senaste veckorna och förra veckan stannade på drygt 52 km vilket är bra för att vara jag. Förhoppningen denna veckan är att göra en replica och inleda med riktigt lugn distans med något fartpass på band och så förhoppningsvis få in 25 km till helgen, trots att min fru jobbar hela helgen. Det är planen i alla fall. Jag har också säsongspremiär i sikte, ett lopp jag inte kommer ladda speciellt för utan ta mera som en avstämningspunkt var jag står någonstans men det ska bli roligt och gör också att jag låter kroppen känna på lite högre fart på vissa pass nu. Håller er på halster ännu ett tag med vad det är för tävling då jag hoppas få till familjelogistiken på tävlingsdagen på ett bra sätt först. Ikväll har något litet bosatt sig i min hals så det känns helt rätt att inleda veckan med en träningsfri lugn kväll!

Foto: Jennifer Glans

9 kommentarer:

  1. Vilken bild!!!
    Å favvisskorna, så klart!

    SvaraRadera
  2. Tack! Det var en svinkall januaridag och duktig förkyld blev jag, inte alls så där fint ljus, ganska hårt photoshoppad m a o. Önskar att hon hade photoshoppat så mina jeans såg lite mer nytvättade ut också :-O En av bilderna kommer hamna i Intersports kundtidning :) såklart favvoskorna, och silvermedaljen runt halsen men det syns inte på just den här bilden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha!
      Tänk vad man kan göra med bild idag! Kul med tidningen!

      Radera
  3. Snygg bild! Kall januaridag? Det kan man inte tro... ser ut som en skön sommarkväll. :-)Spännande att höra om ditt kommande lopp. Lycka till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, ja, det var en gråmulen blåsig januaridagen, kallt som fanken :) . Ljuset som syns i bilden är faktiskt blixtljus från en reflektorskärm. Det är ett par veckor bort ännu men ska bli roligt, det är en avstämningspunkt var jag står någonstans formmässigt främst.

      Radera
  4. En duktig fotograf är som en duktig kock och jag måste säga att Jennifer lyckats servera en fin anrättning. Å andra sidan är det svårt att misslyckas om det är hög klass på råvarorna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är otroligt vad man kan göra rent tekniskt idag även om bildkomposition måste behärskas av fotografen själv. Haha, med råvarorna i det här fallet tänker jag snarare på den stora dyra kameran i hennes händer än motivet :-D

      Radera
  5. Vilodagarna är så jäkla sköna att ha när man kör så hårt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Indeed! Vila igår, idag blir det några tusingar :-)

      Radera