fredag 21 februari 2014

Luckorna för träning hittas men stängs också ibland

Det är lite glesare mellan inläggen just nu. Jag har inte så spännande saker att rapportera om då jag redan skrivit att träningen fungerar väldigt bra nu och att formen är fin. Hela tillvaron fungerar faktiskt väldigt bra trots nytt jobb och längre resväg men eftersom jag arbetar deltid är jag hemma ganska tidigt ändå, förutom igår, se nedan. Det blir alltmer uppenbart för mig att det var dags att göra något annat på jobbfronten. Jag hade nära till jobbet och nästan obegränsade möjligheter att vara ledig på förra jobbet men det i sig var inte en anledning att stanna på ett jobb där jag inte trivdes! Det är lite för många timmar per dag man tillbringar på jobbet för att vantrivas!

Nog om det och åter till träningen. Måndagen var träningsfri efter söndagens långpass. I tisdags 10 km väldigt lugn distans (5:16 min/km) med väldigt låg fin puls, 145 bpm vilket är nära nog rekordlågt för att vara jag! Igår skulle jag sprungit dubbelpass var tanken, 5x1000m på löpband på lunchen blev av i alla fall, 3 tusingar i 3:32 min/km (17 km/h på bandet) och två avslutade i 3:20-fart (18 km/h) vilket är snabbt för mig men hela passet var kontrollerat även om jag var trött i slutet av de två sista. Nittio sekunders gåvila på 5 km/h rakt igenom. På kvällen skulle jag sprungit 8 km lugn distans men SJ och Banverket ville annorlunda då ett spårfel i Södertälje gjorde att min tågresa som i vanliga fall tar 30 minuter igår kväll tog fyra timmar! Det kanske hade gått snabbare att springa? Stillastående snabbtåg är en frustrerande paradox!

Idag blir en vilodag. Helgen ser utmanande ut ur träningssynpunkt. Min fru jobbar både lördag och söndag, stora dottern ska rida och gå på planeringsmöte och kurs i stallet både lördag och söndag, sonen har innebandymatch där jag förväntas sitta i sekretariatet och agera speaker samtidigt som jag har med småsyskonen. Mitt i alltihop har jag tänkt att hitta två timmar egen tid för att avverka en långpanna på 25 km och dessutom hinna se både tremilen för damerna och femmilen för herrarna på OS. Jag får anledning att återkomma med hur jag löser denna till synes utmanande ekvation men det har gått förut och kommer säkert gå bra nu också...

jaja, vem försöker jag imponera på egentligen...

11 kommentarer:

  1. Mig lyckas du imponera i alla fall. Speciellt det där med att vara speaker samtidigt som du har hand om barnen! Mindre imponerad av tågen dock. Fyra timmar - det hinner man ju en mara på (vissa nästan två).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu löste sig speakersysslan ganska bra så sonen inte spelade den här matchen så han passade småsyskonen :-) Ja, jag är ju pendlarrookie och jag hoppas slippa mycket sånt här framöver, tyvärr är det ju väldigt störningskänsligt!

      Radera
  2. Haha - underbar bild! (mina barn har varit pyttesmå så jag är nog lite impad av gubben ändå...) Du kommer säkert få ihop ekvationen på något sätt - och gör du inte det så blir det bra ändå!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Louise, Bilden är från Run the Edge på FB, finns mycket roliga löparbilder där :) Jo, ekvationen ser ut att lösa sig :-)

      Radera
  3. Det löser sig, du har ju hela nätterna på dig! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha, det ska nog lösa sig ändå :) 10km hanns med igår och jag hoppas på lite barnvakt för långpass i eftermiddag :-)

      Radera
  4. Hoppas det gick bra med barnvakten, så att du fick ditt långpass! Kul bild! Tipsa din fotograf, så hon är beredd om vädrets makter skulle slå till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gick alldeles utmärkt tack Oliver, självklart fixade jag både långpass och en snabbdistans i helgen med lite hjälp av de två äldsta barnen. Mer om det i kvällens inlägg, håll ut!

      Radera
  5. Tänkte bara passa på att tacka för sällskapet under dammsugningen i lördags! När sambon tänkte ta över, så blev svaret att jag måste dammsuga klart så att jag får lyssna i lugn och ro! Riktigt roligt att höra dig i Möt löparen! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha, vilken rolig kommentar Kim :-D Roligt att du gillade avsnittet, jag antar att du har en ganska tyst dammsumare :-) Blev sambon glad eller besviken över att inte få dammsuga? :-)

      Radera
    2. Sambon blev helt klart glad, men framför allt skulle jag säga förvånad!

      Radera