tisdag 13 mars 2012

Vårtecken och fartlek

Igår efter några dagars vila blev det ett kravlöst milpass där jag lämnade asfalten och sprang på grusvägar i skogen istället. Blött, lerigt och bitvis isigt och svårsprunget men ändå härligt! Tempot fick bli vad det ville och jag hade inga krav på mig själv att prestera. Sprang sedan ett halvt varv på lokala motionsspåret som också var i hyggligt springbart skick. Dock är det bitvis väldigt kuperat och där backarna låg i skugga låg isen forfarande hård och blank och omöjliggjorde löpning. Avslutade med ett par kilometer på asfalt och då upptäckte jag det - cykelvägen var helt fri från grus!! Vintergruset som brukar ligga kvar så länge på våren! En dryg mil i skön fem-fart (5:00 min/km för att vara exakt). Som en extra bonus var det dagsljus hela rundan trots att jag inte var hemma förrän strax efter klockan 18! Trots att inte ens hälften av mars har passerat konstaterar jag - det är vår!

Nu kan jag snart kan springa med mina Kinvara 2 utan att behöva tillbringa en massa tid efter löprundan med att plocka sten ur sulan. På tal om denna populära skomodell så är det redans dags för nästa uppdatering - Kinvara 3 - där man tydligen gjort om designen på sulan för att den ska hålla bättre och också lanserar trailskon Kinvara TR enligt samma framgångsrika koncept, läs mer här.

Mera färg i löparspåret!
Idag sent eftermiddagsmöte annars helt mötesfritt och det blev ett fartlekspass i mina Adios på lunchen där mot-och medvind och backar utgjorde naturliga partier för fartväxlingar. Tänkte springa en sista kilometer i marafart, visserligen var det lättlöpt och medvind men när jag tittade på klockan visade den 3:45-fart istället så det "råkade" bli en sista kilometer på 3:39, totalt 14,3km @ 4:34 min/km med 168 i snittpuls, endast fyra slag över passet i femfart från igår.

På tal om Adios, denna hyllade sko som många sliter ut ganska fort. Så här ser mina ut efter drygt 30 mil, inte världens skarpaste bildkvalité kanske men inte är de speciellt slitna, bara lite mönster på den blå yttersulan som nötts bort ännu så länge.

8 kommentarer:

  1. Fusk! Så där ser fanimig INTE mina Adios ut efter 35 mil!!! Vad är det för konstigt nedtramp jag har; är jag kanske en elefant på 57 ton och inte 57 kilo som vågen visar? Morrr!!!
    P.S. - hittade gröna på Runners Store (1:an alltså) men hade hellre haft dina röda :-( D.S.

    SvaraRadera
  2. Hej Staffan!
    Jag tänkte på dina skor. Jag tycker faktiskt de ser lite slitna ut på kanten för endast 30 mil. OK, det kanske bara är bilden som ljuger...

    För några dagar sedan tänkte jag göra nästan exakt som du, dvs fotografera skorna och lägga ut på bloggen med en text i stil med att jag hade sprungit 80 mil i skorna och att skorna inte var slitnare än vad dom var.

    SvaraRadera
  3. Det är säkert inget "fel" med ditt löpsteg Eva. Jag är ingen tungviktare heller Eva men väger nästan 10 kilo mer än dig men jag kan tänka mig att om du landar lite snedare med foten, på en mera begränsad yta så slits sulan ganska fort där!

    Lennart, visst syns det att de inte är sprillans nya längre men tanke på hur fort Eva och många andra på jogg.se (läste igår om en kille som köpt nya efter 20 mil!!) verkar slita ut dem så verkar de hålla ganska bra. Jag sliter sedan inte sula speciellt hårt på någon av mina skor, mina DS Trainer har gått 140 mil nu och ser inte slitna ut. Mina två år gamla lättviktare Brooks ST4 har gått 110 mil och är också OK.

    SvaraRadera
  4. Förresten Eva, De gröna är snygga! vi måste träna/tävla ihop någon gång, du med dina gröna Adios, och jag mitt mitt gröna Adizero-linne, stylish! ;)

    SvaraRadera
  5. När våren har kommit lite längre beställer jag ett par Kinvara. Är även sugen på A5 också. Lite lättare än A4.

    SvaraRadera
  6. Men Staffan, det är klart att dina sulor inte blir slitna. Du nuddar helt enkelt inte marken där du flyger fram!

    SvaraRadera
  7. Våren är ljuvlig! Blir jag lika snabb om jag tar på mig ett par Adios?

    SvaraRadera
  8. Har de gjort A5 ännu lättare Mikael, vad väger de egentligen i normala herrstorlekar?

    Bureborn, ha ha, så är det naturligtvis? Luftmotståndet måste slita ner mina skor då :-D

    Absolut Ingmarie, heja våren! Jajamen du skulle flyga fram men jag är inte lika säker på att dina "plockepin-tår" (din formulering) skulle uppskatta den ganska tunna dämpningen i framdelen, i alla fall jmf med dina Newtons.

    SvaraRadera