tisdag 6 mars 2012

Intressanta tävlingar 2012

Från långpasset i söndags. "The Loneliness of the Long Distance Runner" kan väl vara en passande bildtext?
Jag har inte gjort någon tävlingsplanering i år. För mig är det både roligt och lite pressande att tävla, pressande av den anledningen att jag inte kommer iväg på så många tävlingar per år och därför vill göra så bra ifrån mig som möjligt de få gånger jag tävlar. Istället för att bli besviken över att jag inte kommer iväg på lopp jag vill springa låter jag planerna flyta lite i år istället. Några tävlingar vill jag ändå springa men det enda jag är anmäld till hittills är Stockholm marathon. Här är i alla fall en lista med lopp i närheten jag tycker är intressanta för min egen del.

9/4 Påsksmällen Enhörna 10km (anrik tävling, delvis kuperat, 50/50 asfalt/grus, 2 varv på 5km bana, annandag påsk).
22/4 Kvantumloppet Huddinge 10km (ligger bra till i tiden, hyffsat snabb bana).
5/5 Kungsholmen Runt 21,1km (bra arrangemang, platt 2-varvsbana, dock en högoddsare att jag startar).
19/5 Skärholmenloppet 5km (varför inte?).
2/6 Stockholm marathon 42,2km (anmäld sedan länge, 900kr för ca tre timmars lidande, krånglande mage och ben stela som vedträn i en vecka efteråt men man får ju en T-shirt att skryta med).
29/6 Trosa Stadslopp 8,9km (udda distans men bra arrangemang och massor av publik en sommarkväll i idyllen vid havet).
30/6 Semesterloppet Mariefred 10km (nära hem, platt bana).
3/8 Enhörna Challenge (bana) 5km (kul med banlopp och jag vill gärna putsa perset på 5km).
11/8 Telge Stadslopp 5km (välarrangerat, bra startfält med många elitlöpare).
18/8 Stallarholmsloppet 5/10km (här har jag ju en vinst att försvara).
29/8 Hälsoloppet Huddinge 10km (platt 10km-lopp en vardagkväll, låter lockade!).
15/9 Stockholm halvmarathon 21,1km (ett favoritlopp på en favoritdistans!).

Förmodligen gör jag, precis som förra året, premiär på Påsksmällen 9 april men i år gör jag det i så fall med en mycket mera avslappnad inställning. Jag har inte någon milfart i kroppen så här tidigt och nu vet jag också att banan är ganska tuff och inte en bana där man med lätthet sätter ett nytt PB.

Fyll gärna på med tävlingar (i Stockholmsområdet) som Ni tänker springa i år!

Idag står det ca 15km transportlöpning hem från jobbet på träningsmenyn eventuellt ihop med min löparkompis D om vi kan synka ihop våra kalendrar.

17 kommentarer:

  1. Förutom Sthlm Marathon och Halvmaran så är jag anmäld till Premiärmilen 25/3 som går på Norra Djurgården och Hässelbyloppet 14/10.

    Premiärmilen ska tydligen vara en flack och snabb bana som man springer två varv på. Bra tillfälle att kolla den obefintliga milformen. :)

    Hässelbyloppet är lite av en favorit för mig och jag springer där för tredje året i rad. Trevligt lopp som inte är för stort.

    SvaraRadera
  2. Inga tävlingar alltså i Göteborgs (Västra Götalandstrakten)? Då får jag ingen draghjälp på halvmaran i år :)

    SvaraRadera
  3. Många 5 & 10 km´s lopp för dig :-)
    Mitt stora mål i år är ju New York Maraton (ok, Varvet, Juibileumsmaran och Lidingö oxå) så därför kommer de kortare tävlingar inte vara lika viktiga i år utan mer bli snabbdistanspass. Tror det kanske kan vara ett bra sätt för mig att kunna lyckas på just de korta distanserna då jag tar bort "pressen" på dem.
    Synd att det inte blir några lopp för dig på Västkusten :-(

    SvaraRadera
  4. Hässelby väljer jag nog bort i år Staffan efter att ha sprungit både 2010 och 2011 men även om banan är ganska snabb så ledsnade jag lite förra året att det tog så lång tid att transportera sig, främst hem efter loppet då det blivit så stort. Det tar nästan hela dagen anspråk för mig vilket är lite häftigt för ett millopp!

    Nä, det blir inga lopp på västkusten Mikael men jag är övertygad om att du klarar dig galant utan min draghjälp!

    Det finns ju inte på kartan Eva att jag kommer springa alla dessa men det är en lista över tänkbara alternativ. 5km är en skräck-distans för mig som jag har mycket respekt för och jag skulle gärna övervinna lite av den respekten och borde kunna förbättra mitt PB på 18:36 en del.

    SvaraRadera
  5. Kul om du också springer Skärholmsloppet! Själv har jag aldrig tidigare sprungit ett riktigt 5K-lopp, så jag är osäker och spänd på hur det kommer att gå.

    Sedan får vi se om jag spontananmäler mig till något av ovan nämnda lopp. Loppen är ju en central byggsten - rentav en bärande vägg - i min löpträning.

    SvaraRadera
  6. Jag kör som Staffan F: premiärloppet, halvmaran och sen förstås Sthlm marathon. Då har jag växlat upp inför årets höjdpunkt och förhoppningsvis en tid under tre timmar (om allt går väl :-) Efter de loppen får vi se vad/om det blir något. Trosa lockar lite, Lidingö förstås i höst (vore skoj med medalj (sub 2.15). Får se...

    Just nu känns löpningen väldigt bra och det är bara att se till att det håller i sig :-)

    SvaraRadera
  7. Tycker det var en bra variation på loppen. Allt från 5 km upp till maran, dock inget terränglop, fast om jag känner dig rätt så är du helt ointrsserad av det.

    Jag har också tidigare reflekterat över att du tävlar rätt sparsamt. Spring något lopp bara för att det är kul, man måste inte persa varje gång :-).

    SvaraRadera
  8. Spring Cross låter ju i och för sig också trevligt Simon!

    5km har jag respekt Morgan efter två misslyckade Telge Stadslopp, man får inte slappna av i löpningen en sekund om man vill ha en bra tid och tappar man tid är det för kort att ta igen, tufft helt enkelt!

    Absolut Tobias, det ser riktigt bra ut fartmässigt Tobias! Lidingö har aldrig riktigt lockat mig men någon gång måste man väl prova antar jag.

    Det beror på vad det är för terränglopp Lennart, Tjurruset och liknande är jag mycket riktigt helt ointresserad av, vattenfyllda diken och sandhögar har inte mycket att göra med löpning i min värld. Jag tävlar inte sparsamt för att det pressar mig, jag skulle gärna tävla mer än jag gör men jag har helt enkelt svårt att komma iväg på helgerna. Min fru jobbar ofta helg och nu vet jag inte hur gamla dina barn är men våra tre äldsta sportar och det är alltid träningar oå helgerna och ofta matcher eller t o m turneringar i fotboll eller innebandy. Jag klagar inte och skulle inte vilja ha det på annat sätt men det skulle leda till diskussioner och irritation hemma om jag drev linjen att jag absolut skulle iväg och tävla, i alla fall om det blev väldigt mycket oftare än nu.

    SvaraRadera
  9. Springer du de där loppet finns det chans att vi ses några gånger i sommar :) En detalj bara, loppet i Huddinge den 22/4 är Kvantumloppet och det är inte så väldigt platt direkt men kan istället locka med en avslutande kilometer med enbart uppför. Utmaning! Fina priser brukar det i alla fall vara.

    SvaraRadera
  10. Jag förstår dig fullt ut Staffan!

    Dina barn är troligtvis lite äldre än mina. Våra helger är fortfarande ganska fria, men vissa helger kan även jag få jobba ordentligt. Som för några veckor sedan, 30 km långpass på fm och slalom i Väsjöbacken på em. jag sov gott på natten efter det :-).

    SvaraRadera
  11. Jag ligger lågt med min planering. Jubileumdsmaran, Lidingö och NY hoppas jag på.
    "Två sjöar" och Premiärmilen går redan nu i mars. Bra träning. :-) Hellasloppet i höst? Då kan jag bjuda på fika efteråt. :-) Men jag förstår att det är knepigt att få ihop allt.
    I år ska jag heja på dig när du på lätta ben kutar fram på Stockholms gator.

    SvaraRadera
  12. Jamen det vet jag nu Robert, att det är Kvantumloppet, har ändrat texten!

    Lennart, mina två äldsta blir 13 och 11 i år och helgerna brukar inte direkt vara fria, allt är ju en fråga om prioritering men då jag redan prioriterar mig själv och min träning i alla fall en del i veckorna är det inte lika lätt att hävda att jag ska iväg och tävla, en tävling tar ju i alla fall en halv dag, ofta mer, i anspråk!

    Hellasloppet kanske ska in på listan Ingmarie!? Ja, hoppas vi ses något under säsongen!

    SvaraRadera
  13. Jag håller med dig, Staffan, när det gäller diken och sandhögar. Hellasloppet är lagom mycket terräng för min smak. Och skulle inte Ingmarie stå fast vid sitt erbjudande om fika efteråt så bor jag bara några minuters nedjogg bort... ;-)

    SvaraRadera
  14. Hellasloppet som ett alternativ till Hässelby i år då kanske, ja varför inte? Om jag inte kör vilse på vägen dit då...

    SvaraRadera
  15. Hej, vill slå ett slag för Danderydsloppet första maj. 5 eller 10 km på grusvägar/asfalt mestadels naturskönt längs Edsviken.

    SvaraRadera
  16. Det är lättare att hitta till Hellasloppet än till Hässelbyloppet, men det är stora skillnad på banans snabbhet. Du sätter inte nytt personbästa på milen under Hellasloppet.

    SvaraRadera
  17. Anonym, tack för tips!

    Morgan, det låter bra att det är lätt att hitta i alla fall!

    SvaraRadera