tisdag 20 mars 2012

Resten av veckan

Efter söndagens långpass och totalt 72km löpning och fem pass förra veckan (!) tog jag en mycket välförtjänt vilodag igår!

Den här veckan blir lite lättare men ska ändå rymma ett pass med fyrahundringar, ett snabbdistanspass, samt 1-2 lättare distanspass varav något kanske i form av transportjogg till eller från jobbet. Det blir inget långpass den här veckan, hade planerat det till tidigt imorgon bitti ihop med min löparkompis D men sedan fick han influensa och själv springer jag inte extra långt på morgonen innan jobbet!

Däremot funderar jag på att ta en halvdag ledigt nästa vecka och klämma ett långpass på dagtid men åter till den här veckan. Jag hade planerat för fyrahundringar på bana idag men inte räknat med nattens snöfall så jag jag inleder istället veckan med ett lugnt distanspass på lunchen för att arbeta bort sista stelheten efter söndagens långpass. Resten av veckan skissar jag så här men det är väl bäst att skissa med blyerts för att lätt kunna ändra vid behov!

Måndag: vila
Tisdag: Lätt distans
Onsdag: transportlöpning hem (inkl snabbdistans?)
Torsdag: vila
Fredag: 10-12x400m på bana
Lördag: vila eller bara lätt kort återhämtningsjogg
Söndag: Lättare men lite längre distans

5 kommentarer:

  1. Även om din vecka inte ser så hård ut så tänker du ändå köra på med många pass ser jag. Blir lite avis för det är ju sååå skoj att springa (många skulle nog tolka en sådan mening som ironisk men vi löparnördar vet ju att det är sant :-) Är nöjd om jag får till tre pass den här veckan inkl tävling.

    Ser verkligen fram emot nästa veckas långpass (även det utan ironi :-)

    För övrigt är det väl dags att uppdatera texten "Om mig" här bredvid som säger att du kör 3-5 mil i veckan - du kör väl nästan alltid 5+ mil, eller?

    SvaraRadera
  2. Hej Tobias, det blir fyra pass i alla fall, i den mån det blir ett pass även på lördag så blir det väldigt kort och lätt. Nja, texten får nog vara, jag noterar lite förvånat att jag faktiskt snittat 48 km/v i år vilket definitivt är rekord, helårssnitten för 2011 var 37,5 km/v. Jag kör ju ett upplägg sedan ett tag tillbaka med relativt mycket löpning på luncherna för att jag har möjlighet till det just nu och utan dem skulle det bli färre km och mera likt ditt upplägg. Får se om jag vågar vila lite sista två veckorna innan maran, man vill ju vara fräsch i benen när det är dags.

    SvaraRadera
  3. Ja lunch-löpning är bra och effektivt. För min del blir snittet ca en mil kortare i veckan. Jag känner dock att det funkar tillräckligt genom att jag istället kör max/nära max på nästan alla pass. Inser förstås att det ökar skaderisken men tror/hoppas jag känner kroppen tillräckligt för att klara mig. Det är en svår balansgång men jag är definitivt beredd ta den risken för sub3 :-) Ditt upplägg är definitivt att föredra och kanske blir det så till hösten när jag börjar jobba igen.

    Så klart du ska tagga ned och vila dig i form på slutet. Det kommer jag göra och så kliver vi under den där 3-vallen lätt och går från att vara joggare till att bli löpare :-)

    SvaraRadera
  4. Tror det var väldigt bra att snön kom. Verkar smartare att köra bana med lite pigga ben. :-)

    SvaraRadera
  5. Helt riktigt Ingmarie, du är klok! Vilket även mina ben insåg igår så snön var mest en förevändning, det blev en lugn lufts istället!

    SvaraRadera