måndag 10 september 2012

15km skofunderingar

Gårdagskvällens löprunda var sista tuffare inför halvmaran på lördag. Den tjänade också syftet att hjälpa mig välja skor. Valet stod mellan dessa två skönheter. Frågan är om jag vågar använda Adizero Hagio på halvmarathon. Jag tävlar i dem på milen men de är mycket tunnare än mina favoriter, gröna sköna Asics Tarther som funkar till det mesta och som jag sprungit allt från 5km till marathon i med fina resultat! 

Beauty in a box...Adizero Hagio och Asics Tarther 
Velade lite mellan intervaller och snabbdistans men samtidigt ville jag gärna ha lite volym så valet föll på 15km distans med 5km marafart i slutet. Adizero Hagio på fötterna och och det var en fin höstkväll med härlig luft! Hagion är svår att springa långsamt i, den är så lätt (180g) och som övriga Adidas-modeller ganska fast i dämpningen och ger en väldigt fin markkontakt och löpkänsla men det gäller också att springa med ett aktivt och bra steg annars blir det ganska hårda fotisättningar.

Sju km lugn i uppjogg i 4:50-fart och väl igång med snabbdistansen var känslan precis som den varit i veckan. Jag fick jobba ovanligt mycket för att hålla farten under 4min/km och även om pulsen låg normalt kändes andningen jobbig. I alla fall 3:59, 3:55, 3:58, 4:05 på en seg uppförskilometer, 3:54 min/km på "femman" men som sagt fick jag inte så mycket gratis. Så dålig form är jag inte i men samtidigt känns det lite märkligt att skylla på veckans förkylning för så kraftig har den verkligen inte varit!?

Nå, vad sade vaderna imorse då? Inget speciellt faktiskt och jag blev inte klokare på skovalet! Visst är jag lite sliten i ben och hälsenor. Vill jag ha en lite mjukare halvmara väljer jag Tarther. Superlätt racekänsla med risk för stela ben då väljer jag Hagio. Det är nog andra saker än skoval som avgör hur den här halvmaran blir som t ex att hitta formen igen. Som det känns nu är det inte realistiskt att matcha fjolårets tid på 1:23:32 som innebär 3:58 min/km i snitt över 21,1km. 
   
För ett år sedan var skovalet givet...
Som Sofia och Eva redan noterat så sparar jag kartongerna. Skorna är inte nya men jag tycker jag har kommit på en rätt smart idé här. Jag har sex par löparskor och då vi är många i familjen och hallen är trång och smal ryms inte så många par löparskor där utan jag förvarar dem i min garderob. Jag har inte kartonger till alla men till snabbskorna som används lite mer sparsamt och som jag är lite mer rädd om. Det gör att smuts från skorna efter användning hamnar i skokartongen och inte sprids ut i min garderob. Smart va'?

16 kommentarer:

  1. Jag har ett eget skåp i källaren (i tvättstugan) där jag förvarar mina skor och jag har kvar kartongerna till alla mina skor MEN avslöjar ALDRIG hur många par jag har :-P
    Jag tycker du ska köra på Hagio:n.
    /Imelda Marcos

    SvaraRadera
  2. Jag brukar också känna lite "dassig" form innan tävlingar. Men har lärt mig att det är så det ska kännas. Kanske är det så för dig med?
    Ang skovalet vet du nog bäst själv, men det kanske skulle vara kul att "chansa" på Hagion.

    SvaraRadera
  3. Jag har (än så länge :-) en egen garderob för mina träningskläder och skor. Men den ligger pyrt till när vi ska omorganisera hemma och ge minstingen större rum... Garderoben är dock välfylld så ingen chans att sprara kartongerna - det låter lyxigt att sprara dem. Hoppas bara ni tar bort prislappen för sånt vill iaf jag inte bli påmind om...

    Håller med Eva och Olof - klart du ska chansa på de lätta och snabba Hagio. Att de är så lätta som 180 gram trodde jag inte. Mina Adios 2 väger in på typ 210 gram och de tycker jag är lätta! Känslan är ju underbar i lätta skor och inte minst vetskapen att jag har de lättaste skorna på mig gör mig snabbare. Visst är det ibland ljug och självbedrägeri men så länge det får mig att springa fortare är det helt ok för mig :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tiotusenkronorsfrågan Tobias är ju om jag blir extra sliten sista halvmilen om jag inte orkar hålla uppe steget och att det därmed påverkar löpningen och tiden negativt. Kändes i och för sig OK igår under 15km fast idag är jag sliten i vader och hälsena. Ja, Hagion känns klart tunnare och mera racelik än Adios som jag också har!

      Radera
    2. Absolut - det är den stora frågan. Min gissning är nog ändå att eftersom du är van att springa i tunna skor och det är tävling så tror jag inte du kommer tappa steget eller sugen för att du springer i för tunna skor. Men som sagt, det är vanskligt att råda någon annan...

      Radera
  4. Välj Hagio! Lätta, bra grepp och snabba - kan inte gå fel!

    SvaraRadera
  5. Jag håller också på Hagio! Mest för att jag själv alltid föredrar Adidas, men som övriga påpekat - om du kan springa 15 km i dem så tror jag att även 21 kommer funka utmärkt!

    SvaraRadera
  6. Lycka till på halvmaran. Det blir nog kanon!

    SvaraRadera
  7. Dom gula ser snygga och snabba ut! :)

    SvaraRadera
  8. Mycket smart! :-)
    Jag tror det blir bra oavsett skoval. :-)

    SvaraRadera
  9. Äsch, jag som nästan bestämt mig för Tarther Pär varför föreslår ingen dem? ;)

    Sant Louise men de är riktigt tunna, jag gillar Adidas men också Asics lättare modeller!



    SvaraRadera
  10. Tack Krille!!

    Daniel, det är mina värstingar och jag gillar dem skarpt! 180g 6mm drop förmodligen ganska lika dina MV2 fast med större drop, jag fixade ju 15km i söndags men då var tio av dem i lugnt tempo som inte sliter, nu är jag på väg att ändra mig och köra med dem tydligen ;)

    Hoppas det Ingmarie! Just är jag lite småförkyld och lite opepp överhuvudtaget men det är rätt skönt då jag inte har några förväntningar nu utan det ska bara bli roligt att springa min favoritdistans igen.

    SvaraRadera
  11. Har du tid att vila och återhämta efter loppet så kör på dom då. Vaderna kanske blir lite slitna men borde överleva om du är snäll mot dom efteråt ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. I hear you brother! :) Dessutom har jag ju nu en fin bortförklaring om det inte skulle gå så bra :D

      Radera