lördag 15 september 2012

Resultat Stockholm halvmarathon 2012, 1:24:52, plats 231

Oj vad kul jag har haft idag och vilken dag för löpning, 19 grader vid start i Stockholm och täta publikled längs banan! Träffade en massa härliga löpare före och efter loppet och även under loppet faktiskt! Det syns på femmorna nedan att jag sprang ojämnt. Den andra och fjärde femman med lite backar gick klart långsammare än starten som också är lite uppför och den flacka tredje femman längs kajerna i stan. Jag märkte samma sak som på Hälsoloppet, nämligen att jag inte riktigt orkar hålla fart i backe just nu!

Jag låg helt jämnt med mitt PB fram till 7km när jag blev väldigt seg i benen i en av backarna och fick sänka farten. Vid 10km hade jag tappat 40sekunder och där och då kastade jag mitt mellantidsarmband och bestämde mig för att bara ha kul och njuta och det gjorde jag verkligen! 

Jag gick istället på att hålla en jämna ansträngning och det kändes som om jag blev omsprungen av många men resultaten visar ju något annat. Insåg att jag skulle fixa en tid under 1:25 och avslutade bra, sprang ifrån mina medlöpare trots att jag applåderade publiken, bjöd på många tummen upp och några high-fives på upploppet och korsade mållinjen med ett leende. En härlig löpardag på alla sätt! Längre rapport så småningom!


16 kommentarer:

  1. Härligt Staffan! Det ska vara roligt! :-) Jag hade inte tänkte springa, men fick i sista stund en nummerlapp av en förkyld kompis. Och det var kul att springa utan uppbyggda förväntningar. Ett toppenlopp även om jag förstås fick slita!

    SvaraRadera
  2. Tack för idag Staffan! Det var kul idag. Lite som Hälsoloppet fast i större format :-).

    SvaraRadera
  3. Mycket bra sprunget Staffan! Vissa pb:n får man helt enkelt spara. Och vad jag förstår av dina rader ovan njöt du fullt ut. Tänker på en fras av Oscar Wilde: "Det är bättre att njuta av utseendet hos en ros än att studera dess rötter i ett mikroskop." High five till en fin tid!

    SvaraRadera
  4. Vilket bra lopp! Sådär roligt vill jag också ha på en halvmara! :)

    SvaraRadera
  5. Du är grym Staffan! Att springs på den tiden och njuts, vem klarar det? Nästa gång blir det pb :-)

    SvaraRadera
  6. Grattis! Låter som ett riktigt bra lopp, trots att det inte blev PB! :)

    SvaraRadera
  7. Grymt jobb! Jag skymtade dig på håll innan starten tror jag. Kul att du hade skoj, det hade inte jag :)

    SvaraRadera
  8. Vad kul det låter! Att kunna springa på den tiden och ändå ha kul liksom :-) Grattis!

    SvaraRadera
  9. Underbart Staffan! Ett inlägg, och en löpupplevelse, som gjorde mig jätteglad! Pb med hit och pb med dit - ibland ska man bara ha kul. Att samtidigt klämma till med sub 1:25 är rent ut sagt grymt!

    SvaraRadera
  10. Riktigt grymt jobbat! En kanontid och vad härligt att du kunde njuta.
    Det kunde verkligen inte jag. Fy sjutton, vad trist det är att springa när man bara vill lägga sig bakom första bästa buske hela tiden:)

    SvaraRadera
  11. Grattis till en jättebra tid! Jag sprang också och hade precis samma erfarenhet att första och tredje femman var snabbare än andra och fjärde. Kanske 10 km mätningen satt ett par hundra meter fel(?) Fjärde femman med Södermalms backar och trötta ben ger givetvis utslag. Hälsn. Daniel, Malmö (1.33)

    SvaraRadera
  12. Gissa om jag var avundsjuk på att få springa i det vädret... Grymt bra jobbat, den där tiden är inget man snyter ut sig bara sådär!

    SvaraRadera
  13. Skönt med en avslappnad inställning till resultatet och kunna fokusera på att ha kul. Och bra tid blev det ju i alla fall! Kul att ses också!

    SvaraRadera
  14. tack Louise, kul med en "spontanhalvmara" sådär!

    Lennart, tack själv, ja, Stockholm halvmarathon är ett riktigt favoritarrangemang för mig!!

    Daniel, tack, det kändes stabilt!! Din tur kommer nästa helg, eller hur!?

    Eva, tack! Hoppas du har rätt, nästa chans blir nog i maj.

    Det var det Johanna, tack!!

    Andrea, tack! Hade varit roligt att säga hej, bra kämpat och grattis till PB!

    Det var jätteroligt, Malin, en härlig upplevelse!

    Tack Sofie, visst stämmer det ibland att jag kräver lite mycket av mig själv, det handlar ju egentligen om att må bra och ha roligt, precis vad jag hade i lördags, en toppendag OCH med ett bra resultat :-)

    Usch, ja Caroline, då är det inte roligt, men riktigt bra kämpat!!

    10km-mattan var mkt riktigt ca 150m för långt fram Daniel, bra tid!!

    Tack Tove, ja, det var en härlig löpardag!!

    Kent, verkligen, kul att hälsa på dig!

    SvaraRadera
  15. Härligt sprunget! Jag var på startlinjen, arg och besviken, med feber! Revangesugen...
    Nästa år, nästa år!
    Har läst många som klagade över värmen och uppförsbackarna. Många tunga ben i år. Beundrar er löpare och jag var väldigt avundsjuk! Skrek på er i alla fall. Gjorde lite nytta!

    SvaraRadera
  16. Tack Katarina, feber går ju inte att springa med så hoppas du inte gjorde det. Jag kan inte klaga på värmen, tyckte det var en helt fantastiskt eftermiddag och så varmt var det inte. Banan är lite lurig då den marknadsförs som en lätt halvmara men det är den inte riktigt och det gäller att springa smart vilket jag bara delvis lyckades med (öppnade lite för hårt jämfört med formen jag är i).

    SvaraRadera